غذاهایی که از پیری زودرس جلوگیری می کنند

محققان دریافته اند که ترکیبات خاص غذایی با بهبود متابولیسم بدن، افزایش انرژی و بهبود حساسیت به انسولین، می تواند آثار پیری را به تعویق بیاندازد. خوشبختانه این ترکیبات در میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مطالعات دانشکده ی پزشکی واشنگتن نشان داده است که نیکوتینامید مونو نوکلئوتید که بدن، آن را به طور طبیعی تولید می کند دارای آثار مثبت و ضد پیری بر روی حیوانات است. از آنجا که این مطالعات بر روی حیوانات موفقیت آمیز بود، دانشمندان آن را بر روی انسان ها نیز تعمیم دادند.

مطالعات بر روی حیوانات نشان داد که موش های پیری که آب حاوی نیکوتینامید مونو نوکلئوتید مصرف می کردند، متابولیسم و ذخیره ی انرژی آنها به شدت بهبود یافته است. دلیلش این است که میزان این مکمل ها با افزایش سن در بدن ما کاهش می یابد، بنابراین به میزان بیشتری از آنها نیاز داریم.

نیکوتینامید مونو نوکلئوتید در میوه ها و سبزیجاتی چون بروکلی، کلم، خیار و انواع آن یافت می شود. اما آیا این مطلب بدین معناست که اگر تنها میوه و سبزیجات مصرف کنیم، تا ابد زنده خواهیم ماند؟ نه اینطور نیست. مکمل هایی که موش ها مصرف می کنند، بسیار بیشتر از سبزیجات حاوی نیکوتینامید مونو نوکلئوتید هستند. به طور کلی مصرف میوه ها و سبزیجات بر روی اتصال عصبی بدن تاثیر زیادی دارد.

اما ممکن است زمان تاثیر گذاری این مواد بر روی بدن مدتی به طول بیانجامد. در هر وعده ی غذایی سعی کنید یک چهارم یا یک دوم بشقاب سبزیجات مصرف کنید.

در اینجا غذاهایی معرفی شده اند که با مصرف آنها می توانید روند پیری خود را به تعویق بیاندازید.

غذاهای حاوی نیکوتینامید مونو نوکلئوتید

غذاهایی که از پیری زودرس جلوگیری می کنند

در مطالعه ای که در بالا به آن اشاره شد موش هایی که از آب حاوی مکمل استفاده کردند بیشتر از گروه کنترل غذا مصرف کردند، اما وزن کمتری اضافه کردند. شاید مصرف این مواد غذایی نتایج دقیقی همچون موش ها به دست ندهد، اما مصرف مواد غذایی مثل گوجه، بروکلی، خیار و امثال آن هیچ ضرری ندارد.

غذاهای حاوی ویتامین B

غذاهایی که از پیری زودرس جلوگیری می کنند

نیکوتینامید مونو نوکلئوتید از نیاسین مشتق شده است که با نام مستعار ویتامین B3 شناخته می شود. انواع ویتامین های B برای تولید و افزایش متابولیسم سلولی مورد نیاز است. غذاهای سرشار از نیاسین شامل کره ی بادام زمینی، قارچ و چای سبز تازه می باشد.

غذاهای حاوی کاروتنوئید

غذاهایی که از پیری زودرس جلوگیری می کنند

فیتو مغذی های موجود در میوه ها و سبزیجات زرد رنگ همچون نارنگی، پرتقال، کدو حلوایی و فلفل دلمه ای نارنجی می تواند طراوت پوست شما را تامین و از شکسته شدن کلاژن ها جلوگیری کند. غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند نیز به جوان ماندن پوست شما کمک می کنند. تمشک و انار نیز حاوی اسید الاژیک می باشند. اسید الاژیک یک آنتی اکسیدان است که از شکسته شدن کلاژن جلوگیری می کند.

غذاهای حاوی امگا 3

غذاهایی که از پیری زودرس جلوگیری می کنند

در روند پیری حتما شاهد افزایش التهاب خواهید بود، اما مصرف غذاهای سرشار از امگا 3 از این التهاب جلوگیری می کند. چربی های مفید موجود در بادام، دانه ها، ماهی های چرب و روغن زیتون از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری می کنند.

رژیم غذایی مدیترانه ای

غذاهایی که از پیری زودرس جلوگیری می کنند

تحقیقات نشان داده است که افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنند با افزایش سن به ندرت دچار زوال شناختی و آلزایمر می شوند. رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی مواد غذایی چون روغن زیتون، میوه، سبزیجات، آجیل، لوبیا و غیره است.

 

با این مواد غذایی ضد پیری آشنا شوید

پیری یک روند اجتناب ناپذیر است و به طور کلی در سن 45 سالگی به بالا رخ می دهد. تماس مداوم با توکسین ها، رژیم غذایی ضعیف و اشعه های UV از جمله مواردی هستند که منجر به چین و چروک های پوستی می شوند. اما مصرف مواد غذایی ضد پیری همچون هویج، توت ها، آووکادو، هندوانه و خربزه و انواع سبزیجات سبز، آثار مضر رادیکال های آزاد را کاهش داده و جوانی پوست را به همراه دارند.

پیری، یک روند بیولوژیکی است که هر فردی در زندگی با آن رو به رو می شود. درمان ها و تکنیک های زیادی وجود دارند که می توانند علائم داخلی و خارجی این روند را به حداقل برسانند. ین که یک روند اجتناب ناپذیر است. هر فردی این علائم را در سنین خاصی در نقاط خاصی از بدن نشان می دهد، اما به طور کلی، در سن 45 سالگی به بالا رخ می دهد. اگر این علائم پیش از 45 سالگی رخ دهد، دلیل آن فاکتورهای خارجی می باشند.

تماس مداوم با توکسین ها، رژیم غذایی ضعیف و اشعه های UV از جمله مواردی هستند که منجر به چین و چروک های پوستی می شوند. نگران کننده ترین بخش، چین و چروک ها نیستند، بلکه بیماری هایی هستند که به دلیل این رژیم غذایی ضعیف ایجاد می شوند. خوشبختانه، افزودن برخی از غذاهای مغذی خاص آثار سوء تغذیه و چین و چروک ها را کاهش می دهد. در این مقاله به این غذاهای ضد پیری اشاره شده است.

1- هویج

ضدپیری - هویج - برنافیت

هویج، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که از جمله می توان به بتا کاروتن اشاره کرد. علاوه بر تقویت چشم ها، آثار منفی رادیکال های آزاد و خورشید را نیز از بین می برد. این ترکیبات همراه با مواد معدنی و آب موجود در هویج، یک سد محافظتی در برابر اکسیداسیون سلولی ایجاد می کند که از پیری زودرس و بیماری های مزمن مربوط به آن جلوگیری می کند. این ماده بهتر است به صورت خام مصرف شود.

2- آووکادو

ضدپیری - آووکادو - برنافیت

آووکادو به میوه ی جوانی معروف است. این میوه، یکی از بهترین میوه ها برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با پیری و علائم آن می باشد. آووکادو، حاوی اسیدهای چرب مونو و آمینو اسیدهای ضروری است که پس از جذب شدن توسط بدن، تولید سلولی را تحریک می کند و بدن شما را سالم و جوان می کند. مواد موجود در آووکادو، عدم تعادل را در پاسخ التهابی بدن کنترل می کند و خطر مشکلات مفاصل و بیماری های قلبی- عروقی را از بین می برد. آووکادو، سرشار از ویتامین E است، آنتی اکسیدانی که آثار آسیب سلولی در پوست را کاهش می دهد.

3- شکلات تلخ

شکلات تلخ و دارای کاکائوی 60 درصد به بالا یک ماده ی مغذی و بسیار سالم است. این ماده، حاوی آنتی اکسیدان و چربی های سالمی است که با ضد پیری سلولی می باشد. مواد مغذی موجود در آن، نه تنها مواد مغذی بدن شما را تامین می کند، بلکه تولید سلولی را افزایش می دهد و از بیماری های التهابی جلوگیری می کند. ترکیبات سالم آن موجب سلامت مغز، بهبود خلق و خو و افزایش تمرکز می شود.

 

4- هندوانه و خربزه

ضدپیری - صیفی جات - برنافیت

هندوانه و خربزه، برای همه ی رژیم ها مفید می باشند. دلیل آن هم این است که کالری آنها بسیار کم، اما سرشار از آب و آنتی اکسیدان می باشند. این خواص موجب خواص ادرار آوری، تصفیه کنندگی و ضد التهابی آنها می شود. هندوانه و خربزه به بدن شما کمک می کنند تا با مایعات حبس شده و سموم موجود در بدن مقابله کنند. مواد موجود در این میوه از پیری زودرس و چین و چروک جلوگیری می کند.

5- سبزیجات سبز

ضدپیری - سبزی جات - برنافیت

سبزیجات سبز به طور کلی موجب محافظت از بدن می شوند. برخی از فواید آن شامل فیبر فراوان، آنتی اکسیدان و پروتئین های با کیفیت است. آنها فعالیت منظم سلولی و سیستم ایمنی شما را حمایت می کنند. بتاکاروتن موجود در آنها موجب محافظت از پوست و چشمان شما خواهد شد. دلیل آن هم این است که زوال حاصل از اشعه های خورشید و آلودگی را از بین می برد. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها نیز کلسترول فشار خون را کاهش می دهد.

6- انواع توت

ضدپیری - توت - برنافیت

توت، سرشار از ویتامین C است. آنتی اکسیدانی که فعالیت سلول ها و تولید کلاژن و الاستین را افزایش می دهد. مصرف آنها، جریان خون را افزایش می دهد، در نتیجه اکسیژن سازی سلولی شما افزایش می یابد و جزء عوامل ضد پیری می باشد. ویتامین، فیبر و مواد معدنی موجود در آن، عملکرد سیستم های اصلی بردن را حمایت می کند و موجب خروج سموم از بدن می شود.

7- انواع آجیل

ضدپیری - آجیل - برنافیت

 آجیل ها، سرشار از موادی هستند که با پیری ارگان های داخلی و پوست مقابله می کنند. آنها سرشار از کلاژن و آمینو اسیدهایی هستند که روند بازسازی سلولی را افزایش می دهند. برای مثال، گردو و بادام سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین است که با سموم و التهاب بدن مقابله می کنند.

ادویه هایی با خاصیت ضدپیری

در کنار مواد شیمیایی و کرم هایی که برای از بین بردن چین و چروک و پیری پوست تجویز می شوند، برخی از ادویه ها و گیاهان با خاصیت ضدپیری نیز در اطرافمان یافت می شود. اما آیا واقعا چنین مطلبی صحت دارد؟

مطالعات علمی نشان داده است ادویه هایی همچون پونه ی کوهی، رزماری، زردچوبه، دارچین و فلفل قرمز روند پیری را به شدت به تاخیر می اندازند.

قطعا پختن غذاها با نمک و کره به پوست شما درخشندگی و زیبایی نمی دهد. درست است که این مواد به غذای شما طعم می دهد، اما سدیم و چربی های اشباع را نیز به آن می افزاید. به جای افزودنی های مضر از ادویه های ارگانیک استفاده کنید. اگر به جای نمک و فلفل از این گیاهان و ادویه های تازه استفاده کنید، غذای شما خوشمزه تر نیز خواهد شد. در اینجا به برخی از ادویه های آنتی اکسیدان و ضدپیری اشاره شده که می توانید در غذای خود استفاده شان کنید.

زردچوبه

یک ضدالتهاب قوی که برای پوست به عنوان یک ضدآفتاب عمل می کند. این ادویه برای کمردرد نیز مفید می باشد.

پونه ی کوهی

این ادویه ی فوق العاده، 40 برابر سیب خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

زنجبیل

این ادویه ی چند منظوره به هضم، برطرف کردن حالت تهوع و تهوع بارداری کمک می کند.

بخوانید: لاغری با زنجبیل

سیر

این ادویه ی قوی همانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند. به علاوه شواهد نشان داده است که این گیاه در پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است.

استفاده از این ماده ی شفابخش موجب بهبود سلامتی شما می شود. این ماده ی ۴ فصل آبدار، نه تنها به غذای شما طعم و مزه می دهد، بلکه دارای مواد مغذی بسیاری می باشد که اگر تاثیر شفا بخش سیر را بدانید، در هر غذایی استفاده اش می کنید.

رزماری

یک گیاه مقابله کننده با سرماخوردگی و آنفولانزا که یک قابض طبیعی نیز محسوب می شود.

دارچین

این ماده بدون داشتن عوارض جانبی قند، جایگزین خوبی برای آن محسوب می شود. مطالعات نشان داده است که دارچین به کاهش کلسترول و قند خون نیز کمک می کند.

بخوانید: لاغری با دارچین

فلفل قرمز

این ادویه ی گرم موجب هدایت خون به پوست می شود و به آن شکلی سالم و قرمزگونه می دهد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments