پوست شما چه چیزی درباره هورمون هایتان می گوید؟

صورت شما از سلامت هورمون های شما خبر می دهد. درک مناطق خاصی از صورت که به هورمون ها مربوطند به شما کمک می کند حتی قبل از رفتن به آزمایشگاه بفهمید چه اتفاقی برای هورمون هایتان می افتد. طب چینی هنر نقشه برداری از صورت را توسعه داد. طب آیورودا نیز به مطالعه ی صورت برای یافتن نشانه هایی از درون اعتقاد دارد.

چند دقیقه برای شناخت صورت خود وقت بگذارید. به رنگ پوست، لکه ها، تیرگی ها و چین و چروک های آن دقت کنید. همه ی این نشانه ها، شیمی بدن را نشان می دهند. در اینجا گفته شده است هریک از این نشانه ها چه پیامی با خود همراه دارند:

رنگ صورت چه چیزی درباره هورمون هایتان می گوید؟

وقتی به صورتتان در آینه نگاه می کنید اولین چیزی که به نظر می رسد رنگ پوست شماست. رنگ پریده یا کسل کننده است؟ شاید کمی خاکستری است؟ در طب چینی، چنین پوست هایی نشانه ی کمبود مواد مغذی و یا کم خونی می باشد. هم چنین ممکن است نشان دهنده ی فقر مواد خام برای ساختن هورمون ها باشد.

از طرف دیگر، یک چهره ی گلگون مایل به قرمز ممکن است نشانه ی احتقان کبد باشد. در طب چینی، کبد، بازیکن قدرتی دنیای هورمون است. اگر تنبل و یا متراکم شود، هورمون ها نمی توانند شکسته و یا متابولیز شوند. هورمون های خود را با جذب غذاهای سرشار از آهن و افزودن منابع پروتئین به رژیم غذایی تان تقویت کنید.

جوش های روی پیشانی

حالا دوباره به صورت خود نگاه کنید تا ببینید در کدام نقاط جوش زده اید. جوش های روی پیشانی نشانه ی ازدحام کیسه ی صفرا است که روی متابولیسم چربی ها و سیستم گوارشی موثر است. این مسائل گوارشی بیشتر هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر خط وسط ابروها را به سمت پایین دنبال کنید به کبد می رسید. اگر خط یا جوش در این ناحیه از پیشانی می بینید نشانه ی مشکل در کبد شماست. یک استراتژی غذایی، اضافه کردن یک اسموتی سبز برای تعادل تراکم کبد است. طب آیو رودایی نیز اعتقاد دارد جوش های این ناحیه با جگر، عصبانیت و کار بیش از حد در ارتباط است. پروبیوتیک ها و آنزیم های گوارشی در بهبود روند گوارشی، متابولیسم چربی ها و هدایت هورمون ها موثرند.

دایره های دور چشم

دایره های دور چشم نشانه ی عدم تعادل کلیه ها است. در طب چینی، کلیه جایگاه تمام هورمون هاست. در این طب، سلامت کلیه ها به خواب ثابت و کنترل استرس بستگی دارد و تیرگی زیر چشم ها به دلیل عدم تعادل هورمون هاست. این تیرگی به دلیل عدم تعادل یک هورمون خاص نیست بلکه هشداری برای طیف هورمون هاست.

می توانید با مصرف آب فراوان، خودداری از مصرف قهوه، نوشابه، چای و کاهش مصرف نمک، خطوط تیره ی دور چشم را از بین ببرید.

منافذ اطراف بینی

در طب چینی و آیورودایی، بینی به قلب مربوط است. منافذ اطراف بینی نشان دهنده ی مصرف بالای نمک (که روی فشار خون تاثیر می گذارد)، فقدان چربی های امگا 3 و آنتی اکسیدان ها می باشد. این نارسایی های قلبی بر روی هورمون کورتیزول و انسولین تاثیر می گذارد. مصرف روزانه ی نمک خود را به کمتر از روزی 1500 میلی گرم کاهش دهید و به جای آن امگا 3 اضافه کنید تا موجب تعادل در قلب و بهبود انسولین و کورتیزول شود.

ببثورات پوستی

اگر گونه های شما دارای لکه هایی می باشد، این موضوع نشان می دهد که ریه ها و معده ی شما در حال تاثیر گذاشتن بر روی هورمون هایتان هستند. سیگاری ها اغلب دچار چنین بثوراتی روی پوست خود می باشند. گوارش به طور مستقیم بر روی عدم تعادل هورمون های شما تاثیر می گذارد.

کاهش مصرف لبنیات، گلوتن، قند و سیگار، تراکم را در این ناحیه از بین می برد.

لکه های روی چانه، فک و گردن نشانه ی عدم تعادل هورمونی است. این ضایعات دردناک کیستی توسط آندروژن های بالا و اغلب در مواردی چون سندروم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می شوند. این آندروژن ها با استرس، قند بالا، سطح بالای استروژن و مقاومت به انسولین آغاز می شوند. مصرف قندتان را کاهش دهید، اما مصرف پروبیوتیک هایی که موجب درمان این جوش ها می شوند را افزایش دهید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments