سیاه شدن ناخن ها چه زمانی اتفاق می افتد

بسیاری از دوندگان با سیاه شدن ناخن ها آشنا هستند. این شرایط با کبودی، تاول و خونریزی زیر ناخن ها همراه است. اما دلیل سیاه شدن ناخن ها همیشه به دلیل دویدن نیست. دلایل دیگری که موجب سیاه شدن ناخن ها می شود شامل زخم های مکرر، عفونت های قارچی و سرطان پوست است.

بسیاری از دوندگان با سیاه شدن ناخن ها آشنا هستند. این شرایط با کبودی، تاول و خونریزی زیر ناخن ها که به دلیل زخم های تکراری حاصل از فشار کفش بر روی ناخن یا انگشت شصت پا ایجاد می شود، همراه است. این عارضه در افرادی که دوی ماراتون کار می کنند و یا به تمرین های ورزشی با شدت بالا می پردازند، بیشتر است. اما سیاه شدن ناخن ها همیشه به دلیل دویدن نیست. در برخی از موارد، سیاه شدن ناخن ها نشان دهنده ی یک واقعه ی خطرناک است که در اینجا به تفاوت بین نوع خوش خیم و بدخیم آن اشاره شده است. در ادامه ی این مقاله به بیان دلایل سیاه شدن زخم ها پرداخته شده است.

زخم های مکرر

سیاه شدن ناخن ها - دویدن - برنافیت

یکی از دلایل اصلی سیاه شدن ناخن ها، زخم های مکرر است که به دلیل دویدن یا پوشیدن کفش های نامناسب ایجاد می شود. زخم های مکرر شامل دامنه ی وسیعی از علائم خفیف (رنگ های سیاه و آبی کوچک و بدون درد در زیر ناخن ها) تا شدید (تاول های بزرگ خونی بین ناخن و بستر ناخن ها) می شود. در موارد خفیف، هیچ درمانی نیاز نیست، چرا که به خودی خود این کبودی از بین می رود.

در موارد شدید، تاول های بزرگ موجب جدا شدن ناخن ها از بستر آن می شود. گرچه افتادن ناخن ها با درد همراه نیست، اما مدت زیادی طول می کشد تا این ناخن دوباره رشد کند. در برخی از موارد یک ناخن تازه در زیر یک ناخن قدیمی و مرده شروع به رشد می کند  که اگر این زخم ها تکرار شوند، ناخن جدید کبود می شود و می افتد. برای پیشگیری از چنین مشکلی باید با پزشک مشورت کرد.

هماتوم ساب انگوال

سیاه شدن ناخن ها - برنافیت

افتادن یک شی سنگین روی پاها، موجب ترکیدن رگ های خونی زیر بستر ناخن و خونریزی در زیر آنها می شود. این سیاه شدن ناخن ها که از نظر پزشکی هماتوم ساب انگوال نامیده می شود، دلیل مشخصی دارد، چرا که پس از یک حادثه رخ می دهد. این تشکیل خون موجب ایجاد یک لکه ی خونی در زیر انگشتان می شود که با استفاده از یک سوزن کوچک توسط پزشک خارج می شود.

عفونت های قارچی

سیاه شدن ناخن ها - عفونت قارچی - برنافیت

عفونت های قارچی همچون عارضه ی پای ورزشکاران در زیر ناخن ها جمع می شوند و آنها را به رنگ های زرد، آبی، سبز، قهوه ای، بنفش و سیاه تغییر می دهد. این دامنه ی رنگ ها تنها مختص به قارچ و شامل یک لایه ی سفید گچی است که دورتا دور بستر ناخن را فرا می گیرد و بوی بدی از خود تولید می کند. اگر دچار چنین مشکلی شده اید به پزشک مراجعه کنید. او برای تشخیص این عفونت، از ناخن شما تکه برداری خواهد کرد. در صورت خفیف بودن علائم، استفاده از داروهای موضعی مشکل را برطرف خواهند کرد، اما در موارد شدید، به داروهای خوراکی و لیزر درمانی نیاز است.

پیشنهاد برنافیت:رفع قارچ ناخن

سرطان پوست

سیاه شدن ناخن ها - برنافیت

ملانوما که یکی از جدی ترین انواع سرطان پوست است، زیر بستر ناخن رشد می کند و موجب تغییر رنگ ناخن و پوست می شود. اگر ناخن های شما دچار زخم نشده اند، اما رنگ آنها در حال تغییر است و در حال سرایت به قسمت های دیگری از پوست است، باید توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرد.
گرچه ملانوما خطرناک است، اما به ندرت رخ می دهد و در صورتی که به سرعت تشخیص داده شود، قابل درمان است.

رنگ پوست

سیاه شدن ناخن ها - برنافیت

گاهی دلیل سیاه شدن بستر ناخن، فقط رنگ پوست است. زیر ناخن ها پوست وجود دارد و همانند پوست قسمت های دیگر بدن، ممکن است رنگ آن به مرور زمان تغییر کند. اغلب اوقات این تغییر رنگ متقارن است و بر روی چندین ناخن مشاهده می شود. برای مثال، انگشتان کوچک پای شما ممکن است دچار یک تغییر رنگ پوست با سایز و شکل یکسان شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments