تکرار و تلاش، چه تاثیری در یادگیری دارد؟

اگر کسب یک مهارت با یک بازخورد آغاز شود، باید برای آن تلاش کنیم. در این حالت افراد تلاش زیادی می کنند، چرا که باز خورد، کشف کارهاییست که به اشتباه، آن را انجام می دهید. مسلما، این یک عقیده ی عمومی نیست و یقینا در مورد یادگیری نیز صدق نمی کند. یادگیری باید آسان و بی پرده باشد. این عقیده در مورد هر موضوع دیگری نیز صدق می کند.

یک نمونه ی اخیر آن اپلیکیشنی به نام دراگون باکس است که به صورت غیر آشکار ریاضی را آموزش می دهد. این آموزش با بازی جبر با بچه ها انجام می گیرد. طبق مطالعات اخیر بر روی این اپلیکیشن، به نظر می رسد که این نرم افزار چیز خاصی به دانش آموزان آموزش نمی دهد و افرادی که این بازی را انجام می دهند، در آینده نمی توانند بهتر از دیگران مسائل ریاضی را حل کنند.

البته باید گفت که هیچگاه آموزش بدون تلاش میسر نمی شود. برای یادگیری یک مهارت، باید کمی به خود سختی بدهیم و دچار چالش شویم. تقریبا همه ی کارشناسان بر این عقیده استوارند. یک روانشناس می گوید که دانش آموزان اغلب با هم در کشمکش هستند، چرا که فکر کردن بسیار مشکل است.

حتی دانشمندان تاریخی همچون ارسطو (شاگرد سقراط) نیز بر این عقیده بود که: یادگیری، سرگرمی نیست، بلکه با تلاش میسر می شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا روند یادگیری، نیاز به چنین رنج شناختی دارد. یادگیری، بخشی از عملکرد ذهنی است، به علاوه، یادگیری فوق العاده به هیچ وجه با آرامش همراه نیست. برای بهبود یادگیری لازم است که تمرکز ذهنی را افزایش دهید.

یک دلیل دیگر نیز وجود دارد و آن هم این است که برای ایجاد تخصص به تکرار نیاز داریم. برای اینکه یک تخصص را به دست آوریم باید خود را چندین بار و به چندین شیوه با آن درگیر کنیم.

این مسئله در بسیاری از موارد صدق می کند. یک روانشناس نشان داد که افراد باید حداقل سه بار با یک مسئله رو به رو شوند تا بتوانند آن را یاد بگیرند. هیچ فرقی نمی کند که موضوع چه باشد، افراد برای به دست آوردن هر چیز، باید آن را چندین بار تجربه کنند.

البته این سه بار به تنهایی کافی نیست. این سه بار، حداقل زمانیست که برای یادگیری باید اختصاص داد. برای یادگیری یک مهارت یا دانش، شما باید همه چیز را بارها و بارها بررسی کنید.

این موضوع در یادگیری زبان دوم نیز صدق می کند. مثلا برای یادگیری زبان انگلیسی، افراد باید در مسائل اساسی آن روان باشند. اگر می خواهید وکیل شوید، باید بدانید که شاکی یا مدعی کیست. دانشمندان سیاسی وقت زیادی را صرف تفاوت بین لایحه و قانون صرف نمی کنند.

همه ی این مهارت ها با تلاش و تکرار کسب می شود. به عبارت دیگر باید گفت که یادگیری با سختی و کشمکش بسیار همراه است و با آسودگی و راحتی حاصل نمی شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments