نکاتی که باید در مورد جویدن جداره ی دهان بدانید

جویدن جداره ی دهان چیزی شبیه به جویدن ناخن است (البته به اندازه ی آن شایع نیست). در واقع یک عادت است که افراد آن را به صورت نا آگاهانه یا در نتیجه ی استرس انجام می دهند. در ظاهر شبیه یک رفتار خوش خیم تکراری است، اما افرادی که بخش داخلی دهان خود را می جوند، ندانسته در خطر برخی از بیماری های دهان قرار می گیرند.

در این مقاله با دکتر ریچارد مارک در مورد این عادت که اغلب به عنوان یک واکنش وسواسی یا اجباری نسبت به استرس و اضطراب انجام می گیرد، اشاره شده است.

جویدن جداره ی دهان چیست؟

جویدن جداره ی دهان، نوعی از یک آسیب تکراری به صورت گاز گرفتن جداره ی دهان است. این اتفاق گاهی ممکن است به دلیل کشیده شدن دندان ها روی هم یا غذا خوردن روی دهد. اما در موارد دیگر چنین کاری ناشی از یک عادت است. جویدن جداره ی دهان اغلب به شکل ضایعات و تکه های سفید در قسمت داخلی دهان یعنی جایی که گونه ها با دندان در تماس است، خود را نشان می دهد. این عارضه ممکن است حتی لب و زبان شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

نکاتی که باید در مورد جویدن جداره ی دهان بدانید

این یک عادت خود آسیبی است که به صورت اتفاقی یا عمدی رخ می دهد. عوامل آغاز کننده ی چنین عارضه ای شامل استرس، اضطراب و خستگی است. مطالعات پیشین نشان می دهد که رفتارهای تکرار شونده ای همچون جویدن جداره ی دهان، در اواخر کودکی رخ می دهد و تا اواخر بزرگسالی نیز ادامه می یابد.
جویدن جداره ی دهان در مناطق شهری که میزان استرس بالاست، امری شایع است. البته عادت جویدن جداره ی دهان به شکل شدید بسیار نادر است.

پیشنهاد برنافیت: کاهش استرس با تغذیه

چه زمانی این عادت تبدیل به یک مشکل می شود؟

شدت جویدن جداره ی دهان در موارد مختلف متفاوت است، می تواند تنها یک اتفاق باشد که برای یک بار رخ می دهد یا یک خود آسیبی دردناک باشد. افرادی که این کار را به صورت عادت انجام می دهند، اغلب عادت دارند که به طور مرتب همان ناحیه از گونه را بجوند. در موارد شدیدتر، احساس ضایعه دار شدن پوست موجب اجبار بیشتر برای صاف کردن آن ناحیه با جویدن بیشتر می شود.

درد و زخم، یکی از کم خطرترین نتایج این مشکل است. البته زخم نیز مشکلاتی ایجاد می کند، چرا که ممکن است دوباره جویده شود و زخم جدیدی ایجاد کند. اگر جویدن جداره ی دهان عمیق و تکرار شونده باشد، موجب آسیب به موکوس باکال می شود که در بدترین شرایط (مواقع بسیار نادر) به دلیل تغییرات در بافت دهان و تغییر در سلول ها موجب سرطان دهان می شود.

گرچه طبق تحقیقات زخم دهان منجر به سرطان دهان می شود، اما این موضوع مختص جویدن جداره ی دهان نیست. با این حال، زخم های طولانی مدت که در دهان این افراد ایجاد می شود، دلیل اصلی سرطان دهان است، چرا که موجب زخم زبان می شود.

چگونه این کار را ترک کنیم؟

 اگر به جویدن جداره ی دهان خود عادت دارید و این کار موجب زخم های مکرر در دهانتان شده است، زمان آن رسیده که با دندانپزشک خود مشورت کنید.

اگر شما نیز دچار این مشکل هستید، می توانید در طول شب یا حتی روز از یک محافظ دهان استفاده کنید. این محافظ، یک جسم نیمه سخت است که از کشیده شدن دندان ها بر روی یکدیگر جلوگیری می کند و از برخورد لبه های تیز دندان با گونه جلوگیری می کند.

اگر این مشکل مربوط به استرس، وسواس فکری عملی و یا یک عادت بد باشد، باید کمی صبر و تادیب نفس داشته باشید تا این مشکل را برطرف کنید. به کار بردن موارد زیر می تواند به شما کمک کند.

  • وقتی چیزی می جوید حواستان را کاملا جمع کنید. برخی از افراد هنگام جویدن تمرکز کافی ندارند که این موضوع موجب آسیب دهانی آنها می شود.
  • اگر همواره در هنگام غذا خوردن جداره ی دهان خود را به طور غیر عمدی گاز می گیرید، یک عدم تعادل در جویدن شما وجود دارد که باید توسط دکتر یا دندانپزشک درمان شود.
  • عوامل محرک را شناسایی کنید. اگر می دانید چه چیزی بیشتر موجب گاز گرفتن گونه ی شما می شود، از جویدن آن بپرهیزید و به جای آن آدامس بجوید.
  • اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که مشکل جویدن لب دارید، می توانید از برق لب استفاده کنید. این کار موجب می شود از جویدن لب خود بپرهیزید.
  • میزان استرس خود را کاهش دهید و از جایگزین های سالم همچون ورزش منظم استفاده کنید.
  • گاهی اوقات هیپنوتیزم می تواند به درمان وسواس های فکری عملی کمک کند.
guest
30 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکتر

والا چند سال یه بار آدم پیش میاد جداره دهانشو گاز بگیره دیگه انقد گندش نکنید و رو هر چیزی اسم عادت و بیماری نزارید اینجوری اونایی که خیلی کم براشون پیش میاد ممکنه بهشون تلقین شه که مشکل دارن ..

mirhabibi

البته جویدن دیواره دهان در بعضی از افراد به عادت تبدیل شده و درمواقعی که دچار استرس میشوند این مورد شدت پیدا میکند

فاطمه

متاسفانه این عادته شبو روزه من شده خیلی سخت شده واسم ترک کردنش کم کم داره نگرانم میکنه!!!

شهرام

پسرم مدتی این کارش بود چند وقتی خوب شد ولی سه چهار روزی هست کلا موقع خواب لپ ش رو گاز میگیره با دردش بیدار میشه طوری زخم شده که چیزی نمتونه بخوره اگه راهکاری دارین بهم بگین خیلی ناراحتم

کاربران ناشناس

به من کمبود یک نوع ویتامین باعث این کار می شود چون بطور ناخواسته هنگام جویدن غذا این کارصورت می گیردکه خیلی درداورست

ریحانه

منم دیگه دارم عذاب میکشم اون قدر میخورم که

موسوی

چیز خاصی نیست. دامن نزنید.بیشتر به دلیل استرس هست

پشتیبان برنافیت

دوست عزیز استرس و استرس مادر تمام امراض جسمی و روحی هست که ممکنه منجر به افزایش وزن، مشکلات گوارشی، سندروم روده ی تحریک پذیر و مشکلات روحی مثل افسردگی و یا پنیک بشه. این مورد حتما باید با کمک یک روان درمان برطرف شه

mahsa

منم این عادتو از بچگی دارم تازگیام خیلی شدت پیدا کرده ک وقتی درد میگیره انگار انگار روحم اروم میشه ب قدری گاز میگیرم ک ی بافتی داخل لب هس مث منجق اونارو از جاشون میکنم چن ساعتی خون ریزی میکنه دلم نمیخاد اینجوری کنم ولی غیر ارادیه ارومم میکنه

پشتیبان برنافیت

دوست عزیز در این مورد به یک پزشک اعصاب و روان مراجعه کنید. احتمالا این کار ریشه در استرس یا اضطراب شما داره که تا بدتر نشده باید برطرف بشه

پشتیبان برنافیت

خیر دوست عزیز به مرور از بین می ره

رها

هنگام جویدن غذا مواظب باشید داخل دهانتون رو گاز نگیرید.یه اقایی فقط یه بار دهانشو گاز گرفته هنگام جویدن بعد زخم شده باز دوباره اون زخمه رو اشتباهی گاز گرفته دیگه خوب نمیشده حالا که رفته دکتر گفتن زخمه تبدیل شده به سرطان

پشتیبان برنافیت

البته این مورد به تنهایی نمی تونه عامل سرطان باشه، احتمالا عوامل دیگه ای هم دخیل بودن

ماهان ابوعلی

سلام من ماهانم فقط 15 سالمه نمیدونم چجور توصیف کنم من توی زندگیم مشکلی ندارم ولی همیشه احساس تنهای و نا امیدی میکنم و از اینکه میدونم مشکل دارم ولی میترسم همش یه خود تلقینی باشه من از همه چی استرس میگیرم وقتی در اجتماع قرار میگیرن با همه فرق دارم و همیشه با دیگران برخوردی میکنم که بقیه فکر میکنن من ساده یا خل هستم و بی ارزش میشوم من با اینکه میدونم همچین اخلاقی دارم اعصبی میشم و روز به روز نا امید تر میشم ایا من مشکلی دارم و باید به دکتر مراجعه کنم

هدیه جواهری

وای منم اینقد لبمو گاز میگیرم از بچگی تا خون بیوفته چن ساعت
الانم چاله چاله جاهای زخمام مونده

محدثه

من سالهاست این عادتو دارم و شبانه روز به طرز نا خودآگاه پوست دهانمو میکنم،به هیچ وجه نمیتونم کنترلش کنم و واقعا عذاب آوره برام

Z

متاسفانه من ۱۲ ساله این عادتو دارم و وقتی میکنم خون میاد و همیشه دهنم زخمه ولی هر کاری میکنم نمیتونم ترک کنم ، لطفا اگر کسی راه حل ترک این عادتو داره توروخدا راهنماییم کنه

کاربران ناشناس

فکرکنم بخاطر لاغری صورت میشه

میلاد

والا من خودم درماه چندین بار درحال غذاخوردن اینجور میشم بدون اینکه خودم بخوام ویا اینکه عادت کرده باشم اصلا اصلا دست خودم نیست ویبارگی میشه ومن اصلا ازروی عادت نیست اینکارم..ازیه آشنا که قدیمی هست پرسیدم یبار میگفت اینکار بخاطر اینه که مردم دارن بهت حسودی میکنن واون لحظه غیبتت میکنن میگفت مردم دارن میجونت

کریمی

مامانم میگه طبع بدن سرد هست باعث جویدن داخل دهان میشه.

علی

منم اینجوریم

حسین صالحی

من ده سال این عادت رو دارم انقد این کارو کردم خسته شدم با انگشت دستم صورتموفشار میدم تا بره لای دندونم صورتم کبود شده لبام بد فرم شده چکار کنم..

سامان

مثل ترک مخدر…

سامان

البته خودم از بچگی این مشکل رو داشتم الان ۳۲ سالمه و در حال انجامشم

کاربران ناشناس

من عذاب میکشم بخاطر خوردن جداره دهانم

پرنیان

من پوست داخلی دهانم نزدیک لبمو با دندون به طور غیر ارادی می کنم یعنی وقتی این کارو می کنم اختیاری رو خودم ندارم دهانم داخلش زخم شده و لبم کج شده

:::A:::

من همچین عادتی رودارم واین عادت ناخاستس یه باریه نفررودیدم داره اینجوری میکنه میگفتم چرااین همیشه ایطوری لبشوکج میکنه وناحیه ی داخل لبه های لبشومیخوره خداشاهده فرداپس فرداش منم همین طوری شدم الانم شده عادت شب و روزم ایاراه حلی هست؟!واقعااااین حالتی عصبیم میکنه اه شت 🙁

آوا

منم همین طورهست خیلی اذیت میشم خیلی نمیدونم چکارکنم هروز این شده کارم

آقا نیما

من که به آرامش جویدن رو اوردم