آثار پرخوری بر پوست را به آسانی از بین ببرید

مصرف بیش از حد شیرینی جات و غذاهای شبانه، اولین نشانه های خود را با ورم صورت و جوش به نمایش می گذارد. اما خوشبختانه، آثار پرخوری بر پوست را می توان به آسانی از بین برد.

چگونه غذاهای شیرین بر روی پوست ما تاثیر می گذارد؟

غذاهای شیرین، شیرینی جات، پودینگ و کربوهیدرات ها، موجب افزایش ناگهانی قند خون و انسولین بیش از حد می شوند. نتیجه ی چنین افزایشی، تحریک تولید سبوم و عدم تعادل در هورمون هاست که موجب التهاب و جوش های پوستی می گردد.

ترکیبی از غذاهای شیرین و مصرف دیر هنگام غذاها، اثر بدی بر روی پوست ما می گذارد. غذاهایی که در میهمانی ها سرو می شوند، اغلب فرآوری شده و شور هستند. این موضوع موجب عدم آب رسانی به پوست و احتباس آب در بدن می شود که باعث ورم کردن صورت و پف کردن چشم ها می شود. اسنک ها نیز دارای شاخص گلیسمی بالایی می باشند که از طریق پروسه ی قندی شدن به کلاژن آسیب می رسانند.

در میهمانی ها این تنها مصرف غذاهای ناسالم نیست که پوست ما را خراب می کند، بلکه عدم مصرف میوه ها و سبزیجات نیز تاثیر زیادی بر روی آسیب به پوست دارد. مصرف جانک فودها نیز به تنوع زیستی فلورای روده آسیب می رساند.

حال چگونه از خراب شدن پوست خود جلوگیری کنیم؟ در این مقاله به مواردی اشاره شده است.

1- غذاهای سرشار از ویتامین C مصرف کنید.

به جای مصرف غذاهای حاوی قند، از غذاها و میوه های حاوی آنتی اکسیدان مثل توت، انار و مرکبات استفاده کنید. این غذاها به محافظت پوست، تمیزی و تولید کلاژن ها برای داشتن پوستی درخشان و سالم کمک می کنند.

2- خود را برای میهمانی آماده کنید.

آثار پرخوری بر پوست را به آسانی از بین ببرید

 روزهای پیش از رفتن به میهمانی، خود را کاملا آماده کنید. مثلا از چند روز قبل، رژیمتان را متعادل و ورزش کنید. طبق تحقیقات، افراد پس از ورزش، غذاهای سالم تری برای مصرف انتخاب می کنند. اگر می توانید زیاد آب بنوشید و در میهمانی هم به جای مایعات دیگر و نوشابه از آب استفاده کنید. پس از میهمانی و پیش از رفتن به رختخواب نیز آب رسانی به پوست را فراموش نکنید و یک نرم کننده ی حاوی آنتی اکسیدان به پوست خود بزنید.

3- زیاد آب بنوشید.

مصرف نوشابه و نوشیدنی های حاوی قند نه تنها موجب عدم رطوبت رسانی به پوست می شود، بلکه آن را خسته و بی حال می کند. با مصرف 6 تا 8 لیوان آب و یا مقداری آب گرم و چند قطره آب لیمو ترش، آب رسانی کافی به بدن خود را انجام دهید. گزینه های سالم دیگر شامل آب نارگیل، چای گیاهی و چای سبز است که سرشار از آنتی اکسیدان های محافظت کننده ی پوست است.

حتی می توانید یک اسموتی آنتی اکسیدان خوشمزه در خانه تهیه کنید. اسفناج یا کلم پیچ را با آناناس و یک قاشق پودر پروتئین مخلوط و نوش جان کنید تا پوست شما حسابی بدرخشد.

4- از رژیم های غذایی یو یو بپرهیزید.

درست است که در میهمانی ها از بسیاری از غذاهای خوشمزه نمی توان گذشت، اما می توان با ایجاد تعادل در برنامه ی غذایی، آن را کنترل کرد. رژیم های غذایی یویو  و الگوی خواب نامنظم به سلامت کلی ما آسیب می رساند. روزهای بدون رژیم غذایی ناسالم را در برنامه ی خود بگنجانید تا بدنتان فرصت کافی برای احیا و بازیابی را داشته باشد. به هیچ وجه سعی نکنید یک رژیم غذایی ناسالم سرشار از غذاهای فرآوری شده را با یک هفته پرهیز جبران کنید. یک رژیم غذایی متعادل سرشار از آنتی اکسیدان مثل ماهی های چرب، آجیل ها و دانه ها از پوستتان در برابر استرس های روزانه جلوگیری می کند و موجب درخشندگی آن می شود.

5- از مواد آب رسان استفاده کنید و از سد حفاظت پوستی خود محافظت کنید.

برای تغذیه ی پوست باید طرز آب رسانی و محافظت از آن را بیاموزید. اگر در یک محیط خشک و گرم زندگی می کنید، آب رسانی به بدن را فراموش نکنید. به جای قهوه از چای سبز استفاده کنید، تا به اندازه ی کافی آنتی اکسیدان به بدن شما برسد. اطمینان حاصل کنید که پاک کننده ی شما ملایم است و می تواند بدون از بین بردن سد محافظت پوستی، آن را پاک کند. اگر سد حفاظت پوستی آسیب ببیند، از دست رفتن آب ترانس اپیدرمی موجب خشکی و التهاب پوست می شود. باید از مرطوب کننده ای استفاده کنید که حاوی موادی چون گلیسرین و هیالورونیک اسید باشد و رطوبت را به پوست برگرداند. برای جلوگیری از کاهش رطوبت پوست، مرطوب کننده بهتر از لوسیون عمل می کند.

6- مراقبت های پوستی را فراموش نکنید.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست اهمیت دارد و مراقبت های پوستی حداقل یک بار در ماه باید انجام شود. برخی از محصولات بهداشتی، سلول های مرده ی پوست را از  بین می برند و از بروز آکنه جلوگیری می کنند.

7- ویتامین های مورد نیاز پوست را فراهم کنید.

ویتامین A، C، E و K برای داشتن پوستی سالم مورد نیاز است. آنها را هم می توان مصرف کرد و هم به صورت موضعی استفاده کرد.

  • ویتامین C، دیواره ی رگ های خونی را تقویت می کند. در برنامه ی غذایی خود از انواع توت، سبزیجات برگ دار همچون بروکسل و فلفل قرمز که سرشار از ویتامین C می باشد، مصرف کنید.
  • پرتقال، سبزیجات و میوه های سرشار از ویتامین A همچون انبه، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین و هویج موجب تقویت و استحکام پوست می شود.
  • ویتامین K دیواره های مویرگی را تقویت می کند. پاره شدن مویرگ ها موجب ترشح خون فاقد اکسیژن و ایجاد دایره های سیاه دور چشم می شود. سبزیجات برگ دار، کفیر، ماست، تره فرنگی و آلو بخارا سرشار از ویتامین K می باشند.

سعی کنید شب را به خوبی استراحت کنید. یک فنجان چای بابونه یا چای لیمو پیش از خواب موجب یک خواب شبانه ی راحت می شود. هر چه میزان ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن شما افزایش یابد، خواب آرام تری خواهید داشت.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments