ارتباط زیبایی با سلامتی ؛ وقتی رنگ رخسار خبر می دهد از سرّ درون

متخصصین بر این باورند که آنچه خارج از بدن به ظاهر می شود با آنچه در بدن اتفاق می افتد ارتباطی قوی دارد. مشکلات شایعی مانند شکنندگی ناخن و رنگ پریدگی می توانند اشاره به اتفاقاتی درون بدن داشته باشند. در صورت مشاهده نشانه های ظاهری زیر، به پزشک مراجعه نمایید.

 

1- ارتباط زیبایی با سلامتی ؛ موهای زائد

وجود موهای ضخیم و تیره بر روی صورت و بدن یکی از نشانه های ظاهری سندرم تخمدان پلی کیستیک است. منظور ما چند تار موی باریک نیست، موهای ضخیمی مد نظر ما است که موچین از پسشان بر نمی آید. موهای زائد معمولا در نقاطی رشد می کنند که بیشتر در مردان می بینیم ( مانند گونه ها، چانه، قفسه سینه و پشت) و احتمال دارد به دلیل افزایش میزان هورمون های جنسی مردانه باشد.

افزایش هورمون های مردانه در خانم ها نشانه ی اختلال در غدد درون ریز است که می تواند خطر ناباروری و دیابت را افزایش دهد. با پزشک خود صحبت کنید و درخواست آزمایش خون بدهید. قرص های ضدبارداری و کاهش وزن می تواند علائم را کاهش دهد.  احتمال دارد که پزشک برای اصلاح عدم تعادل هورمونی، استروئید تجویز کند تا رشد موها در صورت مهار شود. گزینه ی دیگری هم وجود دارد،  با متخصص پوست و مو در خصوص لیزر موهای زائد صحبت کنید. این روش تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید:

ارتباط زیبایی با سلامتی

 

2- ارتباط زیبایی با سلامتی ؛ شکنندگی ناخن ها

شکنندگی ناخن ها یکی از نشانه های ظاهری قارچ ها است. کمی چندش آور است اما بستر ناخن ها مکانی مناسب برای رشد قارچ ها هستند. قارچ ها از لایه های گرم و مرطوب پوست برای تغذیه استفاده می کنند. وقتی یک انگل به این مکان می رسد ممکن است لبه های ناخن شما دچار شکنندگی شوند. متخصص پوست ممکن است با تجویز دارو این مشکل را برطرف کند.

همچنین به این افراد توصیه می شود ناخن های خود را در معرض رطوبت قرار ندهند. در صورتی که ناخن های دو دست شکننده شده باشند می توان شستن بیش از حد دست ها را مقصر دانست. یک مکمل می تواند اوضاع را بهتر کند، ویتامین هایی که حاوی کراتین هستند می توانند قدرت ناخن را افزایش دهند.

 

3- ارتباط زیبایی با سلامتی ؛ پوست پوست شدن و قرمزی پوست

پوست پوست شدن و قرمزی پوست یکی از نشانه های ظاهری پسوریازیس است. پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن خود ایمنی است. هرچند پسوریازیس بیشتر در دوران جوانی شروع می شود اما می تواند در هر سنی بروز کند و با التهاب سراسری بدن همراه باشد. نشانه های آن معمولا روی فرق سر، ابروها و زانو ها دیده می شوند.

پسوریازیس متوسط تا وخیم منجر به مشکلات قلبی عروقی می شود. خوشبختانه در صورت درمان، خطر سکته قلبی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. به پزشک خود مراجعه کنید، انواع داروهای خوراکی و موضعی و همچنین فوتوتراپی می تواند به کاهش علائم کمک کند.

بیشتر بخوانید:

ارتباط زیبایی با سلامتی

 

4- ارتباط زیبایی با سلامتی ؛ آکنه و جوش

عدم تعادل هورمونی. جوش و آکنه تنها در نوجوانان و جوانان ظاهر نمی شود بلکه ممکن است در دوران یائسگی نیز به سراغتان بیاید. با کاهش سطح استروژن و پروژسترون تعادل هورمونی ممکن است به سمت تستوسترون برود که منجر به افزایش تولید روغن منافذ پوستی می شود. این علائم اغلب  بر روی خط فک پدیدار می شوند. خوشبختانه داروهای خوبی برای پیشگیری از آکنه وجود دارد.

 

5- ارتباط زیبایی با سلامتی ؛ خشکی و مات بودن پوست

کمبود امگا 3 . با افزایش سن، غدد چربی بدن، روغن کمتری برای چرب کردن پوست تولید می کنند. اسید چرب امگا 3، مانع التهاب پوستی می شود و به سالم ماندن پوست کمک زیادی می کند. کمبود امگا 3 باعث ایجاد خارش در پوست و مات شدن آن می شود. برای جبران این کمبود می توانید از مواد غذایی حاوی امگا 3 مانند گردو، دانه کتان و ماهی هایی مثل قزل آلا استفاده کنید. اگر هنوز نگران هستید که شاید به اندازه کافی امگا 3 مصرف نکنید، می توانید مکمل روغن ماهی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

ارتباط زیبایی با سلامتی

 

6- ارتباط زیبایی با سلامتی ؛ نازک شدن موها

کم کاری تیروئید. در کم کاری تیروئید، بسیاری از فولیکول های مو به حالت استراحت می روند و موها به طور طبیعی می ریزد و جایگزینی هم نخواهند داشت. می توان از هورمون های مصنوعی کمک گرفت.

دلیل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، استروژن پایین است. در زنانی که به یائسگی رسیده اند، یک ب کمپلکس همراه کلاژن می تواند موهای نازک را به وضعیت قبل بازگرداند.
اگر به تازگی بچه دار شده اید جای نگرانی نیست، وقتی فرزندتان به شش ماهگی برسد حجم موها به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

 

مترجم: مریم اصیلی

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments