سریع‌ترین روش برای درمان ترک شکم یا استرچ مارک

استرچ مارک یا ترک شکم فقط به دلیل بارداری نیست و گاهی اوقات به دلیل تغییرات ناگهانی که در وزن ایجاد می‌شود به وجود می­‌آیند. وقتی کلاژن پوست ضعیف می‌شود، تولید آن نیز قطع می‌شود که منجر به زخم در زیر لایه‌های بالایی پوست می‌­شود. این ترکها یا خطوط بعد از حاملگی در ابتدا به رنگ قرمز یا بنفش هستند و رنگ روشنی دارند که در این مرحله روبرا یا استریا نامیده می‌شوند.

اگر ترک‌ها در این مرحله باشند خیلی راحت‌تر درمان می‌شوند، ولی بعد از گذشت مدت زمانی این استرچ مارک ها کمرنگ تر شده و به رنگ سفید یا نقره‌ای در می‌آیند.

ترک شکم از جمله دغدغه‌های یک خانم بعد از دوران بارداری می‌باشد. ترک شکم یا همان استرچ مارک معمولاً از جایی در پوست ایجاد می‌شود که فیبرهای کلاژن و الاستین به دلیل کشیدگی زیاد به خاطر تغییرات هورمونی پاره می‌شوند.

این ترکها معمولاً در نواحی شکم ، سینه ها ، ران ها ، بازو ها ، باسن و قسمت پایین کمر دیده می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم با شما درباره ترک شکم ، رفع ترک شکم و ترک شکم در بارداری صحبت کنیم .تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چگونه می‌توان ترک شکم را ازبین برد؟

 وقتی که دوران بارداری و زایمان تمام می‌شود معمولاً نگرانی‌هایی که مربوط به تغییر در اندام ها و ترک شکم پس از زایمان می شود ، ذهن خانمها را درگیر خود می‌کند .این مشکل معمولاً در همه نژادها نیز دیده شده است. روش‌های نسبتا زیادی برای از بین بردن این ترک ها وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

حتماً بخوانید :لاغری شکم با سشوار

1 . تخم مرغ

سفیده تخم مرغ که شامل پروتئین و اسید آمینه می باشد ، می‌تواند به عنوان یک کرم ترک شکم مورد استفاده قرار بگیرد.

  • سفیده ۲ تخم مرغ را جدا کرده و با یک چنگال به آرامی مخلوط کنید.
  • پوستی را که دچار ترک شده تمیز کنید و سپس یک لایه ضخیم سفیده تخم مرغ روی آن بگذارید.
  • صبر کنید تا سفیده کاملا خشک شود و بعد آن را با آب سرد بشویید.
  • در آخر مقداری روغن زیتون را روی پوست ترک خورده بمالید.
  • این کار را تا دو هفته و هر روز انجام دهید.
درمان ترک شکم

 2 . آبلیمو

 یک راه دیگر استفاده از آبلیمو است که باعث کاهش ترک پوست، زخم های پوستی و آکنه می‌باشد. آب لیموی تازه را روی پوستی که ترک خورده به آرامی بمالید و بعد از حدود ۱۰ دقیقه بشویید.

بیشتر بخوانید:

3. روغن کرچک

 یکی از این راه ها استفاده از روغن کرچک است .این روغن برای درمان مشکلات پوستی مثل چین و چروک ، لک های تیره و جای جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش استفاده از آن به این شکل است که:

  • مقداری روغن کرچک را به پوست بمالید
  • ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را ماساژ دهید
  • این برنامه را حداقل هر روز تا یک ماه تکرار کنید

4 . آلوورا

ژل آلوورا را روی پوست بمالید و حدود ۱۵ دقیقه بعد با آب ولرم بشویید.

درمان ترک شکم

۵. شکر

 شکر به علت اینکه باعث سایش و لایه برداری از پوست می‌شود، برای درمان ترک های پوستی مناسب است. شکر را با روغن بادام و چند قطره آبلیمو مخلوط کرده و به خوبی روی پوست بمالید و بعد از حدود ۱۰ دقیقه پوست خود را بشویید.

بیشتر بخوانید:

۶ . سیب زمینی

آب سیب زمینی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی می باشد .شما می توانید قطعات برش خورده سیب زمینی را روی پوست ترک خورده خود قرار دهید و چند دقیقه با آن پوست را به آرامی ماساژ دهید .آب سیب زمینی که خشک شد ، با آب ولرم آن را بشویید .

روش‌های دیگر درمان ترک شکم

علاوه بر روش‌هایی که گفتیم درمان‌های دیگری نیز برای رفع ترک‌های شکم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

1. ورزش

ورزش یکی از درمان های خانگی است که شما می توانید به وسیله آن پوست شل و افتاده خود را سفت کرده و باعث شوید که ترک های پوستی شکم کمتر به چشم بیایند.

درمان ترک شکم

2. استفاده از آب گرم و سرد

هنگام دوش گرفتن به صورت متناوب و پشت سر هم از آب سرد و گرم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود خون در زیر بافت‌های پوستی جریان پیدا کرده و کشسانی پوست را افزایش دهد.

3. لیزر ترک شکم

 لیزر درمانی نیز شیوه ای است که برای رفع ترک شکم استفاده می‌شود. در این روش ترک های قدیمی و ترک های جدید همزمان مورد درمان قرار می‌گیرند .لیزر ترک شکم ، باعث می شود که بافت پوستی که ترک خورده و آسیب دیده تخریب شود و سپس سلولهای جدید پوستی تقویت و تولید شود .

بیشتر بخوانید:

 انواع لیزر درمانی برای رفع ترک های شکم

 یکی روش پارسی و دیگری فرکشنال یا غیر فرسایشی . این روش دائمی بوده ولی هزینه زیادی را در بر دارد.

 درمان جدید ترک شکم

 ترک های پوستی در بیشتر از ۹۰ درصد زنان دیده می‌شود و تنها مختص زنان نیست، بلکه در مردان و نوجوانان نیز این ترکها دیده می‌شوند که به علت دوران رشد یا تغییرات چشمگیر در وزن بدن به وجود می آیند .

از درمانهای جدید رفع ترک های پوستی می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

1. میکرودرم ابریژن

در این روش کریستال‌هایی روی پوست ایجاد شود. این کریستالها لایه نازکی را از روی پوست برداشته و باعث می‌شود پوست جدید با قابلیت کشسانی بیشتری تولید شود.

درمان ترک شکم

2. میکرونیدلینگ

 روش دیگر میکرونیدلینگ است .سوزن های میکرونیدلینگ باعث می‌شود که بریدگی‌های بسیار ریز در حد میکروسکوپی درون ترک‌ها ایجاد شود و بدن را وادار به ساخت کلاژن های جدید کند .این روش باعث درمان ترک های پوستی می شود.در مقاله ای به شرح این موضوع پرداخته ایم که از بین مزونیدلینگ یا میکرونیدلینگ کدام را انتخاب کنیم.

3. آر اف یا رادیوفرکانسی

این روش نیز از جدیدترین متدها محسوب می‌شود که می‌توان با آن ترک های پوستی را درمان کرد. در این روش بدن برای ساخت کلاژن جدید تحریک می‌شود .این روش به هیچ عنوان دردناک نیست .همزمان با این روش ممکن است به درمان سلولیت  نیز احتیاج پیدا شود.

4. جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک نیز باعث جمع کردن پوست شکم با از بین بردن پوست اضافه و محکم کردن پوست و بافت آن می‌شود .این روش معمولاً برای کسانی مناسب است که دچار شلی و افتادگی پوست شده اند.  در این مقاله در مورد ترک شکم ، رفع ترک شکم و ترک شکم در دوران بارداری با شما عزیزان مطالبی را در میان گذاشتیم. امیدواریم که برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments