سلامتی را از زبان ناخن ها بشنوید

ناخن ها یکی از مهم ترین بخش های بدن هستند که علاوه بر تاثیر زیادی که بر روی زیبایی ظاهری دارند، می توانند از وضعیت سلامت بدن خبر دهند. سفیدی، قرمزی، بر آمدگی و دیگر علائم روی ناخنها شاید هشداری برای ما باشد. مشکلات کبد، ریه ها و قلب می تواند در ناخن ها خود را نمایش دهند. برای دانستن رازهای سلامتی از زبان ناخن ها با برنافیت همراه باشید.

ناخن ها

1-رنگ پریدگی ناخن ها

شاید بارها و بارها افرادی را دیده باشید که ناخن های بی رنگ یا به اصطلاح رنگ پریده ای دارند. شاید تصور کنید که این رنگ پریدگی کاملا عادی است، اما باید بدانید که ناخن هایی که دچار رنگ پریدگی شدید هستند، ممکن است از چنین بیماری هایی خبر دهند:

  • کم خونی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • ناخوشی جگر
  • سوء تغذیه

2- ناخن های سفید

اگر بیشتر ناخن سفید باشد و حاشیه تیره داشته باشد ممکن است خبر از مشکلات کبدی مانند هپاتیت بدهد.

3-ناخن های زرد

یکی از شایع ترین دلایل ناخن های زرد عفونت های قارچی است. با افزایش میزان عفونت، ممکن است بستر ناخن دچار فرو رفتگی شده،، ضخیم شود و نهایتا بیافتد. در موارد نادری نیز زردی ناخن می تواند نشانه ی بیماری های بدتری مانند تیروئید، بیماری  های ریوی،علائم دیابت ویا پسوریازیس باشد.

ناخن ها

 

4-ناخن های (کبود)

ناخن های متمایل به رنگ آبی یا کبود نشان از کمبود اکسیژن در بدن دارد. عدم دریافت اکسیژن کافی به بدن می تواند به دلیل عفونت ریه ها باشد (مثل ذات الریه). برخی بیماری های قلبی نیز با ناخن های متمایل به آبی در ارتباط هستند.

5-ناخن های موج دار

موج دار بودن ناخن ها و یا وجود حفره هایی در ناخن، ممکن است نشانه اولیه پسوریازیس و یا آرتریت های التهابی باشد. این بیماری ها موجب تغییر رنگ ناخن می شوند و همچنین پوست زیر ناخن قهوه ای مایل به قرمز به نظر می رسد.

ناخن ها

 

6- ناخن های ترک خورده و لایه لایه شده

ناخن های خشک، لایه لایه شده و شکننده می تواند نشانه ی مشکلات تیروئیدی باشد. اگر شکنندگی و لایه لایه شدن ناخن با تغییر رنگ آن به زرد همراه باشد، مربوط به عفونت قارچی است.

7- خط های سیاه زیر ناخن

ایجاد خطوط سیاه زیر ناخن می تواند یکی از نشانه های ملانوم باشد. ملانوم یکی از خطرناک ترین انواع سرطان پوست است. این خطوط سیاه باید به سرعت بررسی شوند.

8- ورم کردن پوست اطراف ناخن

ورم کردن پوست اطراف ناخن و قرمز بودن آن می تواند به دلیل بیماری هایی ماننده لوپوس و یا سایر بیماری های بافت همبند باشد، البته عفونت هم می تواند باعث ایجاد التهاب شود.

ناخن ها

 

9- ناخن های جویده شده

جویدن ناخن ها ممکن است فقط یک عادت قدیمی باشد، اما در برخی موارد نشانه ای از اضطراب دائمی است. از دیگر بیماری های مربوط به ناخن جویدن وسواس است. اگر به تنهایی قادر به ترک این کار نیستید حتما با یک پزشک صحبت کنید .

ناخن ها تنها قطعه ای از پازل هستند

نشانه های ذکر شده در مقاله، تنها بخشی از مسئله هستند و نمیتوان گفت هر کس ناخن سفید دارد حتما دچار هپاتیت شده. بهترین کار این است که با متخصص صحبت کنید تا اوضاع را بررسی کند. هر نشانه ای روی ناخن ممکن است آنقدرها جدی نباشد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments