آیا از قرص لاغری برای کاهش وزن می توان استفاده کرد؟

وقتی صحبت از کاهش وزن می شود هیچ قرص لاغری ، دمنوش یا مکملی نیست که ادعای چربی سوزی را نکند. اما آیا واقعا این قرص ها به کاهش وزن کمک می کنند؟ آیا آنها قابل اطمینان هستند؟

بر خلاف تصور عمومی که قرص های لاغری موجب کاهش وزن و آب کردن سریع چربی ها می شوند، آنها دارای هزینه، عوارض جانبی و کاهش وزن محدودی هستند. واقعیت این است که کاهش وزن و تناسب اندام به هیچ وجه، معجزه آسا و آنی نمی باشد و وزنی که به مرور اضافه شده، به یکباره از بین نمی رود. در یک جمله می توان گفت که تنها راه کاهش وزن، ورزش و رژیم غذایی سالم است.

واقعا چه کسی از قرص های لاغری که تصور می شود به یکباره چربی ها را آب و وزن را کم می کند، بدش می آید؟ با تاثیری که تصور می شود آنها بر روی کاهش اشتها، کاهش جذب چربی و افزایش چربی سوزی داشته باشند، کمی غیر واقعی به نظر می رسند. پس واقعیت چیست؟ اما همه ی ما حقیقت علمی را می خواهیم، نه عکس های مبالغه آمیزی که روی بسته ی قرص های لاغری مشاهده می کنیم.

نظریات علمی در مورد قرص های لاغری چیست؟

قرص های لاغری نباید به هیچ وجه یک راه حل طولانی مدت شناخته شوند. هزینه، عوارض جانبی و کاهش وزن محدودی که با این قرص ها رخ می دهد، به هیچ وجه قابل مقایسه با رژیم غذایی و ورزش نیست. به عبارت دیگر، غذای کمتر و تحرک بیشتر.

بهترین قرص های لاغری حاوی یک یا چند ماده فعال است که چربی سوزی را افزایش، اشتها را کاهش و جذب چربی ها را کم می کند.

همه ی قرص ها و مکمل های لاغری به یک شکل تهیه نشده اند. برخی از آنها دارای عوارض جانبی هستند و برخی هیچ مدرکی دال بر کاهش وزن از خود نشان نداده اند. در ادامه به چند قرص لاغری اشاره و آنها را بررسی خواهیم کرد.

قرص لاغری

 

انواع قرص های لاغری کدامند؟

1- قرص لاغری ارلیستات

ارلیستات یکی از معروف ترین قرص های لاغری است که هم به صورت تجویزی و هم غیر تجویزی وجود دارد. این دارو از شکستن چربی ها جلوگیری می کند. در نتیجه چربی کمتری جذب روده شده و در نهایت موجب کاهش وزن می شود.

مروری بر 11 مطالعه نشان داد که ارلیستات روند کاهش وزن را کمی تسریع می کند. در یک مطالعه نشان داده شد که افرادی که ارلیستات مصرف می کردند، 2.9 درصد وزن بیشتری نسبت به آنهایی که مصرف نمی کردند، کم کردند.

البته ارلیستات دارای عوارض جانبی همچون اسهال، شکم درد و اختلال در کنترل مدفوع نیز می باشند.

2- قرص لاغری کافئین

کافئین نوعی محرک است که در چای، قهوه، شکلات و نوشابه ها یافت و به برخی از قرص های لاغری و مکمل ها افزوده می شود.

طبق مطالعه ای که بر 76 فرد چاق انجام شد، افرادی که کافئین بیشتری مصرف می کردند، کاهش بیشتری را در حجم چربی، دور کمر و وزن کلی نسبت به سایرین تجربه کردند.

برخی از عوارض جانبی مصرف این قرص شامل بی خوابی و افزایش ضربان قلب می باشد.

3- قرص لاغری گلوکومانان

گلوکومانان نوعی مکمل فیبر دار است که با جذب آب در روده و ایجاد احساس سیری موجب لاغری می شود. هرچند که مطالعات ضد و نقیضی درباره این قرص و نقش آن در کاهش وزن وجود دارد.

یک مطالعه بر روی 187 نفر نشان داد که گلوکومانان موجب کاهش وزن افراد سالم دارای اضافه وزن می شود، اما مطالعه ی اخیر بر روی تعدادی از افراد به صورت رندوم نشان داد که این دارو در کاهش وزن تاثیری ندارد.

برخی از عوارض جانبی این دارو عبارتند از: گاز معده، اسهال و شکم درد.

4- قرص لاغری عصاره گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا نوعی میوه است که حاوی هیدروکسی سیتریک اسید می باشد و موجب کاهش وزن می شود. این قرص حاوی عصاره این میوه کوچک است که در قالب قرص ظاهر شده.

شواهد علمی بسیار کمی ثابت کرده است که استفاده از این عصاره موجب کاهش وزن می شود. هرچند این قرص شاید نتواند نقش چندانی در کاهش وزن داشته باشد، اما در عوض مصرف به اندازه آن عوارض جانبی بسیار کمی به دنبال دارد.

5- قرص لاغری عصاره چای سبز

بسیاری از قرص های لاغری حاوی چای سبز هستند، چرا که چای سبز چربی سوزی به خصوص در ناحیه شکم را افزایش می دهد.

هرچند عصاره چای سبز به خوبی تحمل می شود، اما عوارضی چون شکم درد، نفخ و حالت تهوع را به دنبال دارد.

قرص لاغری

 

6- قرص لاغری اسید لینولئیک کونژوگه
اسید لینولئیک کونژوگه نوعی اسید چرب است که به وفور در گوشت گوساله و لبنیات یافت می شود. این دارو یکی از بهترین قرص های لاغری است که خاصیت افزایش متابولیسم و کاهش اشتها را دارد. مصرف 6 گرم اسید لینولئیک کونژوگه به مدت 12 ماه مشکلی ایجاد نمی کند. اما بیش از این مقدار عوارضی چون ناراحتی معده، اسهال و یا یبوست را به دنبال دارد. افراد دیابتی مجاز به مصرف این قرص نیستند.

7- قرص لاغری هیدروکسی کات

هیدروکسی کات یک داروی رژیمی بسیار معروف است. محصولات هیدروکسی کات مختلفی وجود دارند که حاوی ترکیبات متفاوت می باشند. محصولات هیدروکسی کات حاوی عصاره های گیاهی و کافئین می باشند، هرچند نسخه بدون کافئین آنها نیز وجود دارد. از آنجا که انواع مختلفی هیدروکسی کات وجود دارد، دقیقا نمی توان گفت که چه عوارضی به دنبال دارد. اما انواعی که حاوی کافئین هستند، عوارضی چون ایجاد اضطراب و ضربان قلب را به دنبال دارند.

بهترین راه برای کاهش وزن، تناسب اندام و سلامت

توصیه ی متخصصان تغذیه در موردقرص های لاغریاین است که زمان و پول خود را صرف آن نکنید. یکی از ناکامی های همیشگی ما رژیم های افراطی، راه حل های عجیب و غریب و به اصطلاح جادویی است. دلیل آن هم کاملا مشخص است. متاسفانه ما به زندگی در دنیای سریع و پر مشغله عادت کرده ایم و هیچ عجیب نیست که به دنبال یک راه حل فوری باشیم.

اما آیا تاثیر چنین قرص هایی واقعیست و یا اینکه می خواهیم آن را به زور به خود بقبولانیم؟ بگذارید واقع گرا باشیم.

  • اول اینکه باید بدانید که بدن ما به گونه ی دیگری عمل می کند. حتما مدت زمان زیادی طول کشیده تا شما دچار چنین اضافه وزنی شوید. بنابراین برای کاهش آن هم به مدت زمان زیادی نیاز دارید.
  • دوم، باید این واقعیت را قبول کنید که نمی توانید از تحرک فرار کنید. به هیچ وجه یک شبه نمی توانید به تناسب اندام برسید. بدن شما به سرعت قوی نمی شود و شما به یکباره سالم نخواهید شد. اگر واقع گرا باشید، خواهید دانست که قرص های لاغری به یکباره شما را نمی توانند لاغر کنند. واقعیت این است که کاهش وزن و تناسب اندام به تدریج حاصل می شوند.

قرص لاغری

 

نقاط مشترک افرادی که موفق به کاهش وزن شدند، چیست؟

  • یک هدف خود تنظیم شده- این بدان معناست که شما این کار را برای خود و دلایل خود انجام می دهید.
  • یک سبک زندگی فعال- بدان معنا که ورزش را به بخشی از زندگی خود وارد کنید، نه آن را به عنوان یک کار خسته کننده و نامنظم انجام دهید.
  • صبحانه و وعده های غذایی منظم- صرف نظر کردن از وعده های غذایی، منجر به پرخوری در ادامه ی روز می شود.
  • کاهش سطح استرس- قدرت روانی و ثبات برای کاهش وزن به اندازه ی تغذیه و ورزش اهمیت دارد.(برای خرید رژیم لاغری کلیک کنید.)
  • حمایت اجتماعی- شما باید در ادمه ی مسیر مسئولیت پذیر باشید و از دیگران کمک بگیرید.
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments