شکست وسوسه پرخوری در نوروز

پرخوری علل مختلفی دارد. بعضی از اوقات به دلیل رفتارهای عصبی که ایجاد میشود، فرد به دلیل اینکه رفتار و هیجانات خود را کنترل کند به پرخوری روی می آورد. البته بیشتر اوقات پرخوری به نوع عادتها و سبک زندگی ما برمیگردد.در این مقاله در مورد شکست وسوسه پرخوری در نوروز با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد. با برنافیت همراه باشید.

آیا راهکاری برای شکست وسوسه پرخوری در نوروز وجود دارد؟

معمولا میل افراد مخصوصا وقتی عصبی میشوند به سمت شیرینیجات و خوراکیهای شیرین بیشتر میشود. این مسئله به این دلیل است که خوراکیهای شیرین باعث ترشح سروتونین میشود.این هورمون باعث ایجاد حس شادی در افراد میشود. ایام نوروز نیز زمانی است که اکثر پذیراییها همراه با تنقلات و شیرینیجات است.در این ایام نظم غذایی افراد به هم میخورد.افراد در ایام تعطیلات معمولا تا دیر وقت بیدارند و یکی از تفریحات در این ساعات بیداری خوراکیهای رنگارنگ و گوناگون است.

افراد معمولا در این ایام دیرتر میخوابند و به دلیل اینکه تا نزدیک ظهر میخوابند، وعده صبحانه‌شان حذف شده و روند پرخوری در خانه و میهمانیها ادامه پیدا میکند.بعد از ایام تعطیلات نوروز معمولا افراد دچار 3 تا 4 کیلو اضافه وزن میشوند. برای جلوگیری از پرخوری در ایام نوروز بهتر است بدانیم که لازم نیست حتما در میهمانیهای نوروزی از شیرینیجات و خشکبار به میزان زیاد استفاده کنیم.

اگر هم در خوردن شیرینیجات و تنقلات دچار افراط شدید وعده های غذایی کم کالری را برای تغذیه روزانه خود انتخاب کنید. اصلا وعده های غذایی را حذف نکنید ولی با استفاده از غذای سبک و کم کالری در وعده های اصلی، پرخوریهای خود در این ایام را مدیریت کنید.

اگر پرخوری کردیم چگونه آنرا جبران کنیم؟

اگر دچار پرخوری در ایام نوروز شدید، می‌توانید با یکی از روش‌های زیر آن را جبران کنید.

وسوسه پرخوری در نوروز

1- پیاده روی را فراموش نکنید

سعی کنید به مدت روزانه یک ساعت پیاده روی داشته باشید تا جبران کالری اضافی دریافتی توسط بدنتان بشود.فواید پیاده روی مخصوصاً برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون و افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مهم است.

2- یک برنامه غذایی مناسب و متعادل  انتخاب کنید

سعی کنید از تمام گروه مواد غذایی بهره ببرید. مصرف آجیل و مغزها را به عنوان میان وعده و متعادل مصرف کنید ولی سعی کنید حجم مواد غذایی اصلی مخصوصا شام را کاهش دهید. برای جلوگیری و پیشگیری از پرخوری کودکان در مصرف شیرینیجات و آجیلها هم سعی کنید وعده های اصلی غذایی را سر ساعات مشخصی به آنها بدهید که به خاطر گرسنگی به شیرینیجات و آجیل‌ها برای رفع گرسنگی کشیده نشوند.

پیشنهاد برنافیت: 

3- ازصبحانه سالم غافل نشوید

بهتر است صبحانه را با پنیر،گردو و شیر شروع و برای تنوع وعده صبحانه از تخم مرغ،خیار، گوجه وسبزیجات استفاده کنید.می توانید در مقاله صبحانه سالم و رژیمی، با چندین صبحانه مناسب این مواقع آشنا شوید.

4- دقت به خرج دهید

سعی کنید از شیرینی ساده و خشک و در اندازه کوچک و از میوه های کوچکتر که مواد مغذی یکسانی با میوه های درشت تر دارند و در مقابل کم کالری هستند استفاده کنید. از آجیلهای کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید تا دچار فشار خون نشوید. مصرف 2 تا 4 عدد میوه به صورت روزانه با اندازه متوسط معمولا کافی است.

وسوسه پرخوری در نوروز

چه کنیم تا گرفتار پرخوری نشویم؟

خوردن آجیل و شیرینی و تنقلات در ایام نوروز باعث افزایش کالری دریافتی و اضافه وزن ما میشود.

  • سعی کنید در طول نوروز و دید وبازدیدها نظم خواب خود را بر هم نزنید زیرا اختلال در نظم خواب خودش باعث پرخوری میشود.
  • قبل ازرفتن به میهمانی‌های نوروزبهتر است که میان وعده های کوچک از میوه جات و سبزیجات استفاده کنید تا اشتها و میل شما را به تنقلات کنترل کند.
  • سعی کنید تا مصرف نوشابه ها را تا حد امکان کم کنید و دوغ یا ماست کم چرب را جایگزین آنها کنید.
  • مصرف مواد قندی در ایام نوروز معمولا بالاست، پس مصرف قند و شکر را تا جایی که میتوانید کم کنید.
  • در مورد خوراکی‌هایی که به عنوان پذیرایی برایتان آورده میشود فکر کنید. اگر قرار است که به چند میهمانی بروید، یکجا میوه بخورید، یکجا آجیل و یک جا شیرینی.
  • درنوروز معمولا افراد کمتر ازسالاد، سبزیجات و حبوبات که حاوی فیبر است استفاده میکنند واین کاملا اشتباه است. زیرا مواد غذایی که فیبر دارند حرکت غذا را ازدستگاه گوارش تسریع میکند.
  • فراموش نکنید که مواد قندی و نشاسته موجود در شیرینیجات به راحتی به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره شده و باعث بروزاضافه وزن وچاقی میشوند.
  • کم تحرکی در ایام نوروز را کنار بگذارید. فعالیتهای جسمی را فراموش نکنید.
  • در پایان هر روز وقتی برای پیاده روی و ورزشهای سبک بگذارید.
  • سعی کنید به جای چای از دمنوش استفاده کنید. میتوانید نوشیدنیهای طبیعی، جذاب و خوشمزه را که  از مواد تازه و انواع میوه جات در تهیه آنها استفاده میشود مصرف کنید.

در این مقاله در مورد شکست وسوسه چرخوری در ایام نوروز با شما عزیزان مطالبی را در میان گذاشتیم.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments