روزاسه چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

گرچه تصور ما این است که روزاسه به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی و وراثتی رخ می دهد، اما محققان هنوز از علت آن آگاهی ندارند. برخی از محققان بر این باورند که دلیل روزاسه، کنه های میکروسکوپی به نام دمودکس می باشند که به طور طبیعی بر روی پوست وجود دارند. از آنجا که نظریات مختلفی در مورد این بیماری وجود دارد، هیچ یک از درمان های روزاسه قطعی و دائمی نیست.

پیشنهاد برنافیت: مراقبت از پوست

آیا تا به حال صورت شما بدون دلیل سرخ شده است؟ یکی از دلایل سرخ شدن صورت، وجود یک بیماری به نام روزاسه است. افراد مبتلا به روزاسه دارای پوست قرمزی هستند که در صورت بدتر شدن علائم، جوش ها و برآمدگی هایی نیز به آنها اضافه خواهد شد.

گرچه ما معتقدیم که روزاسه به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی و وراثتی رخ می دهد، اما محققان هنوز از علت آن آگاهی ندارند. برخی بر این باورند که روزاسه به دلیل التهاب رخ می دهد و برخی معتقدند که روزاسه نوعی آکنه است. برخی از محققان نیز بر این باورند که دلیل روزاسه، کنه های میکروسکوپی به نام دمودکس می باشند که به طور طبیعی بر روی پوست وجود دارند. از آنجا که سوال های بدون پاسخی در مورد این بیماری وجود دارد، دانشمندان قادر به کشف یک راه درمان قطعی برای آن نیستند.

البته این بدان معنا نیست که باید از کنار آن گذشت. روزاسه در صورتی که درمان نشود، به شدت گسترش می یابد و یک لک قرمز و ساده را تبدیل به روزاسه پاپولوپوسچولر خواهد کرد، عارضه ای که موجب ایجاد لکه های قرمز و آزار دهنده ای بر روی صورت و سینه خواهد شد. برخی دیگر از علائم تشدید روزاسه شامل قرمز شدن چشم ها و بینی، ایجاد وریدهای عنکبوتی و جوش می باشند. عوامل تشدید کننده ی استرس شامل استرس، کافئین، الکل، دمای بالا و غذاهای تند است. افراد مبتلا به روزاسه باید ازنور خورشید دوری کنند و از کرم های ضد آفتاب حاوی دی اکسید تیتانیوم استفاده کنند. داروهای تجویزی و غیر تجویزی نیز بی تاثیر نیستند. در صورت بروز علائم زیر روش های درمانی مربوط به آن را به کار برید.

اگر صورت شما دچار قرمزی مداوم و پوست شما حساس و ملتهب شده

روزاسه چیست - برنافیت

احتمالا دچار روزاسه اریتماتوز تلانژکتاتیک شده اید.

با متخصص پوست خود در مورد آنتی بیوتیک هایی چون تتراسایکلین، مترونیدازول، داکسی سایکلین، اسید آزالائیک یا مینوسیکلین مشورت کنید. به علاوه، پزشک می تواند به شما بگوید که آیا کرم های موضعی ضدالتهابی و حاوی سولفور برای شما مفید هستند یا نه؟ این محصولات برای از بین بردن باکتری هایی که نقش مهمی در تشکیل روزاسه دارند، به کار برده می شوند. رتینوئیدهای خفیف همچون دیفرین نیز به مرور زمان این مشکل را حل خواهد کرد. اما رتینوئیدهای قوی همچون رتین آ، پوست را ملتهب و علائم آن را تشدید می کند.

پیشنهاد برنافیت: مراقبت از پوست در زمستان

اگر سرخی صورت با جوش، برآمدگی و لکه های قرمز برآمده همراه باشد

روزاسه چیست - برنافیت

احتمالا دچار روزاسه پاپولوپوسچولر شده اید.

از لایه بردارهای خفیف همچون لاکتیک، گلیکولیک و سالیسیلیک اسید که دارای خاصیت ضدالتهابی هستند و قرمزی و جوش ها را می توانند کاهش دهند استفاده کنید. استفاده از LED با نور قرمز نیز در این مرحله می تواند تاثیر گذار باشد. البته هیچ یک از درمان های روزاسه، قطعی و دائمی نیست و تنها باید صبور بود. حداقل دو سال طول می کشد تا بتوان این علائم را کنترل کرد.

پیشنهاد برنافیت : مراقبت از پوست در بهار

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments