علائم حمله خواب یا نارکولپسی کدام است؟

حمله خواب یا نارکولپسی یک اختلال عصبی است. برخی از علائم این حمله شامل میل شدید و غیر قابل کنترل به خواب، خواب بی کیفیت و تجربه های ترسناک رویا مانند در هنگام خواب و پس از آن می باشد.

حمله خواب یا نارکولپسی یک اختلال عصبی جدی است که تشخیص آن چندان ساده نیست و بیش از 10 سال طول می کشد تا بتوان آن را شناسایی کرد. حدود 50 درصد از افراد مبتلا به این عارضه شناسایی نشده اند، بنابراین تشخیص علائم آن بسیار اهمیت دارد. در ادامه ی مقاله به پنج عامل حمله خواب اشاره شده که باید از آن آگاه بود.

1- میل شدید و غیر قابل کنترل به خواب در زمان های نامناسب

این مشکل که با خواب آلودگی بیش از حد در روز همراه است، موجب خستگی دائمی در طول روز می شود. در این حالت فرد، به سختی در طول روز می تواند بیدار و هوشیار بماند. هر فردی که دچار حمله خواب باشد، این علائم را تجربه می کند، اما تعریف این افراد از این حالت متفاوت است. آنها این علائم را به صورت خستگی شدید، تحریک پذیری، مشکل در تمرکز، اختلال در حافظه و تغییرات رفتاری تعریف می کنند.

2- شل شدن ماهیچه ها با ایجاد احساساتی چون خجالت زدگی، خنده، شگفت زدگی و عصبانیت

این عارضه کاتاپلکسی نامیده می شود و با علائمی همچون افتادن سر، شل شدن فک و زانوها همراه است. این حمله ها ممکن است کل بدن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد و موجب افتادنتان نیز بشود. همه ی افراد مبتلا به حمله خواب لزوما دچار کاتاپلکسی نیستند، اما کاتاپلکسی می تواند نشانه ی حمله خواب باشد.

3- خواب بی کیفیت یا اختلال در خواب

بیدار شدن در هنگام خواب گاهی کاملا طبیعیست، اما افراد مبتلا به حمله خواب به سرعت به خواب می روند، اما به طور مکرر در هنگام شب از خواب بیدار می شوند.

4- عدم توانایی برای حرکت یا صحبت کردن در هنگام خواب و پس از بیدار شدن

این عارضه، فلج خواب نامیده می شود که با اختلال در تنفس عمیق همراه است. این مشکل تجربه ی وحشت آوری است.

5- تجربه های ترسناک رویا مانند در هنگام خواب و پس از بیدار شدن

این مشکل به توهم خواب کننده شهرت دارد و به کابوس هایی شبیه است که واقعی به نظر می رسند. این افراد در هنگام خواب با صداها و صحنه هایی مواجه می شوند که با توهماتی همراه است. افراد مبتلا به حمله خواب ، لزوما تمام این علائم را تجربه نمی کنند. علائم حمله خواب باید توسط متخصصان در این زمینه بررسی شوند و مورد آزمایش قرار گیرند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments