با این غذاها به جنگ آکنه بروید

آکنه از مشکلات پوستی است که می توان گفت همه افراد حداقل یکبار آن را تجربه کرده اند و شاید همین حالا هم با آن درگیر باشند. با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی و توجه به غذاهایی که در این مقاله معرفی خواهیم کرد به راحتی می توانید پوست خود را از وجود آکنه برهانید.

بهبود آکنه: میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان

با این غذاها به جنگ آکنه بروید

زمانی که بدنی سالم داشته باشید، پوست آن را انعکاس می دهد. رادیکال های آزاد با افزایش التهاب، تأثیر منفی بر پوست می گذارند. التهاب علاوه بر پیری زودرس، موجب بروز آکنه نیز می شود. آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها با رنگ درخشان، رادیکال های آزاد را از بین می برند.

بهبود آکنه: ماهی های چرب

با این غذاها به جنگ آکنه بروید

اسید چرب های امگا 3 به عنوان مصالح برای سلول های بدن به حساب می آیند. اگر به پوست اجازه ساخت سلول های جدید را بدهید، ظاهری جوان تر و زیباتر خواهید داشت. سالمون، ساردین، تن همه انتخاب های خوبی هستند، که به بدن برای بدست آوردن امگا ۳ مورد نیازش کمک می کنند. در آزمایشی کوچک به افرادی که از آکنه مزمن تا متوسط رنج می بردند روغن ماهی داده شد، محققان پس از مدتی بهبودی چشم گیری در آن ها مشاهده کردند، شاید دلیل آن تاثیر روغن ماهی بر روی التهاب باشد.

بهبود آکنه: خیار و هندوانه

با این غذاها به جنگ آکنه بروید

هر غذای سرشار از آب، می تواند در تامین آب بدن نقش ایفا کند و این برای پوست بسیار خوب است. در بسیاری از درمان های آکنه، پوست افراد دچار خشکی می شود که در نهایت برای رفع آن از مرطوب کننده های قوی استفاده می کنند، این کار موجب بدتر شدن اوضاع می شود. از آن جا که تثبیت سطح رطوبت پوست برای التیام هر مشکل پوستی مناسب است، نوشیدن آب و مواد غذایی سرشار از آب می تواند به پوست کمک به سزایی نماید.

بهبود آکنه: کاشو (بادام هندی)

با این غذاها به جنگ آکنه بروید

خوردن آجیل می تواند به پوست کمک کند. یک وعده ۲۸ گرمی کاشو (بادام هندی) حاوی مقدار مناسبی زینک است. تحقیقات انجام شده، نشان می دهد که سطح پایین این ماده معدنی در بدن موجب بروز آکنه مزمن می شود. شاید دلیل این است که زینک حاوی ترکیبات ضد التهابی و تقویت کننده ایمنی بدن است. گوشت گاو نیز یکی دیگر از منابع حاوی زینک است.

بهبود آکنه: غذاهای سرشار از پروبیوتیک

با این غذاها به جنگ آکنه بروید

ماست، کلم ترش، میسو و کیمچی نیز از منابع حاوی پروبیوتیک می باشند. بررسی ها نشان می دهد مصرف پروبیوتیک مانع آزاد شدن پرتئین های التهابی و کاهش تولید سبوم(چربی پوست) می شود، در نتیجه می تواند مانع بروز آکنه روی پوست شود.

بهبود آکنه: اسپیرولینا

با این غذاها به جنگ آکنه بروید

جلبک سبز-آبی اسپیرولینا سرشار از مواد مغذی و اسید گاما لینولنیک (GLA) است. GLA یک اسید چرب ضروری است که ترکیبات ضد التهابی دارد، به همین دلیل موجب از بین رفتن لکه ها می شود. در یک تحقیق به دو گروه از مبتلایان به آکنه برای ۱۰ هفته مکمل های امگا ۳ و GLA داده شد، در هر دو گروه کاهش چشم گیری به ثبت رسید. پودر و یا قرص اسپیرولینا را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

تشدید کننده آکنه: کربوهیدرات های تصفیه شده

با این غذاها به جنگ آکنه بروید

میان وعده هایی مانند کیک، شیرینی، کراکر، مافین و نان سفید که به شدت فرآوری شده اند، سرشار از کربوهیدرات های مهم تصفیه شده و مقدار زیادی قند می باشند. در تحقیقی عوامل افزایش جوش نسبت به دو دهه پیش مورد بررسی قرار گرفت، محققان دریافتند که دلیل اصلی این افزایش، استفاده از چنین غذاهایی می باشد. این کربوهیدرات ها موجب بالا رفتن شدید قند خون می شوند که در نهایت میزان انسولین افزایش یافته و باعث ایجاد جوش می شود.

تشدید کننده آکنه: شیر

با این غذاها به جنگ آکنه بروید

اگر مشکل آکنه دارید، بهتر است درباره شیر گاوی که می خورید فکر کنید. برخی تحقیقات نشان داده اند،  مصرف زیاد لبنیات می تواند موجب تشدید آکنه شود، به خصوص در افرادی که شیر می خورند. شاید دلیل آن بالا رفتن سطح تستوسترون به واسطه مصرف شیر است. توجه داشته باشید که این علت کاملا فردی است، برخی افراد غذاهایی را از برنامه غذایی خود حذف می کنند ولی باز هم نتیجه ای را شاهد نیستند.

تشدید کننده آکنه: چربی های اشباع

با این غذاها به جنگ آکنه بروید

برگرها، مرغ سرخ کرده و فست فودها را کنار بگذارید تا پوستی صاف و سالم داشته باشد. درصد چربی های اشباع در این مواد غذایی بالا است و این اصلا برای پوست مفید نیست. تحقیقات نشان می دهد افرادی که به آکنه مزمن یا متوسط مبتلا هستند در مقایسه با کسانی که پوستی سالم دارند بیشتر چربی های اشباع مصرف می کنند. علت این موضوع هنوز کاملا مشخص نشده است اما چربی اشباع می تواند باعث بروز آکنه شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments