مطالبی که باید در مورد نمونه ی رایجی از جنون بدانید

همه ی ما با آلزایمر آشنا هستیم، اما نوع دیگری از جنون وجود دارد که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. زوال عقل یک بیماری عصبی است که بسیار شایع است اما مطالب زیادی در مورد آن بیان نشده است. این بیماری از آلزایمر متفاوت است، چرا که تنها مربوط به عقل و ذهن نیست بلکه بر روی حرکات و رفتار افراد نیز تاثیر می گذارد. بیوه ی رابین ویلیامز ،کمدین معروف، مقاله ی دردناکی در مجله ی عصب شناسی در مورد تجربه ی اخیر همسر خود با این بیماری به چاپ رساند. در این مقاله نکاتی در مورد این بیماری پیچیده بیان شده است.

زوال عقل، دومین شکل رایج جنون است.

مطالبی که باید در مورد نمونه ی رایجی از جنون بدانید

برندان کلی، یک متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه دولتی اوهایو می گوید: زوال عقل، یکی از شایع ترین دلایل جنون است. طبق آمار مجمع زوال عقل آمریکا، این بیماری در حدود 1.4 میلیون نفر از مردم آمریکا را مبتلا کرده است. در این بیماری رسوب های پروتئین در قسمت هایی از مغز گسترش می یابند که مربوط به تفکر، حافظه و کنترل حرکت بدن هستند و از علائم بیماری هایی چون پارکینسون و آلزایمر تقلید می کنند.

فاکتورهای ریسک خاص، خطر زوال عقل را افزایش می دهد.

مطالبی که باید در مورد نمونه ی رایجی از جنون بدانید

بیشتر بیماران مبتلا به جنون وقتی تشخیص داده می شوند که در سنین 60 تا 80 سالگی هستند و مردان نیز بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. سابقه ی خانوادگی ابتلا به زوال عقل و پارکینسون، ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

تنها انجام یک آزمایش در تشخیص این بیماری کافی نیست.

مطالبی که باید در مورد نمونه ی رایجی از جنون بدانید

طبق گزارش سازمان ملی پیری، بسیاری از متخصصان پزشکی با بیماری زوال عقل آشنا نیستند. بنابراین گرچه ملاقات با یک پزشک خانوادگی اولین قدم برای افرادیست که این علائم را تجربه می کنند، بیماران باید برای تشخیص حتمی این بیماری به چندین پزشک مراجعه کنند، چرا که هیچ آزمایش خون یا عکس برداری وجود ندارد که آن را تشخیص دهد. تشخیص بیماری در مرحله ی اول یک تشخیص بالینی است که توسط متخصص مغز و اعصاب انجام داده می شود. پزشکان این بیماری را از طریق رد کردن بیماری های دیگر با علائم مشابه تشخیص می دهند. این روند شامل بررسی عصبی و فیزیکی، آزمایش خون و اسکن مغز می باشد.

علائم این بیماری بسیار گسترده است.

مطالبی که باید در مورد نمونه ی رایجی از جنون بدانید

بیماری زوال عقلی چندین بعد از ابعاد بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد- این ابعاد شامل روند فکری، ذهنی و حرکتی آنها می باشد. علاوه بر سردرگمی و از دست دادن حافظه، این علائم ممکن است شامل توهم، اختلال در خواب، رعشه، سفتی ماهیچه ها، حرکات آهسته ی بدن و اشکال در راه رفتن باشد. به دلیل طیف وسیع علائم فیزیکی، زوال عقل ممکن است در مراحل اولیه به راحتی تشخیص داده نشود.

اشکال در حافظه تنها، نشانه ی زوال عقلی نیست.

مطالبی که باید در مورد نمونه ی رایجی از جنون بدانید

از دست دادن حافظه اغلب یکی از اولین نشانه های بیماری آلزایمر است، اما در زوال عقلی این نشانه ها اول خود را به شکل تغییر در توجه و هشیاری نشان می دهند. از آنجا که این تغییرات شامل اشکال در تمرکز و حل مشکل است، بسیاری از بیماران نمی توانند به خوبی کارهای خود را انجام دهند یا به راحتی ارتباط برقرار کنند. از همه بدتر، این درجه ی سردرگمی ممکن است در طول روز نوسان داشته باشد که دلایل آن نیز هنوز مشخص نیست. این افراد از آنجا که از لحاظ فضای دید نیز با مشکل مواجه هستند، ممکن است به راحتی تصادف کنند. از دست دادن حافظه ممکن است خیلی دیر در روند این بیماری خود را نشان دهد.

این مطلب را هم بخوانید: راهکارهایی برای افزایش حافظه

توهمات بصری ممکن است خیلی زود رخ دهد.

مطالبی که باید در مورد نمونه ی رایجی از جنون بدانید

تصور می شود که بیش از 75% بیماران مبتلا به زوال عقل دچار توهمات بصری هستند. این توهم شامل دیدن انسان یا حیواناتی است که واقعا وجود ندارند. از آنجا که علائم روانی همچون توهمات بصری، بسیار جدی است و خود را نیز در مراحل اولیه ی بیماری نشان می دهد، ممکن است بسیاری از بیماران به اشتباه به اختلال روانی تشخیص داده شوند. این نشانه، یک عامل مهم متمایز کننده از بیماری آلزایمر است که در آن توهمات بصری رایج نیست.

اختلالات رفتاری خواب در این بیماری رایج است.

مطالبی که باید در مورد نمونه ی رایجی از جنون بدانید

اختلال در خواب، عارضه ای است که بسیاری از بیماران مبتلا به جنون را گرفتار می کند. این بیماران در هنگام خواب، رویاهایی را که می بینند اجرا می کنند و همسر آنها باید مراقب باشد که از آنها کتک نخورد. این رفتارها ممکن است سال های زیادی در این بیماران ادامه داشته باشد.

تشخیص اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

مطالبی که باید در مورد نمونه ی رایجی از جنون بدانید

از آنجا که داروهای مخصوص بیماری آلزایمر و پارکینسون مفید است، برای زوال عقل بسیار نامناسب است، تشخیص دقیق بیماری برای بهبود کیفیت زندگی بسیار ضروری است. زوال عقل، مغز را به گونه ی متفاوتی از جنون مغز تحت تاثیر قرار می دهد و درمان این دو نیز با هم بسیار متفاوت است. گرچه این بیماری درمان ندارد، اما تشخیص اولیه اش ممکن است به درمان آن تا حدود زیادی کمک کند، به همین دلیل است که آگاه ساختن افراد از بیماری اهمیت بسیاری دارد.

این مطلب را هم بخوانید:درمان آلزایمر با رژیم غذایی و ورزش

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments