غذاهایی که متابولیسم بدن را کاهش می دهند

باید بگویم بسیاری از نوشیدنی ها(مثل چای سبز) یا مواد غذایی دیگر (مثل غذاهای تند) موجب افزایش متابولیسم بدنتان می شوند. اما آیا از غذاهایی که متابولیسم بدن شما را کاهش می دهند نیز آگاهید؟

غذاهایی که سوخت و ساز شما را کاهش می دهند آنقدر رایج هستند که حتی باورتان نشود. در اینجا 5 غذایی که متابولیسم را کاهش می دهند معرفی شده اند.برای آنکه بدانید متابولیسیم چیست می توانید به صفحه آن رجوع کنید.

آرد سفید

غذاهایی که متابولیسم بدن را کاهش می دهند

گرچه نان و پاستای سفید ممکن است طعم بهتری از غلات کامل بدهند اما مصرف آنها توسط متخصصان تغذیه قدغن شده است. آرد سفید همان گندم فرآوری شده است که تمام خواص آن شامل فیبر و آنتی اکسیدان ها گرفته شده است. نتیجه ی این فرآوری، یک ماده با طعم و بافت بهتر، اما مواد مغذی کمتراست. از آنجا که آرد سفید بدون فیبر است، هضمش مشکل تر شده و بدن، زودتر از غلات کامل آن را می شکند. از آنجا که بدن کالری زیادی مصرف نمی کند تا این غذاهای زود هضم را بشکند، در نتیجه متابولیسم کاهش پیدا می کند. غذاهایی چون غلات کامل که حاوی فیبر فراوان هستند متابولیسم بدن را افزایش می دهند، چرا که برای تجزیه ی این فیبرها به سوزاندن کالری نیاز است.

گوساله ی مزرعه (در برابر گوساله ی علف خوار)

غذاهایی که متابولیسم بدن را کاهش می دهند

یک متخصص تغذیه  می گوید: در گذشته عقیده بر آن بود که گوساله ی مزرعه دارای آنتی بیوتیک های بیشتری نسبت به گوساله ی علف خوار است. سالهای زیادی ما از آثار مضر آنتی بیوتیک ها بر روی سلامت بی خبر بودیم. مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که آنتی بیوتیک های موجود در گوشت گوساله ی مزرعه دارای آثار تخریبی بر روی باکتری های مفید روده هستند. این تغییر در باکتری روده سبب افزایش وزن می شود. برای همین است که گفته می شود مصرف گوشت گوساله ی مزرعه، موجب افزایش وزن می شود. سعی کنید از گوشت گوساله ی علف خوار استفاده کنید.

سیب های معمولی

غذاهایی که متابولیسم بدن را کاهش می دهند

از قدیم می گویند مصرف روزانه ی سیب موجب پیش گیری از بیماری می شود. مطالعات نشان داده است که برخی از مواد قارچ کش موجود در میوه ها و سبزیجات موجب افزایش وزن موش های آزمایشگاهی می شود، این نتایج برای انسان نیز قابل تعمیم است. پس تنها زمانی می توانید مطمئن شوید که با خوردن میوه ها وزنتان کاهش می یابد که مطمئن شوید یک میوه ی سالم مصرف می کنید. سعی کنید به جای میوه هایی که با آفت کش سم زدایی می شوند از میوه های ارگانیک استفاده کنید و حتما قبل از مصرف آنها را به خوبی بشویید.

اسیدهای چرب امگا 6

غذاهایی که متابولیسم بدن را کاهش می دهند

ممکن است از مزایای فوق العاده ی چربی های امگا 3 آگاه باشید. این چربی ها در دانه ی چیا، گردو، سالمون طبیعی و زرده ی تخم مرغ یافت می شود. اما نباید اینها را با اسیدهای چرب امگا 6 اشتباه گرفت. چربی های امگا 6 در موادی چون کره، گوشت خوک، ران مرغ و شیرینی جات یافت می شود. این مواد غذایی متابولیسم بدن را کاهش می دهند.

رژیم غذایی آمریکایی سعی کرده است بین اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 تعادل ایجاد کند. اما امروزه بیشتر مواد غذایی شامل غذاهای هیدروژنه و روغن سبزیجات غنی از امگا 6 می باشند که موجب چاقی افراد می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف امگا 6 یا مصرف امگا 6 و امگا 3 به صورت ترکیبی موجب افزایش وزن و مصرف امگا 3 به تنهایی موجب کاهش وزن می شود. همین مطالعات نشان داده است که مصرف امگا 6 مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. مقاومت به انسولین عارضه ای است که در آن، بدن بسیاری از کربوهیدرات های مصرف شده را به چربی تبدیل می کند.

نوشابه

غذاهایی که متابولیسم بدن را کاهش می دهند

همه ی ما می دانیم شربت ذرت با فروکتوز بالا،ماده ای است که شما باید از خوردن آن خودداری کنید. مصرف این ماده موجب عارضه ای به نام سندروم متابولیک می شود. این سندروم شامل فاکتورهای ریسکی چون دیابت، بیماری قلبی و سکته می شود. این شیرین کننده که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و نوشابه ها یافت می شود بسیار مضر است. تحقیقات نشان داده است که مصرف فروکتوز در مقایسه با قندهای دیگر، دارای آثار زیانبار زیادی بر روی متابولیسم بدن می باشند و موجب چاقی در افراد می شوند.

افزایش سن و کاهش سوخت و ساز بدن چگونه با هم ارتباط دارند؟

آیا زمانی را به خاطر می آورید که 15 عدد ناگت مرغ، یک میلک شیک بزرگ و یک سیب زمینی سرخ شده ی بزرگ را نوش جان می کردید بدون اینکه وزن شما افزایش یابد؟ مادرتان به شما نگاهی می انداخت و می گفت 30 سالت که بشه دیگه نمی تونی اینقد غذا بخوری. حق با او بود. لزوما 30 سالگی نه، اما الان متوجه شدم که افزایش سن و سوخت و ساز بدن به شدت با هم ارتباط دارند. با افزایش سن چربی ها، دور شکمتان جمع خواهند شد.

با وجودی که احتمالا اولین مرتبه ای که متوجه این چربی ها می شوید در سن 30 سالگی است، اما بیشترین تغییرات در زمان یائسگی رخ می دهد. بدن شما در طول زندگی دچار تغییرات هورمونی می شود که این تغییرات، موجب کاهش متابولیسم شده و چربی سوزی تان را کندتر می کند. تغییرات هورمونی یکی از اصلی ترین عوامل مربوط به سوخت و ساز بدن است که به دلیل افزایش سن رخ می دهد.

 

تغییرات هورمونی در بدن بر روی ذخیره و یا از دست دادن چربی ها تاثیر می گذارد

تغییرات هورمونی نقش مهمی در تجمع چربی ها در ناحیه خاصی از بدن دارد.  شکی نیست که در سن 30 و 40 سالگی هورمون هایتان دستخوش تغییر خواهند شد، اما سبک زندگی شما بیشتر از هورمون ها موجب افزایش وزنتان می شوند. مصرف غذاهای آماده و فست فود و عدم تحرک، فاکتورهایی هستند که بر روی کاهش متابولیسم بدن شما تاثیر می گذارند.

اما چگونه می توانیم از این تغییرات سوخت و ساز در امان باشیم و خیالمان راحت باشد که دچار کاهش متابولیسم نشده ایم. در ادامه سه عامل اصلی بیان شده که رعایت آنها تاثیر زیادی بر روی سوخت و ساز بدن دارند.

 

1- افزایش سن و کاهش سوخت و ساز ؛ افزایش تحرک

با افزایش سن، بدن شما دیگر به اندازه ی قبل چربی نمی سوزاند. در نتیجه این کاهش چربی سوزی را باید با عامل دیگری جبران کرد. افزایش فعالیت ورزشی و تحرک یکی از روش های مفید برای افزایش چربی سوزی است.

فزایش سن و کاهش سوخت و ساز

 

2- افزایش سن و کاهش سوخت و ساز ؛ مصرف غذاهای سالم

بهتر است مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات را کنار گذاشته و در عوض غذاهای طبیعی چون میوه، سبزیجات و پروتئین های فاقد چربی استفاده کنید. این غذاها نه تنها سوخت بدنتان را تهیه می کنند، بلکه شما را به مدت طولانی سیر نگه می دارند و به شما انرژی می دهند.

 

حتی اگر ژن های خوبی داشته باشید اما به میزان کافی ورزش نکنید و از غذاهای سالم بهره مند نشوید، در سن پایین دچار سستی و افول خواهید شد. بهترین روش این است که تحرک کافی داشته باشید، توده ی عضلانی خود را حفظ کنید و از رژیم غذایی سالم بهره مند شوید. اگر نکات بالا را رعایت کنید، روند این زوال رو به کاهش می گذارد.

3- افزایش سن و کاهش سوخت و ساز ؛ تغییر سبک زندگی

منظور از سبک زندگی سالم علاوه بر رژیم غذایی سالم و ورزش، تغییر الگوهای اشتباه و و در پیش گرفتن زندگی سالم است. برای اینکه سوخت و ساز بدن شما همیشه نرمال بماند و از شدت آن کم نشود، سعی کنید ساعات خواب خود را تنظیم کنید، به اندازه کافی استراحت کنید و هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید. به میزان فراوان آب بنوشید و استرس خود را تا جایی که می توانید کنترل کنید.برای داشتن یک برنامه متداوم آسان برای تعویض سبک زندگی، می توانید به صفحه دریافت رژیم تثبیت وزن مراجعه کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments