علائم هشدار دهنده ی تومور مغزی

تومور مغزی و علائم آن در همه ی اشکال و اندازه ها ظاهر می شود. علائم تومور بستگی به محل قرار گرفتن آن در مغز دارد. مثلا اگر این تومور در قسمتی از مغز قرار داشته باشد که بازوها یا بینایی تان را کنترل می کند، علائم آن خود را به شکل ضعف در اندام و یا تاری دید نشان می دهد.

اگر در نظر بگیریم که هر سلول در مغز شما یک تومور را ایجاد می کند و مغز شما اطلاعات هر یک از اعضای بدن را کنترل و تفسیر می کند، لیست علائم احتمالی تومور کاملا مشخص می شود. در اینجا به برخی از این علائم اشاره شده است.

تشنج

علائم هشدار دهنده ی تومور مغزی

صرف نظر از نوع تومور، تشنج یکی از علائم اولیه ی این عارضه است. تحریک حاصل از تومور موجب می شود تومورهای مغز بدون هیچ کنترلی برانگیخته و افراد دچار حرکات غیر عادی شوند. درست همانند تومور، تشنج نیز انواع مختلفی دارد. تشنج ممکن است تمام بدن را در برگیرد و یا تنها یک عضو از بدن یا قسمتی از صورت را تحت تاثیر قرار دهد.

عدم تعادل

علائم هشدار دهنده ی تومور مغزی

اگر احساس کردید نمی توانید در را با کلید باز کنید، پله ها را یکی در میان می روید و یا دچار عدم تعادل شده اید، احتمالا دچار تومور مغزی شده اید. اشکال در صحبت کردن، غذا خوردن و یا کنترل حالت چهره برخی از علائم این تومور می باشند.

کرختی

علائم هشدار دهنده ی تومور مغزی

عدم احساس در یکی از اعضای بدن یا صورت باید جدی گرفته شود. اگر تومور در ریشه ی مغز شکل گرفته باشد- یعنی جایی که مغز شما با نخاع در تماس است- احساس کرختی و یا عدم کنترل حرکات به شما دست می دهد.

تغییر در حافظه یا تفکر

علائم هشدار دهنده ی تومور مغزی

گرچه تومور موجب تغییرات زیادی در رفتار و شخصیت افراد می شود، اما تغییرات بسیار شدید که در فیلم ها می بینید زیاد شایع نیست. افراد مبتلا به تومور در به خاطر آوردن موضوعات مشکل دارند و همواره احساس سردرگمی می کنند.

حالت تهوع

علائم هشدار دهنده ی تومور مغزی

اگر حالت تهوع و استفراغ در شما مداوم و بی دلیل باشد، ممکن است نشانه ی تومور مغزی باشد.

البته گاهی مصرف مکمل ویتامین ها نیز موجب تهوع می شود.

تغییر در بینایی

علائم هشدار دهنده ی تومور مغزی

تاری دید، دو بینی و از دست دادن بینایی، همه می توانند نشانه ی تومور باشند. حتی ممکن است افراد مبتلا به تومور، نقطه ها یا اشکال در حال حرکت را در هوا ببینند که هاله نامیده می شوند.

پیشنهاد برنافیت: چه عوامل دیگری به جز پیری، موجب کاهش بینایی می شود؟

سر دردهای غیر معمول

علائم هشدار دهنده ی تومور مغزی

نفس راحت بکشید. علی رغم آنچه بیشتر ما تصور می کنیم، سر درد یکی از علائم اولیه ی تومور مغزی نیست و تنها همراه با تومورهای خیلی بزرگ ایجاد می شود.

چه چیزهای دیگری باید بدانید؟

علائم هشدار دهنده ی تومور مغزی

چه چیزی موجب تومور می شود؟ برخی از اختلالات ژنتیکی موجب ایجاد تومور می شود اما بسیاری از تومورها بدون هیچ فاکتور ریسکی رخ می دهد. گرچه کودکان و افراد بالای 60 سال بیشتر در خطر ابتلا به تومور هستند، اما این اتفاق ممکن است برای هر فردی رخ دهد.

علی رغم آنچه که شنیده اید، گوشی موبایل یک فاکتور ریسک شناخته شده نیست. این یک تصور غلط است و شواهد قانع کننده ای نیز مبنی بر رابطه ی گوشی موبایل و تومور وجود ندارد.

پیشنهاد برنافیت: آیا گوشی های هوشمند باعث میگرن می شوند؟

تومورهای بزرگ و بدخیم مغزی نیاز به عمل جراحی، مراقبت های پزشکی و شیمی درمانی دارند. البته همه ی تومورهای مغزی جدی نیستند. بسیاری از آنها کوچک و خوش خیم هستند و نیاز به درمان ندارند، هرچند باید تحت نظر پزشکی باشند تا بزرگ و یا تبدیل به تومور بدخیم نشوند.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments