بهترین ویتامین ها برای افزایش قد

تغذیه، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی نقش بسیار مهمی در سلامت استخوان ها و افزایش قد دارد. ویتامین D، B1، C، B2 و مواد معدنی همچون فسفر و کلسیم از جمله مواردی هستند که مصرف آنها در بهبود ساختار ژنتیکی و سلامت استخوان ها موثر است. علاوه بر این ویتامین ها، ورزش هایی چون شنا، دوچرخه سواری و ایروبیک نیز به افزایش قد کمک می کنند.

تغذیه ی مناسب و مصرف ویتامین ها، کلید اصلی افزایش قد و بهبود ساختار ژنتیکی هستند. استخوان ها برای اینکه بلندتر شوند، باید سالم و قوی باشند. به همین منظور، بدن به یک رژیم غذایی متعادل، ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از ویتامین ها برای افزایش قد بسیار اهمیت دارند . در ادامه، به توضیحات مفصلی در مورد این ویتامین ها پرداخته شده است.

ویتامین B1

گفته می شود که ویتامین B به افزایش قد کمک می کند. بسیاری از غذاهایی که می خوریم حاوی این ویتامین با ارزش می باشند. علاوه بر افزایش قد، ویتامین B به بهبود سیستم گوارشی، تامین خون اندام ها، عملکرد درست قلب و سیستم عصبی کمک می کند. بادام زمینی، دانه ها، برنج، سویا، مرغ، نان و برنج سرشار از این ویتامین هستند. این مواد غذایی را در برنامه ی روزانه خود بگنجانید.

ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین ها برای کشیدن و قوی کردن استخوان هاست. آفتاب بعد از ظهر نیز ویتامین D ضروری بدن را تامین می کند. اگر به میزان کافی ویتامین D به بدن نرسد، دندان ها و استخوان ها شروع به سست شدن می کنند. نور خورشید یکی از مهم ترین منابع ویتامین D است. به علاوه، ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر در بدن کمک می کند که برای افزایش قد اهمیت دارد. علاوه بر افزایش قد، ویتامین D به سلامت و جلوگیری از ریزش موها نیز کمک می کند.

ویتامین C

ویتامین C یا اسید آسکوربیک در بسیاری از مرکبات وجود دارد و به خارج شدن سموم از بدن کمک می کند. این ویتامین به رشد دندان ها و استخوان ها نیز کمک می کند و موجب استحکام آنها می شود. ویتامین C یکی از بهترین آنتی اکسیدان هاست که از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند. گوجه فرنگی، مرکبات، سیب زمینی، انواع توت، کیوی، گریپ فروت و پرتقال، سرشار از این ویتامین هستند. این ویتامین به تقویت و استحکام استخوان ها کمک می کند.

ویتامین B2

ویتامین B2 یکی از مهم ترین ویتامین ها برای افزایش قد است. این ویتامین به وفور در سبزیجات یافت می شود و بهترین راه این است که آنها را به سالاد خود اضافه کنید. ریبوفلاوین، نام دیگر ویتامین B2 است که به رشد ناخن ها، استخوان ها، پوست و مو کمک می کند. برای دریافت این ویتامین، سبزیجات، ماهی، شیر و تخم مرغ را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

کلسیم

کلسیم به رشد و استحکام استخوان ها و در نهایت به افزایش قد کمک می کند. این ماده معدنی مهم در شیر و همه ی محصولات لبنی از جمله ماست، پنیر، کره و … یافت می شود. میزان توصیه شده ی کلسیم در سنین مختلف به ترتیب زیر است:

از یک تا 5 سالگی 500 میلی گرم

از 5 تا 10 سالگی 800 میلی گرم

از 10 تا 20 سالگی 1300 میلی گرم

از 20 تا 50 سالگی و بالاتر 1000 تا 1200 میلی گرم

صبح ها و شب ها روزی یک لیوان شیر بنوشید. پنیر، ساردین، ماست و غلات نیز سرشار از کلسیم می باشند.

فسفر

افزایش قد- فسفر- برنافیت

کلسیم به تنهایی برای سلامت استخوان ها و بافت ها کافی نیست. ما همراه با کلسیم به فسفر نیاز داریم. ترکیب این دو ماده برای گرفتن بهترین نتایج اهمیت دارد. به علاوه، این ماده به هضم ریبوفلاوین کمک می کند. کمبود آن موجب پوکی استخوان و مصرف آن موجب پیشگیری از کاهش رشد استخوان ها در کودکان می شود. به همین دلیل مصرف آن در افزایش قد بسیار اهمیت دارد. آجیل ها، دانه ها و ماهی ها سرشار از فسفر هستند و می توانند به عنوان یک مکمل رژیمی مورد استفاده قرار گیرند.

مصرف غذاهای سالم و یک رژیم غذایی مناسب به تنهایی منجر به افزایش قد نمی شود. ورزش هایی چون شنا، ایروبیک و دوچرخه سواری نیز به رشد استخوان ها، افزایش متابولیسم و افزایش قد کمک می کنند.

guest
12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهسا

چیکارکنیمممم

مانی

سپاس متقابل

مهدی

عالی بود متشکرم

کاربران ناشناس

بسیار خوب است

بهنوش

قد بلندی چیکار کنیم

علی

تشکر

اصغر

عالی بود

سانیا

ایشاالله که مطالب با تاثیر باشه

زهرا

عالي

حسین

ممنون خیلی خوب بود

کاربران ناشناس

سلام تشکر بابت معلومات شما ومن مهر هستم وقد مه زیاد رشد نه کرده است چگونه می توانم قد خودرا بلند کرده لطفا پاسخ دهید

رها

من۱۴سالمه قدم۱۵۰بلند تر میشم؟