علائمی که نشان می دهد منتقد درونی شما خارج از کنترل است

آیا تاکنون با منتقد درونی خود ملاقات کرده اید، همان دختر یا پسر بدجنس درون شما را می گویم. این همان صدای ایرادگیر درون شماست که دائم می گوید شما خوب، باهوش، زیبا و یا خوش اندام نیستید.

نکته اینجاست که همه ی ما دارای منتقد درونی هستیم، تفاوت در اینجاست که برخی یاد گرفته اند چگونه به آن غلبه کنند اما برخی دیگر نمی دانند چگونه باید با آن مبارزه کنند. بنابراین منتقد درونی آنها مدام خود را نشان می دهد و زندگیشان را خراب می کند.

در اینجا پنج نشانه وجود دارد که نشان می دهد منتقد درونی شما خارج از کنترل است.

1- مدام خود را با دیگران مقایسه می کنید

“من نمی توانم به اندازه ی او موفق باشم، من دچار سلولیت هستم و او نه، چرا نمی توانم مثل او با حال باشم؟” ما گاهی اوقات زیاد از این حرف ها به خود می زنیم، اینطور نیست؟ اگر افکار این چنینی زیاد به سراغتان می آید، زمان آن رسیده که دست به کار شده، به منتقد درونی خود غلبه کنید و زندگی ای که دوستش دارید را تجربه کنید.

نکته ی مهم: به خود بفهمانید که تنها داشتن این افکار به معنی حقیقی بودنشان نیست. بیشتر ما فکر می کنیم که منتقد درونی با یک تفکر منفی به منزله ی وحی منزل است. اما اینطور نیست. آنچه که منتقد درونی به شما می گوید حقیقت نیست بلکه عشق است که حقیقت دارد.

2- برای اینکه خودتان باشید زمان صرف نمی کنید

وقتی زیادی مشغول هستید، منتقد درونی شما مدام رشد می کند. چرا؟ زیرا وقتی ما مشغولیم، آنقدر حواسمان پرت است که متوجه نمی شویم که او دارد با ما بازی می کند. در عوض، انتقادهایش را می شنویم و بدون آنکه دنبال حقیقت باشیم، آن را به عنوان ارزش های اولیه می پذیریم.

نکته ی مهم: زمانی را برای آرامش قرار دهید. مدیتیشن همانند بمبی برای خاموش کردن منتقد شما عمل می کند.

3- همواره به رسانه های جمعی توجه می کنید

این نکته به دو نکته ی بالا مربوط است. رسانه ی جمعی، یک محیط مناسب برای مقایسه ی خود با دیگران و همچنین یک وسیله برای اجتناب از آرامش است. همواره در فیسبوک شما مطلبی برای خواندن و در اینستاگرام شما تصویری برای دیدن وجود دارد. رسانه ی جمعی، منتقد درونی شما را تقویت می کند.

نکته ی مهم: خود را سم زدایی دیجیتالی کنید. یک روز در هفته را ایمیل یا رسانه های جمعی را چک نکنید. (از شریکتان بخواهید گوشی شما را پنهان کند. این کاری است که من می کنم).

4- همواره نگرانید

وظیفه ی منتقد درونی شما این است که منطقه ی آسایش ذهن شما را اشغال کرده، در نتیجه ذهنتان را با نگرانی درگیر کند. متاسفانه منتقد درونی به طور عجیبی همه ی چیزهای منفی را تشدید می کند. بدین ترتیب شما را از قدرت گرفتن و احساس عالی بودن باز می دارد.

نکته ی مهم: وقتی یک نگرانی پیش می آید، نظاره اش کنید، از آن دور شوید و بگذارید از شما دور شود و سپس به خود حقیقی- که همان عشق است- بازگردید. اگر حس می کنید نمی توانید آن را به یکباره انجام دهید، به آرامی این کار را شروع کنید و تاثیرش را کم کم کاهش دهید.

5- از رابطه با یک فرد دیگر احساس نا امنی می کنید

این طبیعی است که برخی افراد از رابطه ی خود با فرد دیگر احساس ناامنی می کنند، چرا که فکر می کنند آن فرد، طوری که تصور می کردند نبوده است. اما بیشتر اوقات به این دلیل است که منتقد درونیمان فکر می کند ما لیاقت عشق را نداریم بنابراین مدام دنبال راهی است تا آن را به ما اثبات کند.

نکته ی مهم: برای شما اوضاع چگونه است؟ اگر یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده کردید باید دست به کار شوید، منتقد درونی خود را آرام کنید و یک زندگی سرشار از سلامت، ثروت و عشق داشته باشید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments