غذا برای کاهش ریزش مو

تغذیه نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از ریزش مو دارد. مقاومت به انسولین، گیاهخواری، اختلالات غذایی و مکمل های ویتامین A فاکتورهایی هستند که ریزش موها را افزایش می دهند. اما، یک برنامه ی غذایی خوب که حاوی پروتئین، آهن و ویتامین D باشد، موجب رشد و سلامت موها می شود.

ریزش مو دلایل زیادی دارد که از جمله می توان به بیماری، عوارض جانبی مصرف داروها، ژنتیک و غذاهایی که می خوریم یا نمی خوریم اشاره کرد. مطالعات نشان داده است که تغذیه نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از ریزش موها دارد. یک رژیم غذایی خوب موجب رشد و سلامت موها می شود.

برخی از فاکتورهای رژیمی نیز ممکن است شما را دچار ریزش موها کند. این مقاله در ابتدا، به معرفی فاکتورهای رژیمی که بر روی ریزش موها تاثیر دارد و پس از آن غذاهایی که به رشد موها کمک می کند، می پردازد.

پیشنهاد برنافیت: درمان ریزش مو

مقاومت به انسولین

مطالعات نشان داده اند که مقاومت به انسولین موجب الگوی طاسی زنان و مردان می شود. مقاومت به انسولین شرایطی است که بدن، آنطور که باید، به انسولین پاسخ نمی دهد و  منجر به دیابت، بیماری های قلبی، مشکلات سلامتی و ریزش مو می شود. افرادی که به صورت افراطی، چربی های اشباع، ترانس، سدیم و قند مصرف می کنند بیشتر از سایرین در خطر مقاومت به انسولین هستند.

گیاهخواری

افراد گیاهخوار به اندازه ی کافی پروتئین دریافت نمی کنند. همانطور که می دانید پروتئین برای رشد سالم موها مورد نیاز است. اگر گیاهخوار هستید، برای اطمینان از دریافت پروتئین کافی از برنامه ی غذایی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اختلالات غذایی

از آنجا که افراد مبتلا به اختلالات غذایی همچون پرخوری و بی اشتهایی، ممکن است دچار سوء تغذیه شوند، ممکن است با ریزش موها نیز دست و پنجه نرم کنند. ریزش مو یکی از آثار منفی بالقوه ی اختلالات غذایی است. درمان این اختلال به شما کمک می کند تا پروتئین ها و مواد مغذی دیگری را که به آن نیاز دارید دریافت کنید.

مکمل های ویتامین A

بسیاری از افراد به امید سلامت بیشتر، از مکمل های رژیمی استفاده می کنند. اما در برخی موارد، مصرف مکمل های رژیمی به میزان زیاد منجر به ریزش مو می شود. مکمل های ویتامین A به ویژه موجب تحریک ریزش موها می شوند.

غذاهایی که سلامت موها را بهبود می بخشند

غذاهایی که ریزش مو را کاهش می دهند - برنافیت

زمانی که الگوهای رژیمی که موجب ریزش موها می شوند را شناسایی می کنید، باید بر روی غذاهایی تمرکز کنید که موهای شما را سالم و قوی نگه می دارند. در رژیم غذایی خود از غذاهایی استفاده کنید که سلامت موهایتان را بهبود می بخشند.

پروتئین

موهای شما برای رشد مناسب به پروتئین کافی نیاز دارند. گرچه بسیاری از افراد پروتئین کافی دریافت می کنند، اما برخی از افراد، به ویژه افرادی که رژیم های سخت می گیرند، به اندازه ی کافی پروتئین دریافت نمی کنند. منابع سرشار از پروتئین شامل گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا، نخود فرنگی، تخم مرغ، آجیل، دانه ها، شیر و محصولات لبنی است.

آهن

آهن، یک ماده ی معدنیست که بدن شما به دلایل زیادی از جمله سلامت موها به آن نیاز دارد. نوزادان، کودکان، زنان باردار، یائسه و دختران، بیش از دیگران در معرض فقر آهن هستند. گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات برگ دار، لوبیا، نخود فرنگی و غلات غنی شده  سرشار از آهن هستند.

تیامین (ویتامین B1)

تیامین، ویتامینی است که به بدن شما کمک می کند غذا را به انرژی تبدیل کنید. شیر سویا، هندوانه و کدو فلفلی سرشار از تیامین هستند.

ریبوفلاوین (ویتامین B2)

ریبوفلاوین، ویتامین دیگریست که برای رشد سالم موها مورد نیاز است. ریبوفلاوین در شیر، محصولات لبنی، غلات کامل، غلات غنی شده و جگر وجود دارد.

زینک

کمبود زینک در بدن، موجب پراکندگی و ریزش موهای سر می شود. مرغ، گوشت قرمز، لوبیا، آجیل و غلات غنی شده سرشار از زینک می باشند.

ویتامین D

کمبود این ویتامین، در فصل زمستان و در عرض های جغرافیایی شمالی رخ می دهد و با ریزش مو در ارتباط است. منابع غذایی ویتامین D عبارتند از ماهی های چرب، شیر غنی شده یا مارگارین و غلات غنی شده.

پیشنهاد برنافیت:تاثیر سیر در زیبایی پوست و مو

اگر احساس می کنید که رژیم غذایی شما موجب ریزش موهایتان شده، با پزشک خود مشورت کنید. او برای بررسی فقر غذایی چندین آزمایش ساده بر روی شما انجام می دهد و مواد غذایی مفید برای رفع این کمبود را تجویز خواهد کرد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments