دلیل سفید شدن موها چیست؟

احتمالا اولین باری که یک موی سفید را در لا به لای انبوهی از موهای مشکی دیده اید را به خاطر دارید. ترس و هراسی که از دیدن موهای سفید در افراد به خصوص زنان ایجاد می شود، بسیار رنج آور است. اینکه آیا برگشت رنگ موها امکان پذیر است یا نه، تا حدود زیادی به دلیل سفید شدن آنها بستگی دارد. دلایل متعددی برای سفید شدن موها وجود دارد، که از جمله می توان به استرس، تغییر در هورمون ها، علل ژنتیکی، مشکلات ایمنی، زندگی در محل آلوده و دود سیگار اشاره کرد. برنافیت امروز دلیل سفید شدن موها را برای شما توضیح خواهد داد.

1- عوامل زنتیکی

متخصص پوست یکی از مراکز پزشکی آمریکا می گوید: موهای افراد خانواده من از 20 سالگی شروع به سفید شدن کرد، من در 28 سالگی متوجه شدم زمان آن رسیده که از رنگ مو استفاده کنم، اکنون در سن 50 سالگی، تمام موهایم خاکستری شده است. تحقیقات نشان می دهد ژن هایی وجود دارد که به سفید شدن موها سرعت می بخشد. می توان گفت ژنتیک، در سفید شدن موها، مانند ریختن یا نریختن موها نقش دارد.

پیشنهاد برنافیت:

سفید شدن موها

 

2- بیماری های خود ایمنی

بیماری خود ایمنی پوستی با نام آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه ای) می تواند باعث افزایش تارهای سفید مو شود. موی سر فرد مبتلا به این بیماری به صورت مدور شروع به ریختن می کند. در آلوپسی آره آتا فولیکول های مو، به اشتباه مورد تهاجم سیستم ایمنی بدن قرار می گیرند که نهایتا منجر به ریزش مو در نواحی مختلف سر می شود. زمانی که مو مجددا در این نواحی رشد می کند دارای رنگ سفید است.

پیشنهاد برنافیت:

3- زندگی در محیط آلوده

هوای آلوده و سموم موجود در آن نیز می تواند در سفید شدن موها نقش داشته باشد. آلودگی به تولید ملانین و فولیکول های مو آسیب می رساند، این آسیب موجب سفیدی زود هنگام موها می شود. علاوه بر این مشکل، استرس نیز تاثیر بسزایی در سفیدی موی سر دارد.

سفید شدن موها

 

4- استرس

حتما شما هم افراد استرسی را در اطرافتان می شناسید که رنگ موهایشان خیلی زود سفید شده است. یک نمونه ملموس از تاثیر استرس بر سفیدی موها، می توان به رئیس جمهور برخی از کشورها اشاره کرد که قبل از رسیدن به ریاست جمهوری دارای موهای سیاه هستند اما بعد از چند سال می توان متوجه تغییر رنگ موهایشان شد. اگر استرس را از خود دور نکنید خیلی زود موهایتان سفید می شود برای کنترل استرس، یوگا، مدیتیشن و تمرین تمدد اعصاب را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید:

 

5- مصرف سیگار

یکی از مضرات سیگار، تغییر رنگ موها است، چه خودتان سیگار می کشید، چه در معرض دود آن قرار بگیرید. تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری، به دلیل حجم فراوان رادیکال های آزادی که وارد بدن می کنند، 2.5 برابر بیشتر دچار سفیدی مو می شوند.

 

6- تغییر در هورمون ها

با بررسی مختصری، متوجه می شوید که موهایتان تغییر کرده است و این تغییر در سن 30 سالگی ملموس تر است. هورمون ها بر روی بافت، تراکم و حتی رنگ موهای شما تاثیر گذار هستند. تا کنون تحقیقات زیادی به منظور کشف تاثیر هورمون ها در روند سفید شدن موها انجام شده است. البته افرادی نیز هستند که در سن بالا هنوز موی سفیدی ندارند. سفیدی مو می تواند به دلیل حمله چندین عامل با هم اتفاق بیفتد: ژنیتک، عوامل محیطی، و تغییر هورمونی.

بیشتر بخوانید:

 

7- افزایش سن

حتی اگر خودتان برای سفید شدن موها آماده نیستید، با افزایش سن، تولید ملانین (رنگدانه های مو) کاهش می یابد. پس از سن 30 سالگی با افزایش 20 تا 30 درصدی خطر سفیدی مو در هر دهه از زندگی مواجه هستید. البته در این مورد نیز استثنا نیز وجود دارد.

سفید شدن موها

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments