حقایقی در مورد بیماری های کبد

کبد بزرگ ترین اندام داخلی و بزرگ ترین غده ی بدن است. بسیاری از افراد تصور می کنند تنها با عدم مصرف الکل از شر بیماری های کبد مصون می مانند، اما اصلا اینگونه نیست.

بیشتر ما وقتی به مشکلات کبد فکر می کنیم، تصورمان تنها سیروز کبدی است، یعنی آسیب مزمن به کبد که منجر به نارسایی آن می شود. سیروز، یک زخم مزمن کبدی است که جریان خون را مسدود و روند اصلی آن را متوقف می کند. هر اندازه در مورد کبد بدانید باز هم نکاتی هست که باید آنها را در نظر داشته باشید.

همه ی بیماری های کبد به مصرف الکل مربوط نمی شوند.

حقایقی در مورد بیماری های کبد

سیروز کبدی تنها یکی از بیماری های کبد است. نوع دیگری از بیماری مربوط به کبد وجود دارد که بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می شود و زمانی رخ می دهد که چربی های زیادی در کبد جمع شوند.

به دلیل شیوع چاقی افراد مبتلا به دیابت، پیش دیابت و علائم سندروم متابولیکی وجود دارند که چربی در کبد آنها ذخیره می شود و بسیار شبیه به چربی کبد افرادیست که الکل مصرف می کنند. اما ما تصور می کنیم که بیماری کبد چرب غیر الکلی، نشانه ی سندروم متابولیک است.

چربی های اضافی در کبد، خطر ابتلا به سرطان و پیوند کبد را افزایش می دهد. اما خوشبختانه، رژیم غذایی و ورزش کمک زیادی به این موضوع می کند. تنها یک کاهش 7 درصدی از وزن، التهاب کبد را کاهش می دهد و موجب کاهش زخم بافت ها در کبد می شود.

دلایل دیگری نیز برای سیروز کبدی وجود دارند که هیچ ارتباطی با مصرف الکل ندارند مثل هپاتیت، کلانژیت صفراوی اولیه که یک بیماری خود ایمنی است و کبد را وادار به حمله به سلول هایی می کند که مجاری صفراوی را می سازند. کلانژیت صفراوی اولیه، منجر به التهاب و زخم می شود و اگر شدت آن زیاد باشد منجر به سیروز خواهد شد. در نتیجه، این بیماری عامل اصلی سیروز است و در زنان نیز شایع تر از مردان است.

این مطلب را هم بخوانید: ارتباط چاقی و کبد چرب

بدون کبد قادر به ادامه ی زندگی نخواهید بود.

حقایقی در مورد بیماری های کبد

یکی از مهم ترین اعضای بدن، کبد است. کبد دارای وظایف بسیار زیادی در بدن می باشد، از جمله می توان به کمک به هضم غذا، انعقاد خون، از بین بردن ویروس ها و باکتری ها، ساختن پروتئین ها و ذخیره ی شکر و چربی اشاره کرد. اغلب مردم نمی دانند نفسی که می کشیم، غذایی که می خوریم و آبی که می نوشیم به وسیله ی کبد فرآوری می شود. کبد، کارخانه ی تولید بدن است. اگر کبد حذف شود، بدن ما با مشکل مواجه خواهد شد، چرا که کاربردهای زیادی در بدن دارد.

کبد قابل احیا می باشد.

حقایقی در مورد بیماری های کبد

کبد علاوه بر اینکه بزرگ ترین اندام بدن است، تنها اندامی است که به طور کامل قابل احیا شدن است. سلول های کبد می توانند مکررا آسیب ها را درمان کنند و اندام ها را از نو بسازند. به همین دلیل است که در پیوند کبد، تنها قسمتی از کبد اهدا کننده کافی است.

اگر نیاز به اصلاح شدیدی درکبد شما وجود داشته باشد، برخی از این اصلاحات خود را به شکل زخم نشان می دهند که افزایش این زخم ها منجر به سیروز خواهد شد. با وجودیکه کبد قابل احیا می باشد، اما به یاد داشته باشید که باید حداکثر مراقبت از آنها را به عمل آورد.

ممکن است متوجه هیچ یک از علائم بیماری کبد نشوید.

حقایقی در مورد بیماری های کبد

برخی از علائم رایج کلانژیت صفراوی اولیه، علائمی است که ممکن است روزانه آن را بی هیچ دلیلی تجربه کنید. این علائم شامل خارش، خستگی و خشکی چشم هاست. تنها بیماری های کبد پیشرفته است که در آن علائم مربوط به سیروز مشاهده می شود. این علائم شامل تهوع، کاهش وزن، تورم، سر گیجه، زردی پوست و چشم ها می باشد. برخی از بیماری های کبد بی نشانه هستند و تنها با آزمایش غربالگری می توان به وجود آنها پی برد. به همین دلیل است که برخی از پزشکان، آزمایش کبد را به عنوان بخشی از آزمایش خون انجام می دهند.

کبد وظیفه ی سم زدایی بدن شما را بر عهده دارد.

حقایقی در مورد بیماری های کبد

از آنجا که کبد مواد غذایی ای که می خوریم و می نوشیم را فرآوری می کند، بنابراین مواد سمی که وارد بدن می شوند را فیلتر می کند. کبد نه تنها سموم موجود در الکل ، بلکه سموم موجود در غذاها و داروها را نیز فیلتر می کند. زمانی که پیر می شویم و داروهای بیشتری مصرف می کنیم، توجه به سلامت کبد اهمیت بیشتری می یابد. در این دوران، کارکرد کبد شروع به افول می کند، بنابراین داروها می توانند آسیب سختی به کبد برسانند.

خوشبختانه، کبد وظیفه ی خود را به خوبی انجام می دهد، اما بهتر است خود از ورود سموم به بدنمان جلوگیری کنیم. تمام عادت های سالم، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، حفظ وزن سالم و ورزش منظم نیز بر روی سلامت کبد ما بسیار اهمیت دارد. کبد شما کاملا تحت کنترل شماست، مگر اینکه به طور ارثی دچار بیماری های کبد باشید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments