راهکارهایی برای تقویت حافظه

تقویت حافظه یکی از دغدغه های انسان مدرن است. با تغییر سبک زندگی و فراگیرتر شدن استرس حافظه ی بشر هم رو به زوال می رود. انواع و اقسام بیماری های فکری و عصبی زاییده ی استرس دنیای امروز است. تقویت حافظه به شما کمک می کند تا به بیماری هایی چون زوال عقلی، آلزایمر و مشکلات عصبی گرفتار نشوید. برای تقویت حافظه ی خود دو یا چند مورد از راهکارهای زیر را به کار برید تا از مزایای آن بهره مند شوید. اما هر چه بیشتر این راهکارها را به کار ببرید بهتر است. به زودی خواهید فهمید که این استراتژی ها خیلی راحت هستند و آنها را به راحتی می توانید در زندگی خود به کار برید.

1- برای تقویت حافظه به اندازه کافی بخوابید

حداقل روزی هشت ساعت بخوابید. این کار به شما کمک می کند تا ذهن سالم تری داشته باشید. تحقیقات جدید نشان می دهد که 8 ساعت خواب شبانه به شما کمک می کند خلاقانه تر فکر کنید. دانشمندان همچنین به این نتیجه رسیده اند که افراد با خواب کافی بهتر می توانند ذهن خود را سازماندهی کنند و به ایده های بهتری برسند. این مطالعات نشان داد که خوابیدن به تحکیم حافظه، تثبیت در ذهن و بازسازی آن کمک می کند.

2- برای تقویت حافظه ذهن خود را به چالش بکشید

ذهنتان را به چالش بکشید تا بین سلول های مغز و حافظه ارتباط ایجاد کنید. تحقیقات نشان داده که ذهن نیز مانند ماهیچه های بدن است که اگر به کار گرفته نشود ضعیف می شود. پس باید برای حداکثر بهینه از آن زیاد کار کشید. برای نشان دادن توانایی معجزه آسای مغز باید مثالی از مهارت های زبانی بزنیم. زبان دومی که در دبیرستان یاد گرفتید را به یاد بیاورید. وقتی شروع به آموزش یک زبان جدید کردید، مغز شما تمام سیناپس هایی را که به زبان مربوط بود تنظیم کرد ولی به مرور زمان که از آن زبان استفاده نکردید، هر آنچه که یاد گرفته بودید را از یاد بردید.

البته این بدان معنا نیست که شما در آینده نمی توانید زبان یا مهارت های دیگری را یاد بگیرید. اما اگر از آن مهارت در طول زندگی خود استفاده کنید آن را بهتر یاد می گیرید. زمان آن رسیده که گرد و غبار را از کتاب های خود پاک کنید، به یک کلاس جدید بروید، از دوستتان بخواهید تا با شما شطرنج بازی کند و یا تنها ذهن خود را برای یک کار بگذارید. به کار کشیدن ذهن، نه تنها باعث سلامت روحی شما می شود بلکه مزایایی نیز برای ذهن شما به همراه دارد. هیچ محدودیتی برای فراگرفتن مهارت ها وجود ندارد. اهداف ذهنی برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

3-از ضد باکتری طبیعی برای از بین بردن عفونت های بدن استفاده کنید

برای از بین بردن عفونت هایی که توسط هلیکوباکترپیلوری به مغز وارد می شود از آنتی بیوتیک های طبیعی استفاده کنید. وقتی در مورد سلامت مغز و افزایش حافظه صحبت می کنیم کمتر کسی به فکر عفونت می افتد و برعکس هرگاه در مورد عفونت باکتری هلیکوباکتر پیلوری صحبت می کنیم، بیشتر افرادی که با این باکتری آشنایی دارند به یاد زخم معده می افتند. اما تحقیقات از رابطه ی این میکروب شوم با کارکرد ضعیف مغز، جنون و آلزایمر نشان دارد.

بسیاری از پزشکانی که آنتی بیوتیک تجویز می کنند عقیده دارند که هلیکوباکترپیلوری به داروهای آنتی بیوتیک دار مقاومت نشان می هند. به این معنا که این داروها، آثار محدودی برای از بین بردن عفونت دارند. برخی از پروبیوتیک ها نیز موجب از بین بردن عفونت این باکتری می شوند. مثلا ترکیبات موجود در آب ذغال اخته می تواند بسیار موثر باشد. روغن پونه ی کوهی تاثیر چشمگیری بر از بین بردن این باکتری دارد. اما اگر این ماده با درمان های آنتی باکتریال دیگر مصرف شود، تاثیر آن بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

4- از راه هایی که کمتر رفته اید بروید

همه ی ما زاده ی عادت هستیم. عادت داریم هر روز از یک مسیر برویم. عادت داریم 10 یا 20 غذا را به طور مرتب مصرف کنیم. هر هفته فیلم های خاصی را تماشا می کنیم. همیشه مواد غذایی تکراری را از همان فروشگاه خریداری می کنیم. به همان کافی شاپ یا رستوران همیشگی می رویم.

منظور این نیست که کارهای عجیب، غریب انجام دهید اما می توانید کمی به کار خود تنوع بدهید. غذاهای جدید درست کنید، با افراد جدید رفت و آمد کنید و برای آموزش کارهای جدید به کلاس های جدید بروید. این کار به شما کمک می کند که حافظه تان را تقویت کنید.

5- قبل از اینکه استرس ذهن شما را درگیر کند آن را از بین ببرید

استرس موجب از بین بردن انرژی لازم برای مغز می شود. به خصوص اگر مزمن باشد، موجب از دست دادن حافظه می شود. این بدان دلیل است که استرس غده های آدرنال شما را که دو غده ی مثلث شکل در بالای کلیه است مورد هدف قرار می دهد تا هورمون های قوی آزاد کند. این هورمون ها توانایی مغز را برای مصرف گلوکز به عنوان انرژی کاهش می دهد. وقتی استرس مزمن می شود، آزاد سازی هورمون ها موجب کمبود سوخت و انرژی مغز می شود. یکی از نشانه های سریع این عارضه، از دست دادن یا اختلال حافظه است.

بیشتر بخوانید:

6- از باکتری های مفید برای تقویت ذهن استفاده کنید

توازن فلورا در روده نشان دهنده ی حافظه ی شما و مقاومت نسبت به بیماری های مغز است. آنچه که در روده ی شما رخ می دهد تاثیر چشمگیری بر سلامت مغز دارد. وجود باکتری های مفید و مخمرهای سالم در روده به قوای ذهنی شما کمک کرده و از بیماری های مغز جلوگیری می کند. می توانید پیشنهادهای ما برای داشتن روده ی سالم را مطالعه کنید.

روزانه پروبیوتیک های سالمی چون پلانتاروم، لانگوم و هلونتیکوس مصرف کنید. سعی کنید این پروبیوتیک ها را با معده ی خالی مصرف کنید. کیمچی نیز که یک غذای محلی چینی و مخمری ترکیبی از کلم، سیر، لوبیای پر ادویه و دارای باکتری های مفید است. این غذا را می توان به صورت ساندویچ، روی برنج قهوه ای و یا در کنار غذا مصرف کرد. از کیمچی های پاستوریزه استفاده نکنید چرا که باکتری های مفید آن هنوز فعال هستند.

7- برای تقویت حافظه به کوهستان بروید

تمرین های ساده ی تایچی انجام دهید. تایچی نه تنها یک شکل زیبا از ورزش است بلکه بر اساس مطالعات برای سلامت مغز بسیار مفید است. در یک کلاس محلی تایچی ثبت نام کنید. CD و یا کتاب آموزشی آن را تهیه کنید و به این ورزش بپردازید. سلامت ذهن ارزش این ورزش ها را دارد.

بیشتر بخوانید:

8- از مزایای مدیتیشن لذت ببرید

برای از بین بردن آثار مضر استرس به مغز مدیتیشن انجام دهید. مدیتیشن برای کاهش استرس و کاهش هورمون هایی که موجب استرس می شوند و اثر منفی بر روی مغز دارند، بسیار مفید است. بسیاری از افراد مدیتیشن را به مذهب نسبت می دهند اما در واقع یک تکنیک ساده و فراتر از عقاید مذهبی می باشد. در واقع مدیتیشن راهی برای رهایی از استرس های روزمره و داشتن احساس آرامش است.

شما برای این کار می توانید از انواع مدیتیشن استفاده کنید. حداقل روزانه 10 دقیقه برای این کار وقت بگذارید و خود را از تفکراتی که به ذهنتان می رسد آسوده کنید. مدیتیشن مثل فعالیت های دیگر است و اگر فکر می کنید آنقدر منظم نیستید که بتوانید خودتان این کار را انجام دهید، در یک کلاس ثبت نام کنید.

9- برای تقویت حافظه ورزش کنید

آیا می خواهید حافظه ی کوتاه مدت و بلند مدت خود را تقویت کنید؟ بیرون بروید، حرکات کششی انجام دهید و دوچرخه سواری کنید. دو روز در هفته به مدت 1 ساعت به انجام این حرکات بپردازید. 2 روز در هفته را نیز به مدت 1 ساعت دوچرخه سواری کنید. این کار هم برای افزایش حافظه و هم برای قلب شما مفید است.

محققان بریتانیایی از رابطه ی بین ورزش و افزایش حافظه خبر داده اند. برای این کار اصلا نیاز به وسایل و تجهیزات گران نیست. حتی پیاده روی و ورزش های سبک نیز روی مغز موثر است و افسردگی را از بین می برد. تنها کاری که باید بکنید این است که به خود انگیزه بدهید. اگر احساس کردید در ساعات خاصی از روز می توانید، این ورزش را حداقل برای 5 هفته در آن ساعت خاص انجام دهید. شما می توانید به جای اینکه تا خانه با ماشین بیایید پیاده روی کنید، به جای پله برقی از پله استفاده کنید و یا قبل از نشستن برای دیدن تلویزیون، بیرون بروید و پیاده روی کنید.

بیشتر بخوانید:

10- برای تقویت حافظه بازی های فکری انجام دهید

بازی هایی مثل پازل که ذهن شما را درگیر می کنند برای افزایش حافظه بسیار مفید هستند. طبق نظر دانشمندان کالیفرنیایی، هر فعالیتی که مغز شما را تحریک می کند دارای دو مزیت است یعنی هم برای ذهن و هم برای سیستم ایمنی بدن مفید است. این فعالیت ها شامل حل پازل، حل جدول سودوکو، شطرنج و یا هر بازی دیگری که با ذهن سر و کار دارد می باشد.

11- برای تقویت حافظه کمتر غذا بخورید

حتما می دانید چه غذاهایی برای شما مفید و چه غذاهایی برایتان مضر است. اما چه غذاهایی برای مغز شما مفیدترند؟

تحقیقات نشان داده است که مصرف غذای بیش از حد، موجب از دست دادن حافظه می شود. کاهش مصرف کالری و مصرف غذاهای سالم تنها به سلامت جسم کمک نمی کند، بلکه به سلامت ذهن و افزایش حافظه ی شما نیز کمک می کند. پرخوری موجب اختلال و از بین رفتن حافظه می شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments