هورمون ها و زیبایی پوست

هورمون ها به دلیل اهمیت خاصی که در بدن دارند، به شدت بر روی زیبایی اندام و پوست تاثیر دارند. مثلا افزایش هورمون تستوسترون موجب رویش موهای زائد و آکنه در ناحیه ی صورت، سینه، کتف و کمر می شود. کاهش پروژسترون و افزایش استروژن منجر به آکنه می شود، اما تعادل سطح استروژن، منجر به زیبایی، جوانی و پوست بدون چین و چروک خواهد شد. افزایش کورتیزول، نیز منجر به التهاب و افزایش وزن می شود.

هورمون یک ماده ی شیمیایی است که در غدد درون ریز ساخته می شود و به جریان خون می ریزد. هورمون های زیادی در بدن انسان وجود دارد که هر کدام وظایف خاص خود را دارند و میزان آنها توسط ارتباط اعضای دستگاه درون ریز با هم و با دستگاه عصبی تنظیم شده، نقش خاصی در بدن دارند و بسته به نقشی که در بدن دارند، بر روی اندام های مختلف اثرات متفاوتی می گذارند.

علاوه بر این، هورمون ها به شدت بر روی زیبایی اندام و پوست تاثیر دارند. در این مقاله به برخی از تاثیرات آنها بر روی پوست و زیبایی می پردازیم.

تستوسترون

گرچه تستوسترون، هورمون اولیه ی جنسی مردانه است، اما به میزان کم در تخمدان و غده های آدرنال زنان نیز تولید می شود. تستوسترون بیش از حد موجب رشد موها یا هیرسوتیسم- در بخش های مختلفی از بدن، به ویژه پشت لب، کناره های صورت و چانه می شود. افزایش تستوسترون ممکن است موجب تولید بیش از حد سبوم (چربی) شود که منجر به آکنه ی صورت، سینه، شانه و کمر می شود.

پروژسترون

پروژسترون به شدت با استروژن همکاری می کند- این دو هورمون می توانند بهترین دوست ها یا بدترین دشمنان باشند. کاهش پروژسترون و افزایش استروژن منجر به آکنه می شود. مهم ترین وظیفه ی هورمون استروژن، تنظیم سیکل قاعدگی و آماده کردن رحم برای بارداری است. این هورمون برای حفظ یک بارداری سالم به ویژه در سه ماهه ی اول مورد نیاز است (نقص آن موجب سقط جنین می شود). پروژسترون نیز به عنوان یک “هورمون خوشحال” شناخته شده که همانند یک ضد افسردگی و تنظیم کننده ی خلق و خو عمل می کند.

کورتیزول

کورتیزول، یک هورمون استرس است که زمانی که بیدار می شویم، ورزش می کنیم و با وقایع استرس زا رو به رو می شویم، از غده های آدرنال ترشح می شوند. افزایش کورتیزول، منجر به التهاب و افزایش وزن می شود. این هورمون، موجب خشکی پوست یا تولید بیش از حد چربی و قرمزی آن می شود. به علاوه، از آنجا که موجب شکسته شدن کلاژن و الاستین می شود، پیری زودرس پوست را به دنبال دارد. البته، کاهش کورتیزول در بدن نیز منجر به تغییر رنگ زیر چشم، حساس شدن و مات شدن پوست می شود.

استروژن

استروژن به هورمون جنسی زنانه معروف است و نقش اصلی آن تنظیم سیستم تناسلی زنان است- بنابراین، کاهش یا افزایش آن منجر به مشکلات زیادی می شود. افزایش بیش از حد استروژن موجب افزایش وزن، حساسیت سینه، کاهش میل جنسی، ریزش مو و آکنه می شود.

کاهش استروژن نیز علائمی همچون یائسگی زود رس، گر گرفتگی، اختلالات خلق و خو و پیری زودرس پوست می شود. دلیل آن هم این است که کاهش استروژن منجر به کاهش تولید کلاژن و هیالورونیک اسید در پوست می شود. تعادل سطح استروژن، منجر به زیبایی، جوانی و یک پوست بدون چین و چروک خواهد شد.

چطور می توان با بهبود وضعیت هورمون ها، سلامت پوست را افزایش داد؟

عوامل مختلفی بر تنظیم ترشح و عملکرد هورمون ها اثر گذارند. شما می توانید با رعایت نکاتی ساده به وضعیت هورمون های بدن تان سر و سامان دهید و باعث بهبود سلامت پوست خود شوید. موارد زیر شما را برای دست یابی به این هدف کمک خواهند کرد.

 

1- خوب غذا بخورید

یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و سبزیجات برگ دار به بهبود عملکرد کبد کمک می کند در نتیجه هورمون های اضافه از بین می روند. با ترک مصرف الکل و قندهای افزوده، مصرف گوشت بدون چربی و غلات کامل، سلامت کبد خود را تضمین کنید.

2- ورزش کنید

 

ورزشی را انتخاب کنید که بدون فشار آوردن به بدنتان، به شما احساس خوبی بدهد. پیاده روی، شنا و یوگا، گزینه های بسیار مناسبی هستند.

3- استرس خود را کاهش دهید

استرس، فاکتور مهمی در سلامت هورمون هاست. ورزش، مدیتیشن و تمرین های ریلکسیشن، استرس را به شدت کاهش می دهد.

 

4- تماس با مواد شیمیایی را کاهش دهید

مواد شیمیایی، تنظیم هورمون ها را به هم می ریزد. بهتر است با استفاده از لوازم آرایش و مواد پاک کننده ی طبیعی، دئودورانت های فاقد آلومینیوم، استفاده از ظرف های شیشه ای به جای پلاستیکی و مصرف محصولات ارگانیک، تماس خود را با مواد شیمیایی کاهش دهید.

5- با پزشک متخصص مشورت کنید

بررسی سطح هورمون با آزمایش خون انجام می شود. با انجام آزمایش خون و مشورت با یک پزشک متخصص، هورمون های خود را کنترل کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments