استرس خود را به یک واقعه ی لذت بخش تبدیل کنید

استرس، راهکار بدن برای محافظت از شخص است. وقتی احساس خطر می کنید، حال چه این خطر واقعی و چه خیالی باشد، بدن شما به فاز جنگ و گریز وارد می شود.  استرس به میزان کم برای بدن مفید است، اما اگر خارج از کنترل باشد، به ذهن و بدن آسیب می رساند. برای کنترل استرس، می توانید از روش هایی چون اذعان استرس، رو به رو شدن با آن با آغوش باز و استفاده از آن به نحو احسن بهره گیرید.

استرس، پاسخ بدن به هر گونه نیاز یا تهدید خارجی و داخلی است. وقتی احساس خطر می کنید، بدن شما به فاز جنگ و گریز وارد می شود. پاسخ استرس، راهکار سیستم بدنی برای محافظت از شخص است. در مواقع اورژانسی، استرس به بدن شما کمک می کند تا متمرکز، هوشیار و پر از انرژی باشید. استرس، همیشه هم بد نیست. استرس به میزان کم موجب می شود تا کمی تحت فشار و با انگیزه تر عمل کنید. اما اگر همیشه در حالت اورژانسی باشید، این ذهن و بدن شماست که باید هزینه ی آن را بپردازد. اگر همواره احساس فرسودگی دارید، زمان آن رسیده که دست به کار شوید و تعادل سیستم عصبی خود را به حالت اولیه بازگردانید. بنابراین بهتر است با راهکارهای ارائه شده در این مقاله، استرس خود را کنترل و آن را به یک موقعیت لذت بخش تبدیل کنید.

استرس خود را اذعان کنید.  

استرس- سبک زندگی- برنافیت                                         

یک لیست از کارهای بیهوده ای تهیه کنید که در مواقع فشار روحی به آن روی می آورید مثل تاخیر انداختن کارها و یا حمله به یخچال. دفعه ی بعدی که این موارد به سراغ شما می آید، این لیست به شما کمک می کند تا از وضعیت خود با خبر شوید. در این مواقع، بهتر است با بیان جملاتی چون “من استرس دارم، زیرا باید در مدت کوتاهی، یک عالمه کار را انجام دهم” استرس خود را کنترل کنید. رو به رو شدن با استرس به این شکل، فعالیت مغز شما را از مراکز اتوماتیک و احساسی مغز، همچون آمیگدال (مرکز وحشت مغز) به مناطق هوشیار همچون کورتکس پیش مغزی تغییر می دهد.

با آغوش باز از آن استقبال کنید.

استرس- سبک زندگی- برنافیت

 

 

تحقیقات نشان داده است که مقابله با استرس، اضطراب و نگرانی را افزایش می دهد. به جای اینکه با استرس مقابله کنید، این موضوع را درک کنید که هر چه بیشتر استرس داشته باشید، بیشتر مراقب اوضاع و احوال هستید و بیشتر از آنها باخبر خواهید شد. اگر استرس را به عنوان یک واقعه ی معنادار ببینید، راحت تر با آن کنار خواهید آمد. به علاوه، این موضوع به شما کمک می کند تا هوشیارانه برخی از احساسات را شکل دهی کنید. برای مثال، اگر سعی کنید استرس پیش از یک سخنرانی را بیشتر، یک هیجان تلقی کنید تا استرس، اعتماد به نفس و عملکرد شما بهبود خواهد یافت.

از استرس خود به نحو احسن استفاده کنید.

استرس- سبک زندگی- برنافیت

ببینید آیا پاسخ شما به استرس، برخلاف میل شما عمل می کند و یا به شما کمک می کند به اهدافتان برسید. اگر از دعوت نشدن به یک میهمانی ناراحت هستید، یعنی ارتباطات اجتماعی برای شما اهمیت دارد. بنابراین، به جای دوری از دوستی که شما را به میهمانی دعوت نکرده، به یکی از دوستان نزدیک خود مراجعه کنید و با او یک قرار ملاقات شام بگذارید. با آگاهی از موضوع استرس، می توانید انرژی خود را بر روی رسیدن به اهداف صرف کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments