حواستان به مواد مضر موجود در لوسیون ها باشد!

لوسیون ها جزء مواد آرایشی مورد علاقه ی بسیاری از خانم ها محسوب می شوند. آنها به اندازه ی روغن ها چرب نیستند، به راحتی جذب می شوند و پوست شما را صاف و مرطوب نگه می دارند. اما مواد مضری همچون پارابن، رتینول پالمیتات و تری اتانول آمین در آنها به کار رفته که ممکن است موجب اختلال غدد درون ریز و حتی سرطان شود.

لوسیون ها گزینه ی مورد علاقه ی بسیاری از افراد هستند. آنها به اندازه ی روغن ها چرب نیستند، به راحتی جذب می شوند و پوست شما را صاف و مرطوب نگه می دارند. اما آیا می دانید ماده ی موجود در آنها چیست؟ برخی از مواد تشکیل دهنده ی این لوسیون ها، قابل تردید و حتی مضر نیز هستند. در هنگام خرید لوسیون ها، برچسب روی آنها را بخوانید و از عدم وجود مواد مضر زیر در آنها اطمینان حاصل کنید.

پیشنهاد برنافیت: آشنایی با فونداسیون پودری

بوتیلات هیدروکسیانیزول

بوتیلات هیدروکسیانیزول، یک تثبیت کننده و نگهدارنده ی مواد غذایی است که در لوسیون های بدن، رژ لب ها و بسیاری از مواد دیگر یافت می شود. اما متاسفانه، این ماده یک مختل کننده ی غدد درون ریز است و موجب سرطان در انسان می شود.

مواد معطر

حواستان به مواد مضر موجود در لوسیون ها باشد- برنافیت

بسیاری از افراد بوی معطر لوسیون های بدن را دوست دارند، اما این بوها هرگز طبیعی نیستند. هر گاه کلمات عطر یا خوشبوکننده را بر روی برچسب محصول خود مشاهده کردید، بدانید نوعی مواد شیمیایی در آنها وجود دارد که سازندگان نمی خواهند از وجودشان باخبر باشید. یکی از این مواد مضر دی اتیل فتالات است. حتما در مورد فتالات چیزهایی شنیده اید، آنها تقریبا در همه ی لوازم آرایشی یافت می شوند. این مواد موجب اختلال در غدد درون ریز می شود و برای سیستم های داخلی بدن مسموم کننده است. خوشبوکننده های مصنوعی نیز که در لوسیون ها به کار می روند، هوای داخل اتاق را آلوده می کنند و موجب عفونت های تنفسی و آسم می شوند.

پارابن ها

پارابن ها تقریبا در همه ی لوسیون های بدن به کار می روند. آنها از رشد باکتری ها و قارچ ها در قوطی های مرطوب کننده ی شما جلوگیری می کنند که اگر موجب اختلال غدد درون ریز و سرطان سینه
نمی شدند، مواد نگهدارنده ی بسیار مناسبی محسوب می شدند. خوشبختانه سازندگان لوسیون های ارگانیک، روش های مطمئن تری همچون ویتامین  E و سیتریک اسید برای حفظ آنها از رشد قارچ یافته اند. هر چند این لوسیون های ارگانیک عمر کوتاه تری از لوسیون های حاوی مواد شیمیایی دارند.

حتماً بخوانید: پاک کننده های طبیعی آرایش

 رتینول پالمیتات

رتینول پالمیتات، یکی از چالش بر انگیزترین اشکال ویتامین A است که در برخی از ضد آفتاب ها، لوسیون ها و کرم هایی یافت می شود که به عنوان کرم های ضد پیری تبلیغ می شوند. تحقیق بر روی موش ها نشان داده است موش هایی که پس از تماس با این ماده در معرض نور خورشید قرار گرفتند، دچار تومورهای عجیبی شدند.

تری اتانول آمین

این ماده ی به شدت قلیایی برای تعدیل PH در لوسیون ها و مواد آرایشی یافت می شود. علی رغم کاربرد گسترده، این ماده، بسیار خطرناک است و نباید در طولانی مدت استفاده شود، چرا که موجب التهاب پوست می شود و برای سیستم ایمنی مسموم کننده است. ضایعات حاوی این ماده که در آب رودخانه ها و رودها رها می شوند، موجب تغییر PH آنها و مرگ موجودات دریایی می شوند.

پیشنهاد برنافیت: بدون لوازم آرایش زیبا باشید

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments