چگونه از خشکی چشم ها جلوگیری کنیم؟

آیا چشم هایتان خشک شده و مدام می خارد؟ شاید این موارد به دلیل آلرژی، آلودگی هوا، شرایط آب و هوایی و یا کهولت سن باشد. هر چه پیرتر می شوید، خطر خشکی چشم ها مزمن شما را بیشتر تهدید می کند به خصوص اگر دچار یائسگی هم شده باشید.

مراحل زیر را دنبال کنید تا چشمانتان همیشه مرطوب بماند.

برای مدتی از کامپیوتر دور شوید

چگونه از خشکی چشم ها جلوگیری کنیم؟ ، برنافیت

 گذراندن تمام طول روز پشت کامپیوتر، به شدت برای چشم های شما مضر می باشد. جیمز سینووی – یک اپتومتریست در نیویورک می گوید: به ازای هر یک ساعت که پشت کامپیوتر می نشینید، یک دقیقه به استراحت بپردازید. برخی دیگر از متخصصان قانون 20-20-20 را مطرح می کنند. یعنی به ازای هر 20 دقیقه کار کردن با کامپیوتر، 20 ثانیه را به تماشای چیزی که 20 فوت (معادل 6 متر) دور تر از شماست بپردازید. خیره شدن به صفحه ی کامپیوتر، نسبت به دیدن چیزی که دورتر از شماست، فشار بیشتری به چشم وارد می کند.

از قطره های روان کننده ی چشمی استفاده کنید

چگونه از خشکی چشم ها جلوگیری کنیم؟ ، برنافیت

قطره های چشمی اشک مصنوعی موجب آبرسانی و مرطوب شدن چشمان شما می شود. به دنبال قطره هایی بگردید که دارای مواد نگهدارنده نباشند، چرا که موجب التهاب چشمانتان می شوند. سعی کنید هر چند ساعت یک بار از این قطره ها بر روی چشمان خود استفاده کنید.

به مقدار فراوان از امگا 3 استفاده کنید

چگونه از خشکی چشم ها جلوگیری کنیم؟ ، برنافیت

روغن ماهی دارای خواص بسیار زیادی می باشد. امگا 3 موجود در روغن ماهی، التهاب بدن به خصوص التهاب چشم ها را کاهش می دهد. التهاب، علت اصلی خشکی چشم ها است.

مراقب لنزهای چشمی خود باشید

چگونه از خشکی چشم ها جلوگیری کنیم؟ ، برنافیت

استفاده از لنزهای چشمی دلیل دیگر خشکی چشم ها است. اگر در طول روز مجبور به استفاده از لنزهای چشمی هستید، به محض اینکه به خانه رسیدید، آنها را از چشم خود خارج کنید و هیچ گاه با آنها زیر دوش نروید.

به محیطی که در آن زندگی می کنید توجه کنید

چگونه از خشکی چشم ها جلوگیری کنیم؟ ، برنافیت

یک معادله ی ساده می گوید: محیط خشک برابر با چشمان خشک است. از یک دستگاه بخور در محل زندگی خود استفاده کنید. این کار موجب ایجاد رطوبت در محل زندگی یا کار شما خواهد شد. به خصوص در زمستان که سیستم های گرمازا محیط  اطراف شما را کاملا خشک می کنند.

مراقب داروهایی که مصرف می کنید باشید

چگونه از خشکی چشم ها جلوگیری کنیم؟ ، برنافیت

برخی از داروها مثل آنتی هیستامین، موجب خشکی چشم ها می شوند. زیرا این داروها به منظور خشک کردن سینوس های شما به کار برده می شود. برخی از داروهای ضد بارداری نیز همین اثر را دارند. بهتر است برای یافتن جایگزین این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

چشمان خود را ماساژ دهید

چگونه از خشکی چشم ها جلوگیری کنیم؟ ، برنافیت

آندرو ویل، بنیانگذار و سرپرست طب یکپارچه ی مرکز آریزونا و استاد بالینی پزشکی دانشگاه آریزونا، ماساژهای زیر را پیشنهاد می کند.

  1. دستان خود را به هم بمالید تا گرم شوند، آرنجتان را روی میز بگذارید و دست ها را به صورت نیمه باز روی چشمتان بگذارید، طوری که پاشنه ی دستتان روی استخوان گونه باشد. کمی نفس عمیق بکشید، سپس دست ها را بالاتر ببرید و به آرامی هر یک از چشمان خود را با پاشنه ی دستتان فشار دهید. چند ثانیه دستتان را نگه دارید، سپس آن را رها کنید.
  2. با استفاده از شصت، به آرامی پیشانی خود را ماساژ دهید. این ماساژ را از بین دو ابرو شروع کرده و به سمت گیجگاه بروید. با نوک انگشتان بر روی همان نقاط کمی فشار وارد کنید. وقتی کارتان تمام شد، چشم خود را باز کرده و چند نفس عمیق بکشید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسن جبروتی

خیلی متشکر از راهنماییتون

مطالب مرتبط:

خانه