علائم غیر طبیعی واژن که هر زنی باید از آن آگاه باشد

گاهی اوقات استفاده از موم، واکس یا ژیلت موجب بروز علائم غیر طبیعی همچون موهای زیر پوستی، تاول‌های چرکین، لکه و جوش‌های واژن می‌شود که گاها بی‌خطر هستند، اما در صورت تغییر در اندازه، رنگ و شکل آن‌ها باید به پزشک مراجعه کرد. علائم غیر طبیعی واژن که هر زنی باید بداند را برای شما در پایین آورده ایم.

علائم غیر طبیعی واژن

واژن، یکی از اندام‌های تناسلی است که با وجود مراقبت‌های زیاد و استفاده از موم، ژیلت و انواع و اقسام صابون‌های معطر برای حفظ زیبایی ممکن است دچار مشکلاتی همچون خارش، التهاب و سوزش شود. با در نظر گرفتن این موضوع، در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم ذکر شده لازم نیست بترسید، اما به آسانی نیز از کنار آن نگذرید.

علائم غیر طبیعی واژن: برآمدگی کوچک در ابتدای دهانه‌ی واژن

دلیل چنین برآمدگی احتمالا کیست بارتولن است. این مشکل شایع زمانی رخ می‌دهد که غده‌های هر یک از طرفین دهانه‌ی واژن مسدود شوند. این عارضه منجر به بازگشت مایعی می‌شود که به طور طبیعی از این غده‌ها ترشح می‌شود. این عارضه خود را با برآمدگی‌هایی در دهانه‌ی واژن نشان می‌دهد که اغلب حساس و دردناک، اما کاملا بی‌خطر هستند.

برخی از روش‌های درمانی این مشکل شامل استفاده از کمپرس آب گرم، نشستن در وان آب گرم و یا استفاده از داروهای غیرتجویزی و دادن فرصت کافی به آن‌ها برای درمان است. در موارد درد شدید، اختلال در راه رفتن یا ادرار کردن و یا تب و لرز به پزشک مراجعه کنید، چرا که ممکن است نیاز به برداشتن این کیست داشته باشید.

علائم غیر طبیعی واژن: جوش‌هایی به رنگ گوشت

دلیل چنین جوش‌هایی احتمالا سیرنگوما می‌باشد. این جوش‌های کوچک بدون ضرر، زمانی ایجاد می‌شوند که کانال‌های عرق بسته شوند. اندازه‌ی آن‌ها بسیار کوچک‌تر از کیست بارتولن است و علاوه بر واژن ممکن است روی صورت (بیشتر دور چشم‌ها)، زیر بغل، قفسه‌ی سینه و ناف نیز ایجاد شوند.

این عارضه با علائمی همچون جوش‌های خوش به رنگ گوشت، خود را نشان می‌دهد که به لمس حساس نیستند. اما گاهی ضایعات متعددی ایجاد می‌شوند و یا ممکن است آن‌قدر بزرگ شوند که آرامش فرد را سلب کنند. در این موارد از برداشتن آن‌ها خودداری کنید، چرا که ممکن است به پوست اطراف آسیب برساند.

اجازه دهید تا به خودی خود درمان شوند و یا با پزشکتان در مورد برداشتن آن مشورت کنید. در صورت مجوز پزشک می‌توانید از روش‌های درمانی الکتروسرجری یا لیزر استفاده کنید، هر چند ممکن است این روش رضایت بخش نباشد و موجب ایجاد زخم‌هایی در این ناحیه شود.

علائم غیر طبیعی واژن: موهایی که پس از استفاده از ژیلت، از بین نمی‌روند

دلیل چنین مشکلی موهای زیر پوستی است. اگر موهای واژن خود را موم یا ژیلت، شیو کرده‌اید، اما همچنان سر جای خود هستند، احتمالا دچار موهای زیر پوستی شده‌اید. این موها زمانی ایجاد می‌شوند که موهای کوتاه ناحیه‌ی تناسلی به زیر سطح پوست بر می‌گردند و به رشد خود  در زیر پوست ادامه می‌دهند که در این موارد منجر به برآمدگی، تورم و چرک در آن ناحیه می‌شود.

برخی از محرک‌ها‌ی رایج همچون صابون‌های معطر، مایعات حبابی، نمک حمام، پودر تالک، شوینده‌ها، نرم کننده‌های پارچه، نوارهای بهداشتی، ژل‌های گرم کننده، لباس زیرهای نایلون، دیافراگم و کاندوم، مایع تناسلی، اسپری های بهداشتی بانوان و تامپون‌ها نیز در ایجاد این موها موثر هستند. پیش و پس از استفاده از ژیلت، لیزر و یا واکس پوست را تمیز کنید و برای پیشگیری از موهای زیر پوستی و جوش، پوست خود را لیف بزنید.

شیو و ژیلت

علائم غیر طبیعی واژن: تاول‌های چرکین

چنین مشکلی احتمالا به دلیل جوش‌های واژن ایجاد می‌شود. جوش‌ها ظاهر ترسناکی دارند، اما اصلا نترسید. بیشتر این جوش‌ها به دلیل انتخاب نوع اصلاح (زیلت یا موم) است. جوش‌های واژن گاهی به دلیل استفاده از تیغ‌های کند رخ می‌دهد.

همه‌ی مواردی که بر روی پوست خود استفاده می‌کنید باید به صورت هفتگی میکروب زدایی شوند، چرا که حمام می‌تواند منبع آلودگی‌ها باشد. حتما از ژیلت نو استفاده کنید و پیش از اصلاح از یک پوشش محافظ صابونی استفاده کنید. در صورت مواجهه با یک جوش در هنگام اصلاح، آن را با ژیلت نکنید، چرا که درد و التهاب را افزایش می‌دهد و عفونت را پخش می‌کند.

به جای این کار از یک کمپرس آب گرم استفاده کنید، از شلوار و لباس‌های گشاد استفاده کنید و به آن‌ها فرصت دهید تا به خودی خود درمان شوند. در صورتی که این جوش‌ها بزرگ‌تر شدند، یا بیش از دو هفته ادامه پیدا کردند و با تب همراه بودند، به پزشک مراجعه کنید. در صورت نیاز پزشک آنتی بیوتیک و یا برداشتن جوش از طریق عمل را تجویز خواهد کرد.

علائم غیر طبیعی واژن: تکه‌های پوستی روشن‌تر یا تیره‌تر از حد طبیعی

دلیل احتمالی چنین تکه‌هایی، خال‌های خوش خیم است. اگر هرگونه علائم خال مانند را در داخل یا خارج از باسن خود مشاهده کردید، نگران نباشید. خال‌های خوش خیم همانند تکه‌های روشن‌تر یا تیره‌تر یا خال‌های گوشتی و شبیه به خال‌های دیگر بر روی بدن ایجاد می شوند. این خال ها اغلب خوش خیم هستند و حتی ممکن است دچار خارش یا برآمدگی نیز نباشند. اگر این لکه های چند رنگه، دچار خارش، برآمدگی و تغییر اندازه شد، به پزشک مراجعه کنید.

انواع ترشحات آبکی واژن 

هر خانم حجم متفاوتی ترشحات تولید می‌کند و ترشحات آبکی استاندارد است. اگر ترشحات آبکی باشد، می‌توانید شب به راحتی بخوابید و جای هیچ نگرانی نیست. اما اگر ترشحات متفاوت و یا رنگ آن فرق دارد باید به دکتر مراجعه کنید.

ترشحات آبکی واژن سبز رنگ

ترشحات سبز از بیماری کلامیدیا یا تریکومونیا است. این ترشحات دارای بوی ماهی و همراه با قرمزی و درد لگن است.

ترشحات آبکی واژن زرد رنگ

ترشحات زرد نشان دهنده گونوره یا واژیتوز باکتریایی است و اغلب بوی ماهی می‌دهند و موقع ادرار یا مقاربت با خارش واژن و درد همراه است.

ترشحات آبکی واژن خاکستری رنگ

ترشحات خاکستری نشانه واژینوز باکتریایی است که موجب بوی بد، خارش و تورم واژن می‌شود.

چند راه ساده برای کاهش ترشحات آبکی

اگر ترشحات موجب ناراحتی شما می‌شود باید به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

1. استفاده از پد برای کاهش ترشحات آبکی

از تامپون برای کاهش ترشحات توصیه نمی‌شود ولی می‌توانید از پد استفاده کنید تا لباس خشک بماند. باید از پد نارک استفاده کنید تا راحت ترشحات جذب شود. این ترشحات عرض چند ثانیه جذب پد می‌شود.

2. تعویض لباس زیر برای کاهش ترشحات آبکی

لباس زیر خود را سعی کنید هر وقت احساس ناراحتی داشتید عوض کنید به دلیل این‌که تعویض لباس زیر باعث تجمع نشدن باکتری می‌شود. محیط‌های مرطوب باعث رشد باکتریو عفونت می‌شود.

3. آزاد گذاشتن ناحیه تناسلی برای کاهش ترشحات آبکی

شب اگر می‌توانید بدون لباس زیر بخوابید. باید یک حوله زیر خود پهن کنید تا تخت مرطوب نشود. این کار موجب کاهش سوزش و یا حتی جلوگیری از عفونت ادراری می‌شود.

علت سوزش واژن چیست؟

1. کم آبی

اگر روزانه آب به میزان کافی استفاده نکنید با سوزش در واژن روبه‌رو می‌شوید. برای حفظ سلامتی بدن خود باید آب زیادی مصرف کنید. موقع ادرار، سموم و باکتری‌ها از بدن خارج می‌شود.

مصرف و نوشیدن اب

2. عفونت واژن

حس سوزش در ناحیه واژن به دلیل انواع قارچ‌ها و باکتری‌های میکروبی در واژن است. قارچ‌ها موجب سوزش و خارش و ترشحات سفید رنگ بدون بو از واژن می‌شود که هنگام رابطه جنسی یا دفع ادرار با درد و سوزش زیادی همراه است. با این تفاوت که باکتری‌ها بسیار بد بو، آبکی و خاکستری است. در صورت چنینن مشکلی باید به پزشک مراجعه کنید. عفونت کلامیدیا و سوزاکاز طریق زابطه جنسی وارد می‌شود که موجب خارش و سوزش می‌شود. در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید.

3. یائسگی

تغییر سطح هورمون‌ها در بدن زن قبل از یائسگی می‌تواند بر واژن تأثیر بگذارد. سوزش واژن یکی از نتایج احتمالی این تغییرات است، به ویژه موقع رابطه جنسی.

سایر علائم شایع دوران یائسگی عبارتند از:

بیشتر بخوانید: غذاهای افزایش دهنده میل جنسی

تحریک از چیزهایی که به طور غیر مستقیم بر واژن تاثیر می‌گذارد؟

مواد شیمیایی موجود در محصولات روزمره می‌‍توانند پوست حساس واژن را تحریک کرده و باعث سوزش شوند.

محصولات عبارتند از:

  • پودر لباس شویی
  • صابون‌ها
  • دستمال توالت معطر
  • محصولات حمام حبابی
  • پدهای قاعدگی

روش‌هایی برای تسکین سوزش واژن

هنگام سوزش شدید واژن باید به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت راه‌کارهای زیر را انجام دهید.

1. کمپرس یخ برای سوزش واژن

برای کاهش حساسیت باید روی ناحیه آسیب دیده کمپرس یخ گذاشته تا درد آن کم شود. می‌توانید برای تسکین سوزش واژن از ژل پترولیوم استفاده کنید.

2.  درمان سوزش و خارش واژن با آلوئه ورا

ویتامین سی و آمینو اسید و مواد معدنی ضروری برای بدن در میوه آلوئه ورا است. سلول‌های آلوده توسط ژل آلوئه ورا نابود می‌شوند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش میکروب، عفونت از آب آلوئه ورا استفاده کنید.

آلوئه ورا و فواید آن

3. کمپرس شیر برای درمان سوزش واژن

کمپرس شیر برای پوست‌های خشک، خارش‌دار و ملتهب مناسب است. برای این‌کار باید یک دستمال پنبه‌ای در شیر سرد خیس کرده  و هر بار حدود 5 دقیقه روی ناحیه واژن بمالید.

4.روغن درخت چای برای تسکین سوزش واژن

روغن درخت چای ضد میکروبی و ضد قارچ است و برای درمان عفونت بسیار مفید است. باید محلول درخت چای را تهیه کنید و در نهایت آن را روی واژن خود بمالید. ممکن است برخی از افراد به روغن درخت چای حساس باشند و موجب تحریک بیشتر شود به همین دلیل باید از مصرف روغن درخت چای خودداری کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

برخی از علل سوزش واژن به خودی خود بهتر می‌شوند. با این حال، اگر سوزش ادامه پیدا کرد و علائم دیگری را مشاهده کردید، برای ملاقات با پزشک خود وقت بگیرید. در بسیاری از موارد، پزشک شما می‌تواند دارویی برای درمان بیماری زمینه‌ای تجویز کند. در سایر موارد، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است با شما همکاری کند تا یک برنامه درمانی طولانی مدت ایجاد کند.

guest
30 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فاطمه افرا

درسمت راست واژنم ی تیکه گوشت زده بیرون علت آن چیست؟

پشتیبان برنافیت

دوست عزیز این مورد نیاز به معاینه توسط متخصص زنان داره.

مریم

سلام من در قسمت وازنم سه تا لکه کوچک دیدم شبیه به خال اما برجسته نیستن خیلی نگرانم بنظر چی هست

پشتیبان برنافیت

سلام و روز بخیر. دوست عزیز ممکنه وارت یا تبخال تناسلی باشه. بهتره به پزشک زنان مراجعه کنید تا با تشخیص و تجویز دارو از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنید.

افاطی

یکی از لبه های داخلی واژنم زده بیرون
میخاستم علتش بدونم

پشتیبان برنافیت

دوست عزیزم. این مورد باید توسط متخصص زنان بررسی بشه

شبنم

سلام من در ناحیه تناسلی ام یک چیزی شبیه جوش میبینم اوایل ماده چرکی ازش میمومد بعد که دست نزدم الان چرک نداره اما وقتی دست میزنم و فشارش میدم چیزی به اندازه نخود حس میکنم میشه راهنمایی کنین

پشتیبان برنافیت

سلام شبنم جان
لطفا برای دریافت مشاوره با مشاورمون تماس بگیر : پزشک مشاور
یا شمارتون رو برامون بفرست خودمون تماس میگیریم

بهار حسینی

سلام خسته نباشید ببخشید من امروز متوجه چند کیست کوچک در ابتدایه واژینالم شدم که از جنس ورنگ گوشت می باشد در ضمن 3ماه هم هست پر بودیم منظم نیست و اگر هم پریود میشم فقط یک روز است سنم هم 41سال

...

من ی دختر 19 سالم تا حالا رابطه جنسی نداشتم هیچ جورشو اما ی چیزی شبیه خال گوشتی روی واژنم هست که شبیه هیچ کدوم از عکس های خال گوشتی واژن نیست اولش کوچیک بود اصلا بهش دست نزدم بزرگ شده اصلا چیه؟؟ خیلی نگرانم

کاربران ناشناس

سلام و وقت بخیر من داخل و کنار واژنم لکه های سیاه به وجود آمده خیلی هم زیاد است

پشتیبان برنافیت

دوست خوبم باید به پزشک زنان مراجعه کنید

حدیث

سلام من 14 سالمه
روی واژنم یه چیزی مانند جوش درومده وقتی دست بهش میزنم درد میگیره وقتی فشار دادم کمی خون بیرون اومد میترسم چیزی باشه لطفا کمکم کنید روم نمیشه برم دکتر

پشتیبان برنافیت

دوست خوبم در این موارد که مربوط به سلامت شماست باید خجالت رو کنار بذارید و پیش متخصص زنان برید

کاربران ناشناس

با سلام بیرون واژه من یک برجستگی تیره رنگ سفت بوجود اومده دلیلش چی میتونه باشه؟

پشتیبان برنافیت

سلام روزتون بخیر. ممکنه علتش زگیل تناسلی یا وارت باشه برای اطمینان خاطر باید به پزشک زنان مراجعه کنید

فاطمخ

سلام من روی واژنم یه برجستگی به وجود اومده و احساس میکنم یه دانه هست که داخلی هم هست و اصلا از قبیل جوش ها نیست میترسم سرطانی چیزی باشه لطفا کمکم کنید

فاطی

سلام من یه سوالی داشتم اگه لبه های داخلی واژنم قطرش نسبت به بقیه افراد بیشتر باشه و هم سایزش بزرگتر و رنگش هم تیره باشه علتش چیه؟خیلی ناراحتم بابت این موضوع

عسیی زاده ازسلماس

سلام خسته نباشی میشه سوال منم بگیدمن 26ساله هستم احساس میکنم بعدژیلت زدن لبه بیرونی واژنم ی برامدگی ب وجوداومده نه در داره نه چیزی بعضی ووقتاخارش دارم نمیدونم چی هست نگرانم میشه جواب بدین

زهره ۳۱ ساله

سلام من ۳۱ سالمه حدود ۸ سال پیش دوتا لک کوچک قهوه ای در دوطرف کشاله رانم بود الان بعد از گذشت ۸ سال و بعد از زایمان دومم متوجه شدم که تعداد لکه ها بیشتر شدن و در ناحیه شرمگاهیم هم هست البته خیلی هم ریز هستن و کمرنگ و خارش و … ندارن. میشه خواهش کنم راهنماییم کنید خیلی استرس دارم.ممنونم

فاطمه

سلام من رو واژنم یعنی ناحیه بیرون واژن دوتا تیکه گوشت اویزون شده از بچگی بوده رو واژنم یعنی مطمعن نیستم مریضی باشه من تو عکسایی ک دیدم از واژن ها وایه بقیه داخل واژنشکن هست یا کوتاه تره ولی وایه من اومده بیرون نمیدونم باید چیکار کنم خیلی ذهنم درگیره من16سالمه روم نمیشه ب کسی بگم یا برم دکتر خواهش میکنم کمکم کنید

سحر محمدی

سلام. من در قسمت واژنم اون گوشته قرمز رنگ کامل بیرون یعنی از لبه ها بیرون زده. دلیلش چیه؟آیا لازم معاینه انجام بشه؟

کاربران ناشناس

سلام ببخشید کنار واژن من ی برامدگی به وجود اومده که سفت هست و هنگام لمس کمی درد داره دلیلش چی میتونه باشه؟

...

سلام من14 سالمه از واژنم گوشت زده بیرون و مایع سفید رنگی بیرون میاد میشه راهنمایی کنید

زهرا

در سمت چپ وازنم به تيكه گوشت كه تيره رنگه زده بيرون علت چيه و دردي هم ندارم ممنون ميشم بگين چيع

کاربران ناشناس

مطالب نوشته شده خوب بود

هانیه

سلام در دهانه رحمم یه تیکه گوشت اندازه نخود به وجو اومده که نه درد داره ونه چیزی چی میتونه باشه

زهره

وای ماله منم اینطوریه اصن نمی‌دونم چطوری اینطوری شده.

زهره

سلام.دختری مجرد هستم و ۱۹ سالم هست و از ورودی واژنم یه تیکه گوشت زده بیرون دلیلش چیه؟؟