رژیم لاغری با انار؛ آیا رب انار باعث لاغری سریع می‌شود؟

انار میوه‌ای خوشمزه و آبدار است که افراد زیادی در نقاط مختلف جهان به ویژه در ایران و هند، از خواص بی‌نظیر آن لذت می‌برند. این میوه فوق‌العاده، فواید متعددی برای سلامتی دارد، اما آیا انار و همچنین رب انار برای کاهش وزن هم مفید هستند؟ در ادامه پاسخ این سوال را بررسی می‌کنیم و دستور چند سالاد و دسر برای رژیم لاغری سریع با انار را به شما معرفی خواهیم کرد.

مروری بر خواص انار

انار میوه شگفت انگیزی است که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. انار با کاهش LDL یا کلسترول بد، از قلب محافظت می‌کند. علاوه بر این، با تقویت سیستم ایمنی و افزایش سرعت متابولیسم موجب کاهش وزن می‌شود.

سایر فواید انار برای سلامتی عبارتند از:

  1. تسکین کم خونی: انار دارای سطوح بالایی از آهن است و با افزایش سطح هموگلوبین به عنوان درمانی برای کم خونی محسوب می‌شود.
  2. قلب سالم: انار کلسترول و فشار خون را کاهش می‌دهد.
  3. پیشگیری از سرطان: انار می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی و تومورها را در بدن شما کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری کند. برخی تحقیقات، استفاده از این میوه را به عنوان یک عامل شیمی‌درمانی امیدوارکننده پیشنهاد می‌کنند.
  4. ضد التهاب: آب انار دارای خواصی است که می‌تواند به افراد مبتلا به التهاب روده کوچک کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد دانه‌های انار سرشار از اسید پونیک است که از بروز آرتروز جلوگیری می‌کند.
  5. تنظیم قند خون: انار سرشار از آنتی اکسیدان است و شاخص گلیسمی‌ پایینی دارد. بنابراین به طور قابل توجهی به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که انار در پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 تاثیر بسزایی دارد.

رژیم لاغری سریع با رب انار

خواص تغذیه‌ای انار

هر 100 گرم انار دارای ارزش غذایی زیر است:

  • انرژی: 83 کیلو کالری
  • پروتئین: 1.67 گرم
  • کربوهیدرات: 18.7 گرم
  • چربی: 1.17 گرم
  • فیبر: 4 گرم
  • کلسیم: 10 میلی گرم
  • آهن: 0.3 میلی گرم
  • منیزیم: 12 میلی گرم
  • فسفر: 36 میلی گرم
  • پتاسیم: 236 میلی گرم
  • سدیم: 3 میلی گرم
  • فولات: 38 میکروگرم
  • ویتامین K: 16.4 میلی گرم
  • ویتامین C: 10.2 میلی گرم

توجه: مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه، 1 فنجان یا حدود 250-300 گرم است که برای کاهش وزن هم مفید می‌باشد.

انار و فواید آن برای کاهش وزن

انار میوه‌ای با مواد مغذی است که مصرف آن اغلب به دلیل فیبر متوسط و کالری کم با کاهش وزن همراه است. فیبر موجود در انار باعث ایجاد حس سیری می‌شود که با کاهش کالری دریافتی کلی به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر این، همانطور که اشاره شد انار حاوی پلی‌فنول است که به افزایش متابولیسم و چربی سوزی هم کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 120 میلی‌لیتر آب انار به مدت یک ماه، به طور قابل توجهی توده چربی را در بزرگسالان کاهش می‌دهد. یکی از مواردی که باعث می شود انار بتواند در کنترل چاقی موثر باشد، تنظیم اشتها است. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که اگرچه انار می‌تواند یک مکمل مفید برای رژیم کاهش وزن باشد، اما راه‌حل جادویی نیست. فرد باید آن را در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم مصرف کند.

برخی از خواص بی‌نظیر انار که موجب لاغری می‌شود عبارتند از:

1. کم کالری بودن

برای کاهش وزن، باید رژیم کم کالری داشته باشید. در نتیجه، گنجاندن وعده‌های غذایی کم کالری در رژیم غذایی بسیار مهم است.  کم کالری بودن انار یکی از ویژگی‌های جذاب آن است. صد گرم انار ۸۳ کالری دارد. از این رو، می‌توانید آنها را بدون نگرانی در مورد کالری دریافتی، در رژیم لاغری خود بگنجانید.

2. سرشار از فیبر

فیبر برای حفظ سلامت سیستم گوارشی ضروری است. از طرفی غذاهای حاوی فیبر زیاد مانند انار؛ برای کاهش وزن بسیار مهم هستند. فیبر با جذب آب تمایل دارد در معده حجیم شود. بنابراین، غذاهای سرشار از فیبر به شما کمک می‌کنند برای مدت طولانی سیر بمانید و نیاز به میان وعده‌های مکرر نداشته باشید.

3. غنی از مواد مغذی

مواد معدنی مانند ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B6 و پتاسیم در انار به وفور یافت می‌شود. این مواد مغذی بدن شما را قادر می‌سازد کالری بیشتری بسوزاند.

4. چربی سوز طبیعی

چربی سوزهای طبیعی (پلی‌فنول‌ها به ویژه آنتوسیانین‌ها ) در انار به وفور یافت می‌شوند. این مواد از سلامت عمومی‌ شما حمایت می کنند و با افزایش متابولیسم به کاهش وزنتان کمک ویژه ای می‌کنند. بنابراین یک رژیم غذایی سرشار از چربی سوز طبیعی می‌تواند  مانع ذخیره چربی در بدن شما شود.

لاغری با انار

رژیم لاغری سریع با انار

می‌توانید 150 گرم یا نصف فنجان انار را به عنوان میان وعده بین وعده‌های غذایی میل کنید یا اینکه آن را همراه با سایر میوه‌ها و سبزیجات در سالاد بگنجانید؛ مثلا سالاد انار و اسفناج را می‌توانید به عنوان وعده شام بخورید و از طعم عالی و خواص بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر اهل خوردن دسر هستید، می‌توانید با انار، کمی نشاسته و شکر رژیمی یا پودر ژله بدون شکر و کمی شیر یک دسر رژیمی خوشمزه درست کنید. حتی خیلی ساده می‌توانید دانه‌های انار را به ماست یا اسموتی خود اضافه کنید.

نصف فنجان آب انار را به سس سالاد خود اضافه کنید تا ارزش غذایی سالاد شما افزایش پیدا کند. انار برای هدف کاهش وزن؛ اگر در صبح مصرف شود مفیدتر است.توجه داشته باشید که مصرف میوه انار به جای آب انار به دلیل داشتن فیبر سودمندتر است؛ چرا که میوه‌ها با آبگیری فیبر خود را از دست می‌دهند.

راهنمای کاهش وزن با انار

در ادامه دستور چند سالاد و دسر رژیمی را که با انار تهیه می‌شوند، به شما آموزش می‌دهیم:

1. سالاد کلم بروکسل با انار

زمان تهیه: 25 دقیقه

مواد لازم

کلم بروکسل: 450 گرم

دانه انار: 175 گرم

سیب: 182 گرم

سرکه سفید: 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل برای طعم دادن

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

روش تهیه

کلم بروکسل را خرد کرده و سیب‌ها را به ورقه‌های نازک برش دهید. نمک، فلفل، روغن زیتون و سرکه را در ظرفی مخلوط کنید. انار را اضافه کنید و همه را در یک کاسه مخلوط و بلافاصله آن را سرو کنید.

2. انار رایتا

زمان تهیه: 5 دقیقه

مواد لازم

کشک: 500 گرم

دانه انار: 60 گرم

استویا: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

یک کاسه بردارید، کشک و استویا را اضافه و خوب مخلوط کنید. انار را به مخلوط اضافه کنید و آن را در صبحانه، میان وعده یا شام از آن لذت ببرید.

لاغر شدن با انار

رژیم لاغری سریع با رب انار

همان طور که دیدیم انار خواص زیادی دارد و طبیعتا رب انار به دست آمده نیز خواص مشابهی دارد. حدود 100 سال است که بشر به فواید انار و خواص درمانی آن پی برده است. اما افرادی هستند که به خوردن انار یا رب آن در طعم‌های مختلف حساس هستند. مثلاً افراد کمی‌ هستند که با مصرف انار یا رب آن دچار ناراحتی معده می‌شوند، زیرا ترشحات معده در بدن آنها بیشتر می شود. بنابراین وقتی صحبت از رب انار می‌شود، مستقیماً به خواص همان انار اشاره می‌کنیم؛ البته با کمی تفاوت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تفاوت بین انار و رب انار چیست؟

وقتی رب انار تهیه شود، فقط ویتامین C آن کمی‌ کاهش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت رب انار نیز ارزش غذایی بالایی دارد، البته نباید از انار بی‌کیفیت و احتمالا شکر افزوده برای تهیه رب انار استفاده کرد و همچنین باید طی یک پروسه بهداشتی تهیه شود. رنگ رب انار بسته به فرآیند پخت تغییر می‌کند. هنگامی‌ که آب انار در حرارت کم به رب تبدیل می‌شود، رب قرمز می‌شود و با افزایش زمان حرارت دادن تمایل به قهوه ای شدن دارد.

خواص درمانی انار و رب انار

متخصصان تغذیه خواص بسیاری را برای انار و رب آن برشمرده‌اند که این خواص به شرح زیر است:

  • انار، ملین، مقوی و برطرف کننده عطش است.
  • اگر بعد از خوردن غذا انار شیرین میل شود، غذا آسان هضم می‌شود و رنگ صورت زیبا می‌شود.
  • انار شیرین یا رب انار شیرین برای کسانی که یرقان دارند مفید است.
  • انار شیرین سرفه را آرام می‌کند و صدا را باز می‌کند.
  • انار شیرین کبد و معده را تقویت می‌کند.

توجه داشته باشید انار ترش برای کسانی که زخم معده دارند مضر است. به طور کلی مصرف زیاد انار ترش، باعث ایجاد زخم معده می‌شود و می‌تواند منجر به آسیب‌های گوارشی شود و همچنین اثرات مخربی بر اعصاب و بینایی داشته باشد.

به افرادی که گاز معده و روده زیادی دارند توصیه می‌شود به جای انار از رب انار استفاده کنند.

رژیم لاغری انار

خطرات مصرف بیش از حد انار برای لاغری و کاهش وزن

اگرچه انار فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به عوارض جانبی بالقوه شود. توجه به این نکته ضروری است که مصرف دانه‌های انار در مقادیر بسیار زیاد ممکن است خطر انسداد روده و یبوست شدید را افزایش دهد. در حقیقت دانه‌های انار سرشار از فیبر هستند و مصرف بیش از حد فیبر باعث انسداد روده شده و منجر به یبوست می‌شود. علاوه بر این، زیاده‌روی در خوردن انار می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ و ناراحتی معده شود.

پیشنهاد برنافیت

سعی کنید انار را به کاسه اسموتی صبحگاهی خود اضافه کنید! کافی است مقداری توت یخ زده، موز، اسفناج و یک مشت دانه انار را برای یک صبحانه خوشمزه و مقوی مخلوط کنید تا در طول صبح سیر و پر انرژی باشید. همچنین می‌توانید روی کاسه اسموتی را با دانه‌های انار بیشتر و گرانولا تزیین کنید. آن را امتحان کنید و ببینید که چگونه این ترکیب خوشمزه در یک صبحانه کلاسیک می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

سوالات متداول

+ چگونه انار به کاهش وزن کمک می‌کند؟

انار سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت ایمنی و سرعت متابولیسم شما کمک می‌کند و شما را قادر می‌سازد وزن کم کنید. علاوه بر این، فیبر بالایی دارد و کالری کمی‌دارد.

+ فواید تغذیه ای انار چیست؟

انار سرشار از مواد مغذی ضروری مانند فیبر، کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، فسفر، ویتامین C و K است. منبع عالی آهن است و با جلوگیری از تجمع پلاک در شریان‌ها و کاهش کلسترول و فشار خون می‌تواند به کاهش کم خونی کمک کند و در عین حال برای سلامت قلب مفید باشد. انار همچنین دارای خواص ضد سرطانی است و می‌تواند به عنوان یک عامل شیمی‌درمانی عمل کند. علاوه بر این، ضد التهاب است. در نهایت، انار می‌تواند به تنظیم سطح قند خون و کمک به پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 نیز کمک کند.

+ آیا آب انار به کاهش وزن کمک می‌کند؟

آب انار در مقایسه با سایر آب میوه‌ها دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. بنابراین باعث کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن می‌شود. فراموش نکنید که حتما آب انار 100% خالص و بدون شکر اضافه بنوشید.

+برای کاهش وزن روزانه چقدر انار مصرف کنم؟

مقدار توصیه شده برای مصرف انار روزانه 1 فنجان یا 250-300 گرم است. شما می‌توانید آن را به روش‌های مختلف در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. توجه کنید که آب انار برای سلامتی مفید است؛ با این حال، میوه‌های کامل از آب میوه بهتر هستند زیرا آبگیری میوه‌ها فیبر آنها را از بین می‌برد.

+آیا می‌توان انار را به عنوان میان وعده برای کاهش وزن مصرف کرد؟

می‌توانید انار را در بین وعده‌های غذایی خود به عنوان میان وعده‌های کوچک در رژیم کاهش وزن خود قرار دهید. فیبر بالایی دارد که به کاهش وزن کمک می‌کند و از آنجایی که کالری آن کم است، لازم نیست نگران باشید.

+ انار چه تاثیری بر متابولیسم دارد؟

انار به عنوان افزایش دهنده متابولیسم شناخته شده است. همان طور که گفته شد سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی ضروری است که به سوزاندن چربی و افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

+ آیا انار می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند؟

هیچ غذا یا میوه ای به طور مستقیم نمی‌تواند چربی شکم را کاهش دهد. برای کاهش وزن، بدن باید در حالت کمبود کالری باشد که در این حالت، هم چربی شکم و هم چربی کل بدن کاهش می‌یابد.

+بهترین راه مصرف انار برای کاهش وزن چیست؟

راه‌های مختلفی برای گنجاندن انار برای هدف کاهش وزن وجود دارد. برخی از بهترین راه‌ها شامل: قرار دادن دانه‌های انار در سالاد، اضافه کردن دانه‌ها به کشک و خوردن آن با فرنی جو یا یک کاسه اسموتی است.

+آیا مصرف انار برای کاهش وزن عوارضی دارد؟

به ندرت عوارض جانبی انار برای کاهش وزن وجود دارد. با این حال، خوردن بیش از مقدار توصیه شده روزانه ممکن است نتایج نامطلوبی داشته باشد. مصرف زیاد انار ممکن است باعث یبوست شدید، انسداد روده، گاز و نفخ شود.

کلام آخر

انار می‌تواند بخشی از یک میان وعده خوشمزه و کم کالری باشد. بنابراین، می‌توانید آن را به صورت سالم و خلاقانه به برنامه کاهش وزن خود اضافه کنید. برای کاهش وزن موفق، باید هر وعده غذایی از صبحانه تا شام را با دقت برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر این، کنترل و تعادل در مصرف هر ماده غذایی حتی انار با تمام فوایدش بسیار مهم است. یک برنامه غذایی سالم و متنوع برای تناسب اندام و سلامتی شما توسط برنافیت ارائه شده است که می‌توانید به راحتی آن را دریافت کنید و از مزایای خاص آن مثل بهره‌مندی از یک کارشناس تغذیه استفاده کنید.

منابع:

healthifyme

 

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
خانه
وبلاگ