راهکارهایی برای مقابله با مشکلات بینایی در بیماران دیابتی

بیماری دیابت، هر ساله موجب مشکلات بینایی در بسیاری از افراد می شود. دیابت ممکن است موجب عارضه ای به نام رتینوپاتی دیابتی شود. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، افراد دیابتی باید به صورت مداوم قند خون و فشار خون خود را کنترل کنند و مواد غذایی سالم همچون ماهی و آجیل را در برنامه ی غذایی خود بگنجانند.

بیماری دیابت، هر ساله بینایی هزاران نفر را می گیرد. در حقیقت، یک ارتباط عمیق بین دیابت و چشم ها وجود دارد و ممکن است موجب عارضه ای به نام رتینوپاتی دیابتی شود. این بیماری، یکی از مشکلات شایع دیابت نوع 2 است که به رتینا یا شبکیه ی چشم آسیب می رساند. تقریبا همه ی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 70 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2، دچار رتینوپاتی دیابتی می شوند که اغلب آنها با عدم از دست دادن بینایی همراه است. محققان بر این باورند که معاینه ی سالیانه ی رتینوپاتی و کنترل فاکتورهای ریسک دیابت، موجب کاهش خطر نابینایی مرتبط به این بیماری می شود. در ادامه به برخی از این فاکتورها اشاره شده است.

قند خون خود را کنترل کنید

مقابله با مشکلات بینایی در بیماران دیابتی - دیابت - برنافیت

برای پیشگیری از ابتلا به رتینوپاتی دیابتی، تا جایی که می توانید قند خون را در حالت نرمال نگه دهید و از بالا رفتن آن جلوگیری کنید. متاسفانه کمتر از 45 درصد از مردم، قند خون را به صورت مرتب اندازه گیری می کنند.

بینایی خود را بهبود بخشید

مقابله با مشکلات بینایی در بیماران دیابتی - برنافیت

افراد مبتلا به دیابت که دچار مشکلات بینایی نیز هستند، اغلب نمی دانند که بینایی آنها با تجویز درست عینک و لنزهای چشمی بهبود خواهد یافت.

فشار خون خود را کنترل کنید

مقابله با مشکلات بینایی در بیماران دیابتی - برنافیت

افزایش فشار خون موجب آسیب به رگ های خونی چشم می شود، اما کاهش فشار خون به بهبود بینایی شما کمک می کند. با ورزش، کاهش وزن، مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و در صورت نیاز، دارو، فشار خون خود را کنترل کنید.

برای بهبود بینایی خود، ماهی بخورید

مقابله با مشکلات بینایی در بیماران دیابتی - برنافیت

مطالعات اخیر برروی موش ها نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی، از پیشرفت رتینوپاتی در افراد دیابتی جلوگیری می کند. محققان بر این باورند که افزایش اسیدهای چرب امگا 3 و کاهش اسیدهای چرب امگا 6 از رشد رگ های خونی غیرطبیعی و نابینایی جلوگیری می کند.

مصرف زیاد امگا 6 موجب رشد رگ های خونی غیر طبیعی در شبکیه ی چشم می شود. تنها 2 درصد افزایش در مصرف امگا 3، شدت رتینوپاتی را 40 تا 50 درصد کاهش می دهد. برای افزایش دریافت امگا 3 در برنامه ی غذایی خود از ماهی ماکرل، شاه ماهی، ساردین و سالمون استفاده کنید.

 

آجیل مصرف کنید

مطالعات نشان داده است که مصرف آجیل برای یک روز در هفته تا 40 درصد از زوال بینایی جلوگیری می کند. محققان بر این باورند که چربی های سالم موجود در آجیل ها همانگونه که از رگ های موجود در قلب شما محافظت می کند، از بسته شدن رگ های موجود در چشم نیز جلوگیری می کند.

آرامش خود را حفظ کنید

مقابله با مشکلات بینایی در بیماران دیابتی - برنافیت

حفظ آرامش به کاهش قند خون و کاهش قند خون متعاقبا به کاهش رتینوپاتی دیابتی و پیشگیری از نابینایی کمک می کند. استرس، موجب ترشح از هورمون هایی می شود که قند خون را افزایش می دهد. کاهش استرس مزمن این فرآیند را به تاخیر می اندازد. افزایش آرامش موجب کاهش اضطراب و افسردگی می شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments