چرا باید مهارت نه گفتن را در خود تقویت کنیم؟

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که نه گفتن حکم یک گناه بزرگ را دارد. همیشه آموخته ایم که رضایت دیگران مهم تر از آسودگی خاطر و رضایت ماست و دلمان نمی خواهد با گفتن نه به آنها موجب ناراحتی آنها شویم. متاسفانه عدم توانایی در گفتن نه موجب می شود تا به مشکلات زیادی دچار شویم و حتی به دردسرهای بزرگی بیافتیم. برنافیت اینجاست تا با بیان دلایل نه گفتن زندگی رضایت بخش تری را برای شما به ارمغان بیاورد.

دلیل نه گفتن: زندگی خود را صاحب می شوید

نه گفتن- برنافیت

شما تنها پدید آورنده و صاحب زندگی خود هستید. اگر درخواست دیگران با معیارهای وجدانی، ارزش ها و برنامه زندگی شما ناسازگار است، سفت و سخت مخالفت کنید. این کار موجب می شود تا دیگران نسبت به نه گفتن شما نیز عادت کنند.

دلیل نه گفتن: تغییر تنها عضو ثابت زندگی شما می شود

نه گفتن- برنافیت

همه ی ما فایده ی تغییر را می دانیم و آن را مدام به دیگران گوشزد می کنیم. پس چرا نمی پذیرید که چیزی را که در گذشته دوست داشتید یا ترجیح می دادید، گاهی باید تغییر دهید. با افزایش سن نه تنها سن، بلکه افق های ذهن شما نیز وسیع تر می شود. شما صاحب نظرید و می توانید هر گاه احساس ناخوشایندی داشتید، به راحتی نه بگویید. تغییر و تحول باید عضو ثابت زندگی شما باشد، حتی با افزایش سن.

دلیل نه گفتن: شادی حق شماست

نه گفتن- برنافیت

شما تنها کسی هستید که می دانید چه چیزهایی برای شما شادمانی به ارمغان می آورد. پس چرا باید قدرت و مسئولیت خود را به فرد دیگری بسپارید و متعجب باشید که چرا خوشحال نیستید. اگر این کار یک شغل یا رابطه ی جدید است، به دنبال آن بروید. اما به یاد داشته باشید که این فاکتورهای خارجی ممکن است شادی شما را به خطر بیاندازد. شاد بودن را تنها خودتان می توانید به وجود آورید.

دلیل نه گفتن: شما در اولویت هستید

 

نه گفتن- برنافیت

بله درست است. همین که به دنیا آمده اید و زندگی می کنید بدین معناست که شما مهم، ارزشمند و دوست داشتنی هستید. اجازه ندهید دیگران با شما همانند یک شهروند دست دوم یا بی ارزش رفتار کنند.

پیشنهاد برنافیت: 

دلیل نه گفتن: احساس خوب داشتن را به خود آموزش می دهید

نه گفتن- برنافیت

اگر با یک کار احساس خوبی به شما دست نمی دهد، آن کار را انجام ندهید. اگر با فردی حس خوبی ندارید، لازم نیست با او هم کلام شوید. اگر غیبت کردن را دوست ندارید، لازم نیست در کنار همکاران خود به سر ببرید. خودتان باشید و کمال خود را به اثبات برسانید.

دلیل نه گفتن: موجب می شود تا خودتان را بیشتر دوست داشته باشید

نه گفتن- برنافیت

در اولویت قرار دادن خودتان به معنای خودخواهی و آسیب رساندن به دیگران نیست. به عبارت دیگر شما با این کار به خود و دیگران آموزش می دهید که هر فرد ارزش و اهمیت دارد. شاید دوستتان نداند که شما حوصله ی صحبت کردن با او را ندارید، اما اگر این کار شما را آرام می کند، همان کار را انجام دهید.

پیشنهاد برنافیت: 

دلیل نه گفتن: بهانه ها کافی نیستند

نه گفتن- برنافیت

اگر بخواهید برای کارهای مختلف به دیگران توضیح دهید و مدام بهانه بیاورید، به جایی خواهید رسید که دیگر بهانه ای نخواهید داشت. رو راست باشید و رو در رو به افراد بگویید که چرا دوست ندارید کاری را انجام دهید. روابط خود را با عدم صداقت به خطر نیاندازید.

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ناصر حقیقی

مطلب بینظیر بود ممنون خانم اصیلی بابت ترجمه

پشتیبان برنافیت

ممنون از شما. خوشحالم که مطالب براتون مفید واقع شده