ارتباط بین چاقی و کبد چرب

چاقی، موجب ایجاد یا تشدید بیماری های مزمنی چون بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و وقفه ی تنفسی در خواب می شود. کبد چرب یک بیماری جدی است که با چاقی در ارتباط است.

بیماری کبد چرب چیست؟

این بیماری که به کبد چرب غیر الکلی نیز معروف است، نوعی بیماری کبد است که چربی در کبد جمع می شود. همانطور که نام پزشکی این بیماری نشان می دهد، گرچه این چربی جمع شده در کبد ممکن است به دلیل مصرف فراوان الکل ایجاد شده باشد، اما افراد غیر الکلی بسیاری نیز دچار چنین عارضه ای می شوند.

در برخی از افراد چربی جمع شده در کبد موجب التهاب، زخم و حتی سیروز کبدی می شود. این زخم ها ممکن است به مرور زمان آنقدر گسترش یابد که موجب نارسایی کبد شود.

چه عاملی موجب بیماری کبد چرب می شود؟

دلیل اصلی کبد چرب غیر الکلی هنوز کاملا مشخص نیست، اما مطالعات از رابطه ی بین کبد چرب غیر الکلی با چاقی، دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین خبر می دهد.

طبق گزارش بنیاد کبد کانادا، 75 درصد از افراد چاق دچار خطر ابتلا به کبد چرب و 23 درصد از آنها دچار کبد چرب و التهاب هستند.

برخی از عوارض شایع این بیماری شامل عوامل مربوط به تغذیه همچون گرسنگی شدید، کمبود پروتئین و کاهش وزن می باشد.

اگر مراقبت های لازم به عمل نیاید، کبد چرب ممکن است به دلیل جراحی بای پس معده برای درمان چاقی نیز به وجود آید.

روش تشخیص کبد چرب چیست؟

اولین نشانه ی مشکوک این بیماری، نتایج آزمایش غیر طبیعی و بزرگ شدن کبد می باشد. اغلب، انجام سونوگرافی کبد می تواند وجود این بیماری را تشخیص دهد. راههای دیگر تشخیص، شامل سیتی اسکن و ام آر آی می باشد. در برخی از موارد تکه برداری از کبد نیز توصیه می شود.

روش درمان  کبد چرب چیست؟

در حال حاضر دارویی وجود ندارد که با مصرف آن بتوان بیماری کبد چرب را درمان کرد. درمان آن تنها به تغییر سبک زندگی، کاهش وزن و کاهش چربی های کبد بستگی دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، کاهش وزن باید تدریجی و سالم باشد، در غیر این صورت موجب افزایش چربی های کبد می شود.برای اینکار پیشنهاد می کنیم تا لیست رژیم غذایی کبد چرب برنافیت را بررسی کنید. رژیم برنافیت به همراه پشتیبان متخصص تغذیه ارائه می شود و تغذیه شما را تا بهبودی زیر نظر می گیرد.

مطالعات نشان داده است که یک فرد برای کاهش چربی های کبد باید 5 تا 10 درصد از اضافه وزنش را کاهش و برای بهبود التهاب ناشی از آن، باید 10 درصد از وزن خود را کاهش دهد.

 

منابع

Anstee QM, Targher G, Day CP. Progression of NAFLD to diabetes mellitus, cardiovascular disease or cirrhosis. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2013;10(6):330-44. doi:10.1038/nrgastro.2013.41

Fatty Liver Disease. Canadian Liver Foundation Public Information Sheet

Non-alcoholic Fatty Liver Disease (NAFLD). American Liver Foundation Public Information Sheet

Nonalcoholic Steatohepatitis. US Department of Health and Human Services Public Information Sheet

Rinella ME. Nonalcoholic fatty liver disease: a systematic review. JAMA. 2015;313:2263-2273

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments