کالری هر خوراکی در شب یلدا

یکی از بلندترین شب‌های سال، شب یلدا هست. شبی که یک دقیقه بیشتر از بقیه شب‌های سال می‌تونی کنار خانوادت وقت بگذرونی. دیگه نگم براتون که شب یلدا به خوراکی‌های خوشمزه‌اش معروفه مثل پشمک، باقلوا، انار، هندوانه، آجیل و کلی خوراکی‌های خوشمزه دیگه که اصلا نمی‌شه از هیچ کدومشون گذشت. اما خب کالری غذاهای شب یلدا خیلی زیاد هست که باعث نگرانی کسایی می‌شه که دچار اضافه وزن هستن. قراره با ما همراه باشی تا همه کنار هم شب یلدا خوبی داشته باشیم.

کالری هر غذا در شب یلدا

نکات تغذیه‌ای خوراکی‌های شب یلدا 

برای این‌که دریافت کالری غذا در شب یلدا رو کاهش بدی باید به این نکات دقت کنی:

  • شکلات، کاکائو و شیرینی انرژی و کالری بالایی دارن به خاطر همین سعی کن شب یلدا از این ترکبیات کمتر انتخاب کنی.
  • هندوانه و انار دارای ویتامین C هستن و سرشار از مواد معدنی فوق‌العاده زیاد از منزیم و پتاسیم، به جای این‌که از شکلات و شیرینی استفاده کنی سعی کن، این میوه‌های خوشمزه رو بخوری.
  • برای پذیرایی شب یلدا باید از غذاهای چرب، پر نمک و شیرین استفاده نکنی و میوه‌های سالم و تازه بخری و کنارش پسته، بادام، فندوق، بادام زمینی هم بزاری.
  • یادت نره زیاده‌روی در مصرف آجیل و مغزها در شب یلدا نکنی چون باعث چاقی و اضافه وزن می‌شه.
  • چون شب یلدا ممکنه خوراکی‌های چرب و شور بخوری باید یه شام سبک میل کنی تا از کالری‌های اضافه جلوگیری کنی.
  • دیگه چای شب یلدا محاله نباشه، به خاطر همین به جای این‌که از قند و شکر استفاده کنی می‌تونی از کشمش، خرما، توت خشک به میزان کم استفاده کنی.
  • یک نکته بسیار مهم؛ افرادی که به بیماری کلیوی و دیابت مبتلا هستن باید از شیرینی، انواع مغز‌ها و قندهای ساده به مقدار معینی که در برنامه غذایی براشون گفته شده باید نوش جان کنن.
  • افرادی که مبتلا به امراض کلیوی هستن فراموش نکنن که مصرف مایعات بیشتر و هندوانه کمتر میل کنن.
  • افرادی که بیماری دیابت دارن باید بخشی از هندوانه که شیرینی کمتری داره و به پوست هندوانه نزدیک هست رو میل کنن و برگه آلو و آلو خشک رو جایگزین توت خشک و کشمش کن.
  • افرادی که تری گلیسرید خون بالایی دارن باید از خوردن مغز‌های چرب مثل: پسته، گردو و بادام جلوگیری کنن.

کالری غذاهای مخصوص شب یلدا 

برای این‌که از کالری غذاهای شب یلدا غافل نشی باید امسال هوشمندانه بری جلو، پس تازه اصل ماجرا از این به بعد شروع می‌شه.

1. کالری هندوانه 

هندوانه دارای انواع ویتامین‌های مختلف مانند B,A,C هست که 90 درصد بافت هندوانه رو آب تشکیل داده. آنتی اکسیدان‌های طبیعی هندوانه از منبع غنی از لیکوپن و بتاکاروتن هست و باعث جلوگیری از انواع سرطان‌ها می‌شه. هندوانه شب یلدا هر 100 گرم آن دارای 23 کالری هست و نباید تو خوردن هندوانه زیاده‌روی کنی به خاطر این‌که 2 کیلو هندوانه، 40 گرم چربی تو بدن تولید می‌کنه.

هندوانه و کالری هر خوارکی در شب یلدا

2. کالری انار

یکی از میوه‌های خون ساز که از قدیم شناخته شده انار هست. کسایی که رنگ پوست زرد رنگی دارن و از نظر جثه کمی ضعیف هستن باید آب انار میل کنن. برای تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن خود باید انار بخوری چون انار دارای ویتامین C هست. یکی از ویژگی این میوه خوشمزه این‌که سرشار آهن هست. یادت باشه نصف انار، 2 عدد خرما، یک برش متوسط هندوانه، نصف گریپ فروت و یک عدد پرتقال دارای 60 کیلو کالری هست.

3. کالری آجیل 

برای درمان انواع سرطان‌ها مثل سرطان معده و روده و یبوست می‌تونی آجیل میل کنی چون دارای فیبر بالایی هست. آجیل دارای ویتامین‌های گروه B, E، فسفر، منیزیم، پتاسیم، منیزیم، روی، کلسیم، پروتئین و ویتامین A هست که تمامی این مواد در بدن باعث جلوگیری از ریزش مو، افزایش تراکم استخوان، افزایش قدرت بینایی، چین و چروک پوست، گرفتگی عضلات و رفع خستگی می‌شه.

آجیل سرشار از چربی هست که از نوع خوب این چربی شناخته می‌شه و برای این‌که دچار اضافه وزن نشی باید تو خوردنش اعتدال رو رعایت کنی.

1 قاشق غذاخوری کنجد، 7 عدد فندوق، آفتابگردان یا تخمه کدو، 8 عدد پسته و 5 عدد بادام هر کدومش 45 کالری داره. سعی کن اجزای آجیل مغز شده نباشه چون حجم آجیل که میل می‌کنی بیشتر می‌شه، به خاطر همین مغزهای بدون پوست مثل فندوق، پسته و پوست بادام یا تخمه رو برای شب یلدا نخر.

4. کالری میوه‌های خشک

شب یلدا از میوه‌های خشک مثل مویز، انجیر خشک، زردآلو، توت خشک، برگه میل کن چون خیلی مفید هست و اما نباید این تصور رو داشته باشی که میوه‌های خشک هیچ کالری نداره و در مصرفش زیاده‌روی کنی. به خاطر این‌که میوه‌ خشک تمام آب درونش خشک شده و قند زیادی داره. 2 قاشق غذاخوری کشمش، نصف لیوان توت خشک، 8 برگه زرد آلو، 5 عدد انجیر دارای 60 کیلو کالری هست.

میوه خشک و کالری هر خوارکی در شب یلدا

کالری غذاهای مخصوص شب یلدا

خوراکی مقدار کالری
نون خامه‌ای یک عدد متوسط 300
کاستر 1 لیوان 250
فرنی 1 لیوان 250
شیرینی خشک 100 گرم 450
شیرینی تر 100 گرم 500
کاکائو 100 گرم 500
باقالا (پخته) 1 لیوان 75
کدوحلوایی 100 گرم 35
لبو یک عدد 75
خرمالو یک عدد 75
انار 1 عدد متوسط 75
کیوی 1 عدد متوسط 40
موز کوچک 75
پرتغال متوسط 75
سیب یک عدد متوسط 75
هندوانه یک لیوان و نیم (300 گرم) 75
آش جو 1 لیوان 250
آش رشته 1 لیوان 250
توت خشک 10 گرم 40
کشمش 1 قاشق 30
حاج بادامی یک عدد 20
آلبالو خشک 1 لیوان 70
لواشک 100 گرم 200
باقلوا 100 گرم 500
پولکی  2 عدد 10
سوهان 100 گرم 500
گز 100 گرم 500
پشمک 100 گرم 380
سوهان عسلی یک عدد 60
مسقطی یک عدد 120
قطاب یک عدد متوسط 120
فندوق یک عدد 10
تخمه آفتابگردان 100 گرم 570
پسته یک عدد 10
بادام هندی یک عدد 10
بادام زمینی یک عدد 8
بادام یک عدد 10
نخودچی 100 گرم 260
تخمه هندوانه 100 گرم 560
تخمه ژاپنی 100 گرم 560
تخمه کدو 100 گرم 540
شادونه 100 گرم 450
گندم 100 گرم 370

ترفندهایی برای داشتن یک شب یلدای سالم

برای این‌که شب یلدا پرخوری نکنی، قراره یه سری ترفند‌ها رو رعایت کنی:

1. وعده شام را زودتر یا سبک‌تر میل کن

باید سعی کنی زودتر شام بخوری چون باعث می‌شه اختلال در خوابت به وجود بیاد باعث عدم هضم مواد غذایی هم می‌شه. یادتون باشه بعد از شام به هیچ عنوان شیرینی ‌جات نخوری تا از دریافت کالری مازاد جلوگیری کنی.

2. هندوانه و آجیل رو هم زمان نخور

شاید برات جالب باشه که بدونی هر کدوم از مواد غذایی در معده انسان طبقه بندی شده و در نهایت بر همون اساس هضم می‌شن. به خاطر همین مصرف آجیل یا میوه در شب یلدا باید یک ساعت و نیم بعد از شام باشه و یادتون باشه به صورت هم زمان نباید هندوانه و آجیل رو میل کنی.

3. غذا خوب باید جویده بشه

دقت کن که هر لقمه رو باید حدود 30 تا 40 بار بجوی. جویدن هر لقمه غذا باعث می‌شه معده برای هضم به خوبی کار کنه.

جویدن غذا و کالری هر خوارکی در شب یلدا

4. آجیل کهنه مصرف نکن

برای این‌که اختلال در عملکرد کبد ایجاد نشه بهتره آجیل کهنه نخوری چون به دلیل این‌که دارای آفلاتوکسین هست به شدت برای بدن مضر هست. به خاطر همین شب یلدا سعی کن آجیل‌هایی مثل فندوق، گردو، بادام و پسته رو بدون پوست نخری که از تازه بودنش مطمئن باشی.

5. آجیل شور نخور

مصرف آجیل شور در شب یلدا باعث افزایش چربی و فشار خون می‌شه. مرگ خاموش معروف، فشار خون هست. افرادی که دچار بیماری فشار خون هستن خطراتی مثل سکته مغزی، قلبی و مرگ تهدیدشون می‌کنه. مصرف آجیل به خصوص شور برای افرادی که بیماری فشار خون دارن ممنوع هست. آجیل سرشار از منابع غنی کالری برای سلامتی بدن مفید هست ولی اگه مصرف بی‌رویه داشته باشی باعث افزایش وزن و چاقی می‌شه.

6. ترجیحا انتخابت شیرینی نباشه

باید رژیم غذایی رو شب یلدا هم رعایت کنی. شیرینی می‌تونه وسوسه انگیز باشه اما یادت نره که در حال رژیم گرفتن هستی و باید رعایت کنی. اگه می‌تونی که باید از خوردن شیرینی صرف نظر کنی، در غیر این صورت باید مقدار کمی شیرینی بخوری. افرادی که به بیماری دیابت دچار هستن باید شب یلدا مراقب سلامتی خودشون باشن و از سبزیجات در برنامه غذایی خود استفاده کنن.

شیرینی و کالری ان در شب یلدا

شب یلدا ممکن است با چه مشکلاتی روبه‌رو شویم؟

پرخوری شب یلدا باعث می‌شه به بیماری‌های مختلف ابتلا پیدا کنی. پرخوری باعث می‌شه معده، کبد و روده دچار اختلال بشه. برخی از این مشکلاتی که شب یلدا دچار می‌شی مثل:

1. اختلال در هضم غذا 

یه سری از غذاها مثل آجیل، نان، غلات، میوه و سبزیجات اگه به صورت هم زمان خورده بشه اختلال در هضم و موجب فاسد شدن غذا در معده هم می‌شه. نیم ساعت قبل این‌که غذا رو شروع کنی یا یک ساعت و نیم بعدش نباید آب یا مایعات بخوری، به خاطر این‌که این موضوع باعث اختلال در هضم غذا در معده می‌شه. به همین دلیل پرخوری موجب اختلال در هضم غذا می‌شه.

2. مشکلات گوارشی و مسمومیت غذایی

پرخوری در شب یلدا  باعث مسمومیت، استفراغ و اسهال می‌شه که یکی از عوارض‌ها پرخوری هست. چون به خاطر این‌که تو این شب از هر نوع خوراکی میل می‌کنی و باعث مشکلات گوارشی و مسمومیت غذایی می‌شه.

رژیم گروهی؛ راه‌حل قطعی لاغری

دکترکرمانی بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسید که رژیم گروهی، بهترین راه‌حل برای افرادیه که در رژیم، انگیزه‌شون کم می‌شه و بر همین اساس ماراتن لاغری رو رونمایی کرد. بیشتر از ۹۰ درصد افرادی که با ماراتن لاغری رژیم گرفتن به وزن دلخواه‌شون رسیدن!

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

مجموعه برنافیت اولیه و تنها شبکه اجتماعی سلامت فارسی زبان است.
برنافیت اینجاست تا درصورتی که در حین رژیم دچار استپ وزنی شدید، درگیر بیماری باشید یا بخاطر شرایط خاصی مانند کارمند بودن یا بارداری در شروع یا ادامه رژیم مردد باشید و یا خاطره چند بار گرفتن رژیم بی حاصل داشته باشید، به شما کمک کند.

بیشتر...

شما می توانید مشکلاتتان را با افرادی که چالش ها و شرایط مشابه با شما دارند مطرح کنید، در چالش های افزایش انگیزه برنافیت شرکت کنید و با داشتن یک متخصص اختصاصی در طول رژیم سوالات و مشکلاتتان را با ایشان مطرح کنید و مسیر تناسب اندام را یک بار برای همیشه تا تغییر سبک زندگیتان،طی کنید.
ما در برنافیت معتقدیم تناسب اندام و سبک زندگی از همدیگر جدا نیستند و نمی توان به قیمت دستیابی به تناسب اندام، سلامتی افراد را بازیچه قرارداد.به همین دلیل تفاوتی ندارد که حین گذراندن رژیم از مجموعه برنافیت باشید یا نه. در هرصورت شما به جامعه تناسب اندام فارسی زبان دسترسی دارید تا بتوانید ضمن دسترسی به پشتیبان متخصص تغذیه، سوالات و چالش های خود و دیگران را با همراهی یکدیگر حل کنید.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

مجموعه برنافیت اولیه و تنها شبکه اجتماعی سلامت فارسی زبان است.
برنافیت اینجاست تا درصورتی که در حین رژیم دچار استپ وزنی شدید، درگیر بیماری باشید یا بخاطر شرایط خاصی مانند کارمند بودن یا بارداری در شروع یا ادامه رژیم مردد باشید و یا خاطره چند بار گرفتن رژیم بی حاصل داشته باشید، به شما کمک کند.

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]