عواملی باعث گر گرفتگی بدن می شود

آیا تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده که در حال انجام کارهای روزمره ی خود باشید، ناگهان احساس گر گرفتگی و گرمای بیش از حد به شما دست دهد؟ گر گرفتگی بسیار آزار دهنده است، موجب تپش قلب، بر افروختگی صورت و عرق کردن شما می شود.

گرچه درست است که گر گرفتگی با یائسگی و علائم پیش یائسگی در ارتباط است، اما هر زن و مردی در هر سنی ممکن است دچار این مشکل شود. گر گرفتگی ممکن است در هر زمانی و به هر دلیلی رخ دهد.

پیش از اینکه عوامل گر گرفتگی را معرفی کنیم باید بگوییم که این عارضه اصلا چیز هولناکی نیست. مشخص نیست که چرا برخی از افراد دچار این عارضه می شوند و برخی دیگر دچار آن نمی شوند، اما بسیاری از افراد دچار نوع خوش خیم و گذرای آن می شوند.

اگر حس می کنید به طور مداوم از گر گرفتگی رنج می برید، پیشنهاد متخصصان بر این است که هرگاه این مشکل به سراغ شما آمد، روزی که دچار آن شده اید و کاری که پیش از شروع آن انجام می دادید را بر روی کاغذ یادداشت کنید.

این یادداشت ها به شما و پزشک شما کمک می کند دلیل شروع آن را که ممکن است استرس یا مصرف الکل باشد شناسایی کنید.

در اینجا رایج ترین عوامل شروع گر گرفتگی که هیچ ارتباطی با قاعدگی نیز ندارند و روش های درمانی آنها معرفی شده است.

داروهای تجویزی

چه عواملی جز یائسگی موجب گر گرفتگی می شود؟

بسیاری از داروهای تجویزی دارای عوارض جانبی چون گر گرفتگی می باشند، مثلا بسیاری از مخدرها، داروهای ضد افسردگی و ضد پوکی استخوان، این عوارض را به همراه دارند.

بنابراین اگر پس از مصرف یک دارو دچار گر گرفتگی شدید، اصلا تعجب نکنید.

و اما چه باید کرد: با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. او ممکن است به شما داروهای جایگزینی بدهد که دارای چنین عوارض جانبی نباشند. گاهی اوقات بدن شما پس از مدتی به آن دارو عادت می کند و دیگر دچار گر گرفتگی نخواهید شد. پزشک شما می تواند بگوید که آیا مصرف آن، عوارضی چون گر گرفتگی را به همراه دارد و یا پس از مدتی بدن شما به آن دارو عادت خواهد کرد.

ابتلا به افزایش وزن

چه عواملی جز یائسگی موجب گر گرفتگی می شود؟

حتما شنیده اید که چربی های بدن از نظر متابولیکی فعال هستند و این موضوع موجب ارتباط چاقی با سرطان ها می شود. از آنجا که افزایش وزن، متابولیسم بدن شما را دچار اختلال می کند بنابراین گر گرفتگی بدن را نیز افزایش خواهد داد.

و اما چه باید کرد: طبق مطالعات دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو- رژیم غذایی و ورزش می تواند شما را از گر گرفتگی نجات دهد. البته این تنها یک درمان احتمالی است. طبق مطالعات، افراد چاقی که قصد کاهش وزن هم ندارند دو برابر افرادی که غذاهای سالم می خورند و هفته ای 200 دقیقه ورزش می کنند، دچار گر گرفتگی می شوند.

آلرژی یا حساسیت به غذا

چه عواملی جز یائسگی موجب گر گرفتگی می شود؟

تقریبا همه پس از مصرف غذاهای تند احساس گر گرفتگی می کنند. اما اگر دچار حساسیت غذایی نامشخص یا عدم تحمل برخی از غذاها هستید، احتمالا گر گرفتگی شما به دلیل ماده ی غذایی دیگری است.

و اما چه باید کرد: الکل، کافئین و افزودنی هایی چون سولفیت موجب گر گرفتگی های مربوط به غذا می شوند. بار دیگری که می خواهید از این غذاها مصرف کنید، به واکنش بدن خود نسبت به آنها توجه کنید. اگر این کار کمکی به شما نکرد، با پزشک خود مشورت کنید تا یک رژیم غذایی حذفی برای شما تجویز کند.

اضطراب

چه عواملی جز یائسگی موجب گر گرفتگی می شود؟

گرچه ممکن است دو کلمه ی اضطراب و افسردگی را به جای هم شنیده باشید، اما روانشناسان از واژه ی اضطراب برای اشاره به عوارض فیزیکی احساساتی چون استرس، ترس و نگرانی استفاده می کنند.

و اما چه باید کرد: یادآوری به خود برای نفس کشیدن تمرین راحتی است که به شما کمک می کند اضطرابتان را کاهش دهید. ورزش، مدیتیشن و یوگا نیز در کاهش استرس بسیار موثر است. اگر این روش ها برای شما کارساز نیست، احتمالا به این دلیل است که دچار نوع شدیدی از اضطراب شده اید و بهتر است نزد یک پزشک یا درمانگر شناختی رفتاری بروید.

برخی از بیماری ها

چه عواملی جز یائسگی موجب گر گرفتگی می شود؟

بیشتر بیماری های هورمونی یا بیماری های مربوط به سیستم درون ریز ممکن است موجب گر گرفتگی شود. به خصوص مشکلات تیروئید و به ویژه پرکاری تیروئید موجب احساس گرمای بیش از حد در بدن شما می شود. میکروب ها یا ویروس ها نیز ممکن است موجب ایجاد گر گرفتگی در بدنتان شوند.

اما چه باید کرد: اگر دچار بیماری تیروئید به ویژه از نوع پرکار آن هستید، علاوه بر گر گرفتگی دچار مشکلاتی چون تپش قلب، کاهش بی دلیل وزن، تکرّر ادرار و خستگی بیش از حد در مواقع خاصی از روز خواهید شد. وقتی دچار مشکلات دیگری چون عفونت می شوید، دمای بدن شما بالا می رود و دچار اسهال یا ناراحتی های روده هم می شوید.

رختخواب گرم

چه عواملی جز یائسگی موجب گر گرفتگی می شود؟

دمای بدن انسان به طور طبیعی در طول شبانه روز در حال نوسان است، بنابراین برخی از زنان و مردان در نیمه های شب در حالیکه احساس گرما و عرق می کنند، به یکباره از خواب بیدار می شوند.

و اما چه باید کرد: اگر احساس می کنید در نیمه های شب دچار گر گرفتگی می شوید، احتمالا دلیل آن یک اتاق خواب گرم، لباس بیش از حد یا استفاده از پتوی زیاد است. برای جلوگیری از این معضل کافیست تنها دمای ترموستات را کم کنید، لباس کمتری بپوشید و یا پتوی کمتری بر روی خود بیاندازید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments