قرص کلسیم برای چه کسانی لازم است| چه تاثیری روی وزن دارد؟

مصرف کلسیم برای سلامت استخوان‌ها مهم است و  باید به میزان مناسب به بدن برسد. قبل از این‌که مکمل‌های کلسیم را مصرف کنید باید اطمینان پیدا کنید که مصرف چه میزان از این ماده مکمل برای شما ضروری است، مزایا و معایب مکمل‌های کلسیم کدام است و نوع مکملی که نیاز دارید چیست. در این مطلب، ما به همه این سوالات و ابهامات ذهنی شما پاسخ می‌دهیم.

قرص کلسیم

کلسیم چیست و چرا مهم است؟

بهترین راه برای دریافت به اندازه این ماده غذایی رعایت یک رژیم غذایی متعادل است اما اگر غذاهایی که مصرف می‌کنید نیاز بدن را برطرف نکند ممکن است استفاده از قرص کلسیم و مکمل‌های غذایی انتخاب مناسبی باشد.

کلسیم یک ماده معدنی است که به دلیل نقش کلیدی که در سلامت استخوان‌ها دارد شناخته می‌شود، این ماده غذایی هم‌چنین به حفظ  ریتم قلب، عملکرد بهتر ماهیچه‌ها و سلامت عمومی بدن هم کمک می‌کند. به دلیل مزایای زیادی که کلسیم برای سلامت انسان دارد یکی از پرفروش‌ترین مکمل‌های غذایی دنیا به شمار می‌رود.

کلسیم کلید رشد استخوان‌های جدید و بهترین عامل استحکام و قدرت آن‌ها به شمار می‌رود. مکمل‌های کلسیم برای درمان و پیشگیری از پوکی و شکستگی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند. کلسیم کاربردهای دیگری هم برای بدن دارد، این عنصر در بسیاری آنتی اکسیدان‌ها یافت می‌شود.

پزشکان هم‌چنین از آن برای کنترل سطوح بالای منیزیم، فسفر و پتاسیم در خون شما هم استفاده می‌کنند. شواهد زیادی وجود دارد که این ماده می‌تواند به کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آن کمک کند.

این ماده همچنین می‌تواند علائم PMS (دردها و آسیب‌های خانم‌ها در دوران پیش از پریود) را کاهش دهد و در پیشگیری از برخی سرطان‌ها نقش اساسی دارد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلسیم و به همراه ویتامین D می‌توانند به محافظت از زنان یائسه در برابر سرطان سینه کمک کند. این ماده غذایی یک کمک کننده موثر کاهش وزن است اما تحقیقات زیادی برای اثبات این نظریه انجام نشده است.

کمبود کلسیم بیشتر در زنان یائسه دیده می‌شود. لبنیات منبع اصلی کلسیم هستند و به همین دلیل افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند یا گیاهخوار هستند ممکن است به اندازه کافی این ماده را در رژیم غذایی خود دریافت نکنند.

پیشنهاد برنافیت : مواد غذایی کلسیم بالا

قرص کلسیم چیست؟

در یک دنیای ایده‌آل شما تمام کلسیم مورد نیاز بدن خود را از طریق غذاهایی که می‌خورید دریافت می‌کنید. ماست، شیر و پنیر بهترین گزینه‌های روی میز هستند اما ماهی قزل آلا، ساردین، کلم بروکلی، کلم پیج، کلم سبز، غلات و آب میوه‌های غنی شده هم مقادیر قابل توجهی کلسیم دارند.

مصرف کلم بروکلی

در دنیای امروز تامین کلسیم از مواد غذایی کمی دشوار شده و تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از یک سوم مردم جهان به اندازی کافی مواد معدنی ضروری برای ساختن و حفظ استخوان‌های قوی را دریافت نمی‌کنند.

قرص کلسیم مکملی است که به تامین نیاز بدن به این ماده معدنی کمک کرده و به حفظ سلامت بدن آن‌ها که کمبود کلسیم دارند منجر می‌شود. این مکمل غذایی به صورت قرص و کپسول در بازار یافت می‌شود.

چه کسانی باید مکمل کلسیم مصرف کنند؟

زمانی که کلسیم دریافتی شما ناکافی باشد، بدن نیاز خود را از استخوان‌ها تامین می‌کند و به این ترتیب آن‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند که خطر ابتلا به پوکی استخوان را بالا می‌برد.

از آن‌ جایی که زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، بسیاری از متخصصان تغذیه و پزشکان توصیه می‌کنند که مکمل‌های کلسیم را به خصوص پس از رسیدن به یائسگی مصرف کنند. به همین دلیل زنان مسن‌تر معمولا قرص کلسیم مصرف می‌کنند.

راه درمان پوکی استخوان

اگر مقدار کلسیم مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی دریافت نکنید، مکمل‌ها می‌توانند به پرکردن این شکاف کمک کنند. رژیم‌های غذایی با پروئین یا سدیم بالا ممکن است عوارضی مثل کاهش کلسیم داشته باشد.

برخی بیماری‌ها هم روی جذب کلسیم بدن تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال آن‌ها که التهاب روده دارند یا در طولانی مدت استروئید مصرف کردند ممکن است با کمبود کلسیم مواجه شوند.

میزان مصرف قرص کلسیم به چه چیزی بستگی دارد؟

میزان مصرف قرص کلسیم بستگی مستقیم به این دارد که شما در حال حاضر چقدر در رژیم غذایی خود این ماده مفید را دریافت می‌کنید. بزرگسالان روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند و این میزان با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند.

زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال به 1200 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. اگر تصور می‌کنید که بدن شما به این مکمل غذایی نیاز دارد با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید. به طور کلی میزان استاندارد مصرف قرص کلسیم برای گروه‌های سنی مختلف عبارت است از :

میزان مصرف امگا 3 در روز برای هر فرد به چه مقدار است؟

سن میزان روزانه
نوزادان 0-6 ماه 1000 میلی گرم در روز
نوزادان 7 تا 12 ماه 1500 میلی گرم در روز
کودکان 1 تا 8 سال 2500 میلی گرم در روز
کودکان و نوجوانان 9-18 سال 3000 میلی گرم در روز
بزرگسالان 19 تا 50 سال  2500 میلی گرم در روز
بزرگسالان بالای 51 سال 2000 میلی گرم در روز

به طور کلی، بهتر است مکمل‌های کلسیم را همراه با غذا مصرف کنید. برای جذب بهتر، بیش از 500 میلی گرم در یک نوبت مصرف نکنید. دوزهای بیشتری را در طول روز تقسیم کنید و برای این‌که بدن شما به درستی از کلسیم استفاده کند، باید ویتامین D و منیزیم کافی نیز دریافت کنید.

انواع قرص کلسیم کدام است؟

در حال حاضر بیش از 14 نوع قرص کلسیم مختلف در بازار یافت می‌شود. مکمل‌های کلسیم داخلی و خارجی کار انتخاب نوع مناسب را دشوار کرده است، بهترین راهکار این است که از متخصص تغذیه یا پزشک خود بخواهید که بر حسب وزن و نیاز بدن‌تان بهترین مکمل را به شما معرفی کند.

کلسیم کربونات یکی از متداول‌ترین قرص‌های موجود در بازار است که حاوی 40 درصد کلسیم است و به دلیل قیمت مناسب فروش بالایی دارد. بهتر است این مکمل را با معده خالی مصرف نکنید تا به عوارضی مثل درد معده دچار نشوید.

راه درمان معده درد

کلسیم سیترات یکی دیگر از مکمل‌های موجود در بازار است که در معده به راحتی جذب شده و کمتر عوارضی مثل یبوست را ایجاد می‌کند. از آنجا که کلسیم موجود در آن تنها 20 درصد است شما باید دوز بیشتری از قرص را دریافت کنند تا نیاز بدن‌تان تامین شود.

قرص کلسیم D3 هم یک ترکیب مناسب است که پزشکان به برخی افراد به ویژه آن‌ها که رژیم کاهش وزن سنگینی را رعایت می‌کنند می‌دهند تا مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند.

فواید استفاده از قرص کلسیم کدام‌ها هستند؟

مهم‌ترین مزیت استفاده از قرص کلسیم پیشگیری از پوکی استخوان است، با افزایش سن ساخت و ترمیم استخوان با مشکلاتی مواجه می‌شود و به ویژه زنان در سن یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن به مکمل‌های کلسیم نیاز پیدا می‌کنند.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده، کاهش چربی خون و کمک به بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی دیگر از مزایای استفاده از این قرص‌‎ها است. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که مکمل کلسیم و ویتامین D3 دریافت می‌کنند سریع‌تر از سایرین وزن کم می‌کنند.

شما هر روز هنگام تعریق، ادرار، پوست و ناخن خود مقادیری کلسیم از دست می‌دهید. 99 درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان ذخیره می‌شود، افرادی که کمبود کلسیم دارند با مصرف این قرص‌ها می‌توانند از آسیب دیدن و خرابی دندان‌های خود هم پیشگیری کنند.

جلوگیری از خرابی دندان

انعقاد خون، انقباض عضلات و تپش قلب هم به وجود مقدار کافی کلسیم در بدن نیاز دارد، مصرف این مکمل‌ها به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند، تحقیقات نشان می‌دهد آن‌ها که کمبود کلسیم ندارند هم با مصرف مناسب این قرص‌ها می‌توانند از بروز مشکلات استخوانی در میانسالی و پیری پیشگیری کنند.

معایب استفاده از قرص کلسیم کدام است؟

مصرف زیاد کلسیم به صورت هم‌زمان جذب آن را دشوار می‌کند. در هر مرتبه دریافت 500 میلی گرم یا کمتر به نظر انتخاب خوبی خواهد بود، مصرف بیشتر از مقدار توصیه شده برای شما خوب نیست، یک مطالعه در سال 2011 نشان می‌دهد که مصرف بیش از اندازه مکمل‌های غذایی کلسیم می‌تواند زیان بار باشد.

بدن کلسیم اضافی دریافتی را از طریق کلیه‌ها دفع می‌کند، این مواد در ادرار خطر ابتلا به سنگ کلیه را در برخی افراد افزایش می‌دهد. سطح بالای این ماده معدنی در خون شما می‌تواند به مشکلات کلیوی، سفت شدن عروق خونی و بافت آن منجر شود.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بالای کلسیم به ویژه از طریق مکمل‌های غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. در دوزهای معمولی، مکمل‌های کلسیم ممکن است باعث نفخ، گاز معده و یبوست شوند.

اگر به طور مرتب از داروهای مختلف استفاده می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا استفاده از مکمل‌های کلسیم برای شما بی خطر است یا خیر. کلسیم می‌تواند با داروهای بیماری قلبی، دیابت، صرع و مانند آن تداخل داشته باشد.

راه درمان بیماری قلبی

مصرف دوزهای بالای قرص ویتامین D می‌تواند منجر به افزایش خطرناک سطح کلسیم خون شود. دوزهای بالای کلسیم هم‌چنین می‌تواند از جذب مواد معدنی مانند آهن و روی در بدن جلوگیری کند. به طور کلی، کلسیم را با فاصله یک تا دو ساعت با سایر مکمل‌ها یا داروها مصرف کنید.

اگر قرص‌های ویتامین و کلسیم را هم‌ زمان مصرف کنید، کلسیم می‌تواند به آن مواد مغذی بچسبد و آن‌ها را بدون جذب از بدن شما خارج کند. اگر بیماری کلیوی، مشکلات قلبی، سارکوئیدوز یا تومورهای استخوانی دارید، مکمل‌های کلسیم را مصرف نکنید، مگر این‌که پزشکتان آن‌ها را توصیه کند.

مصرف بیش از حد سطوح بالای کلسیم در خون شما می‌تواند باعث تهوع، خشکی دهان، درد شکم، ضربان قلب نامنظم، گیجی و حتی مرگ شود. جدیدا قرص‌های مکمل کلسیم مرجانی وارد بازار شده و ادعا می‌شود از سایر قرص‌ها بهتر هستند، این در حالی است که ممکن است آن‌ها حاوی مقادیر بالایی سرب باشند که برای بدن بسیار زیان‌بار هستند.

زمان مناسب مصرف قرص کلسیم برای هر گروه سنی کدام است؟

ترکیبات قرصی که مصرف می‌کنید در نحوه استفاده آن تاثیرات زیادی دارد، اگر قرص شما حاوی کلسیم کربنات است بهتر است آن را با با غذا مصرف کنید، قرص‌های حاوی کلسیم سیترات را می‌توان با معده خالی هم مصرف کرد.

معمولا پزشکان به همه گروه‌های سنی توصیه می‌کنند که قرص کلسیم را به همراه غذا مصرف کنند. اگر شما با مشکلات گوارشی مواجه هستید این شیوه مصرف از مشکلات آتی جلوگیری می‌کند. قرص‌ها را با آب فراوان مصرف کنید و اگر نیاز بدن شما به کلسیم زیاد است و در طول روز چند قرص مصرف می‌کنید، حتما بین آن‌ها فاصله بگذارید. به عنوان مثال یک قرص را با ناهار و دیگری را به همراه شام صرف کنید.

کافئین میزان جذب کلسیم را کاهش می‌دهد، پس این قرص‌ها را به همراه چای، قهوه و مواد غذایی کافئین‌دار مصرف نکنید تا اثرات آن کاهش پیدا نکند. مصرف کلسیم با چربی هم میزان جذب آن را کاهش می‌دهد به همین دلیل سعی کنید از مصرف آن با برخی مواد غذایی چرب پرهیز کنید.

فواید و مضرات نوشیدن قهوه

آیا مصرف کلسیم باعث اضافه وزن می‌شود؟

بسیاری نگران این هستند که مصرف مکمل‌های غذایی مثل قرص کلسیم باعث اضافه وزن آن‌ها شود. باید بگوییم که تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این قرص‌ها نه تنها به افزایش وزن منجر نمی‌شود بلکه در مواردی با کاهش وزن هم همراه بوده است.

اگر چه تحقیقات گسترده‌ای در این خصوص انجام نشده اما بسیاری کارشناسان بر این باور هستند که رابطه بین اضافه وزن و مصرف قرص‌های کلسیم معکوس است، بنابراین بدون استرس و نگرانی از اضافه وزن می‌توانید این مکمل را مصرف کنید.

هشدار! پس از مشاهده این مطلب شاید به ذهنتان خطور کرده باشد که برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن خود قرص کلسیم بخورید اما فراموش نکنید مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها و آن هم بدون تجویز متخصص می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

تاثیرات قرص کلسیم بر بارداری چیست؟

مصرف قرص کلسیم برای زنان باردار بدون خطر است و تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که با کمبود کلسیم مواجه هستند در نیمه دوم بارداری با دریافت این قرص‌های می‌توانند از ابتلا به فشار خون بالا، تشنج، سکته مغزی و پروتئین در ادار پیشگیری کنند.

زمان بارداری و مصرف قرص کلسیم

مصرف این مکمل‌ها در ابتدای بارداری باید با نظارت پزشک انجام شود. کلسیم از مادر به جنین منتقل شده که برای سلامت نوزاد مفید است. مصرف این مکمل‌ها از ابتلا به بیماری‌هایی مثل پره اکلامپسی Preeclampsia هم پیشگیری می‌کنند.

مقابله با زایمان زودرس، ترشح هورمون پارتورمون که عامل انقباض عضلات است و پیشگیری از پوکی استخوان، همه از مزایای مصرف قرص کلسیم در دوران بارداری است. فراموش نکنید مصرف هر گونه قرص یا مکمل در طول بارداری باید زیر نظر پزشک انجام شود، بدون مشورت با پزشک خود هیچ چیزی مصرف نکنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments