بهترین غذاها برای افزایش سلامت موها

سلامت موها می تواند نشانه ای از سلامت کلی بدن باشد. درست همانند پوست، موها نیز به تنظیم دمای بدن و گرم نگه داشتن سر کمک می کنند. اگرچه استرس روحی، ژنتیک، داروها و مشکلات هورمونی بر روی موها تاثیر می گذارند، اما تاثیر مواد غذایی نیز بر روی سلامت موها نباید نادیده گرفته شود. در ادامه به تاثیر برخی از مواد غذایی بر روی موها اشاره شده است.

ماهی چرب آب های سرد

غذاها افزایش سلامت موها - ماهی چرب - برنافیت

 

ماهی هایی همچون سالمون، ساردین، ماکرل، شاه ماهی و غیره سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشند. این اسیدهای چرب ضروری برای سلامت موها ، پوست و ناخن مورد نیاز هستند. آنها موجب رشد مو و احیای پوست، افزایش سلامت استخوان ها، تنظیم متابولیسم بدن و حفظ سیستم تناسلی می شوند. آنها با خشکی و مات شدن موها نیز مقابله می کنند. البته زنان باردار و شیرده در مصرف ماهی باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا برخی از ماهی ها حاوی جیوه و سموم است.

دانه ها

غذاها افزایش سلامت موها - دانه ها - برنافیت

 

پوست، مو و ناخن ما از پروتئین و مواد معدنی ساخته شده است. دانه ها، منابع گیاهی پروتئینی و اسیدهای چرب ضروری و دو عنصر مغذی ضروری برای سلامت موها هستند.
انواع و اقسام دانه ها همچون کنجد، بذر کتان، تخم آفتاب گردان، کدو و دانه های چیا را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

سبزیجات با برگ سبز تیره

غذاها افزایش سلامت موها - سبزیجات - برنافیت

 

سبزیجاتی چون بروکلی، کلم، اسفناج و چغندر سوئیسی منبع عظیمی از ویتامین A و آهن می باشند. ویتامین A برای تولید چربی طبیعی مو، درخشندگی و قابلیت ارتجاعی آن مورد نیاز است. این سبزیجات آهن و کلسیم بدن را که برای داشتن موهای سالم ضروریست، فراهم می کند.

تخم مرغ

غذاها افزایش سلامت موها - تخم مرغ - برنافیت

 

بیوتین که یک ماده ی مغذی در زرده ی تخم مرغ است، نقش مهمی در سلامت موها دارد. مطالعات اخیر نشان داده که بیوتین از فولیکول ها و ساقه ی مو محافظت کرده و از شکنندگی آنها جلوگیری می کند.

 

با وجودی که تخم مرغ دارای مزایای سلامتی بسیاری برای انسان است، زرده ی آن به افزایش کلسترول در بدن معروف می باشد. بنابراین افراد ترجیح می دهند بیشتر از سفیده ی آن استفاده کنند. آیا واقعا زرده ی تخم مرغ موجب افزایش وزن شما می شود؟

 

حبوبات

غذاها افزایش سلامت موها - حبوبات - برنافیت

 

از آنجا که فولیکول های مو از 50 تا 100 پروتئین مختلف ساخته شده، حبوبات (که منبع پروتئین هستند) نقش مهمی در احیای آنها دارد. حبوبات به ویژه برای گیاهخوران از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر پروتئین، بسیاری از حبوبات حاوی آهن، زینک و ویتامین های ب-کمپلکس می باشند.

آجیل ها

غذاها افزایش سلامت موها - آجیل - برنافیت

 

آجیل ها به ویژه بادام هندی، بادام و گردو منبع فوق العاده ای از اسیدهای چرب ضروری هستند. آنها حاوی مواد معدنی همچون سلنیوم و زینک نیز می باشند که در توسعه ی بافت های سالم به ویژه پوست سر مفیدند. گردو در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد.

غلات کامل

غذاها افزایش سلامت موها - غلات کامل - برنافیت

غلاتی همچون جو، بلغور جودوسر و گندم کامل منبع خوبی برای فیبر، ویتامین A، آهن، زینک و سیلیکا می باشند. سیلیکا که در بسیاری از غلات کامل یافت می شود، یک ماده ی معدنی زیبایی بخش محسوب می شود. در مطالعه ای در یک دانشکده ی پزشکی نشان داده شد زنانی که روزانه 10 میلی گرم سیلیکا برای نه ماه مصرف می کردند، موهای آنها پر پشت تر و قابلیت ارتجاعی شان بیشتر از دیگران بود.

گیاهان دریایی

غذاها افزایش سلامت موها - گیاهان دریایی - برنافیت

جلبک دریایی حاوی اسیدهای چرب ضروریست که فاکتور مهمی در سلامت موها محسوب می شود. آلژینات موجود در جلبک دریایی نیز برای روند سم زدایی بدن مورد نیاز است و موجب از بین رفتن موادی می شود که رشد سلول های سالم را مختل می کند. آن را به سوپ، سالاد یا برنج خود اضافه کرده، مصرف کنید.

زردچوبه

غذاها افزایش سلامت موها - زردچوبه - برنافیت

زردچوبه ادویه ایست که از گیاهان آسیای شرقی به دست می آید و قرنهاست که در طب آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است. وقتی این ماده مصرف می شود، استروئیدهای طبیعی بدن را تحریک کرده، موجب کاهش التهاب و تورم می شود. طبق مطالعات، برخی از ریزش موها به دلیل مشکلات التهابی در بدن رخ می دهد. به علاوه، یک ماده به نام کورکومین در زردچوبه موجود است که با مهار هورمون های پیر کننده ی فولیکول ها مبارزه کرده، موجب بهبود رشد موها می شود.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%D8%A7%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%B6%D8%AF%D9%BE%DB%8C%D8%B1%DB%8C/” align=”right” target=”_blank”]ادویه هایی با خاصیت ضدپیری[/button]

مکمل ها

غذاها افزایش سلامت موها - مکمل ها - برنافیت

گرچه غذاهای کامل بر مکمل ها ارجحیت دارد، اما مکمل ها موجب دستیابی آسان تر به برخی از مواد مغذی می شود. سوء تغذیه به شدت خود را در موها نشان می دهد، بنابراین افزودن مولتی ویتامین به برنامه ی غذایی، به ویژه برای افراد گیاهخوار ضروری است. برخی از مکمل های لازم شامل بذر کتان، روغن ماهی و برخی از ویتامین های B می باشند. البته پیش از مصرف مکمل ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهایی که به شکل موضعی استفاده می شوند

غذاها افزایش سلامت موها - زیبایی - برنافیت

برخی از غذاها دارای عملکرد دوگانه هستند و حتی مصرف موضعی آنها نیز به بهبود سلامت موها کمک می کند. در طب سنتی چین، ماساژ پوست سر با آب زنجبیل به صورت روزانه موجب تحریک گردش خون و افزایش رشد موها می شود. برای درخشندگی رنگ موهای مختلف نیز راه های طبیعی وجود دارد، مثلا چای سیاه برای موهای مشکی، چای هیبیسکوس برای موهای قرمز و بابونه برای موهای بلوند. ماسک پروتئینه ی تخم مرغ نیز برای بهبود شکنندگی موها بسیار مفید است. دو تخم مرغ را بشکنید و آنها را بر روی موهای خشکتان بمالید. آنگاه آن را با کلاه مو بپوشانید و پس از 10 دقیقه بشویید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments