راه های مقابله با افسردگی در سردترین روزهای سال

زمستان با روزهای کوتاه و شب های بلند همراه است و در بسیاری از موارد ممکن است موجب افسردگی شما شود. برخی از متخصصان بر این باورند که احساس افسردگی در روزهای سرد سال بسیار عادی و شایع است. به همان اندازه که دی ماه بد است، بهمن نیز بد است، اما همه به دنبال روزهای بهاری هستند.

اما بین وحشت زمستان و شرایط سخت تری چون اختلال عاطفی فصلی، تفاوت های زیادی وجود دارد. اختلال عاطفی فصلی، یک بیماری احساسی است که با افسردگی بالینی، اضطراب و تغییر وزن همراه است. تفاوت این دو نوع عارضه در شدت و سختی علائم آن است. ممکن است افراد به خاطر این افسردگی گریه هم بکنند. اما آیا این گریه ها، سه روز پشت سر هم ادامه دارد؟ اما کم کم همه ی این احساسات با شروع فصل جدید از بین می رود. گری مالون، مدیر پزشکی و روانپزشکی مرکز پزشکی سینت می گوید: عوارض شدیدی چون تغییرات سریع وزن و خوابیدن بیشتر از 9 ساعت یا کمتر از 5 ساعت در روز نشان دهنده ی یک اختلال شدید است. اگر دچار نوع شدید آن هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بهترین راه برای مقابله با وحشت زمستان، روش های ساده ای چون خوب غذا خوردن، ورزش و در معرض هوای زمستانی قرار نگرفتن است.

اما در ادامه ی مقاله نیز راهکارهایی برای مقابله با این عارضه پیشنهاد شده است.

1- چیزی که شما را آزار می دهد، شناسایی کنید.

راه های مقابله با افسردگی در سردترین روزهای سال

گاهی اوقات احساس می کنید این هوا است که شما را آزار می دهد اما برخی از مشکلات شما به فاکتورهای فرهنگی مربوط می شوند. حتی گاهی اوقات، موارد کوچک چون باختن تیم مورد علاقه ی فوتبال شما ممکن است در ایجاد این احساس دخیل باشد.

گاهی اوقات مشکلات حادتری چون فشار مالی و مشکلات اقتصادی زمینه ساز افسردگی در شما می شوند. افسردگی یک موضوع کاملا فردی است و شما به محض شناسایی آن می توانید به دنبال راه هایی برای مقابله با آن باشید.

2- اجازه ندهید افسردگی موجب فاصله گرفتن شما از جمع دوستانتان شود.

راه های مقابله با افسردگی در سردترین روزهای سال

اگر دچار وحشت زمستان هستید، حتما ارتباط خود را با دوستانتان حفظ کنید. افراد اغلب وقتی حالشان خوب است با دوستانشان قرار می گذارند و بالعکس وقتی ناراحت هستند، از آنها فاصله می گیرند و دور می شوند. این کار نه تنها به شما کمک نمی کند بلکه افسردگیتان را تشدید می کند.

البته درست است که در این مواقع نمی توانید هر شب با دوستان خود قرار بگذارید. اما اگر هنگام افسردگی با دوستانتان قطع رابطه کنید و به جای آن، در یک اتاق تاریک نشسته و فیلم تماشا کنید هیچ نتیجه ای نخواهید دید. در این موارد حتی اگر نیاز به تنهایی و استراحت دارید، نزد دوستانتان بروید و از آنها کمک بخواهید.

3- مراقب غذا خوردن خود باشید.

راه های مقابله با افسردگی در سردترین روزهای سال

مصرف غذاهای سالم در زمستان کار سختی است. در این فصل افراد ترجیحا از کربوهیدرات ها استفاده می کنند که موجب بدتر شدن حال آنها می شود. ولع نسبت به مصرف کربوهیدرات ها نشانه ای از نوع شدید اختلال عاطفی فصلی است. در این فصل افراد نیاز بیشتری به غذاهای راحت سرشار از کربوهیدرات چون ماکارونی و پنیر، پنیر پخته، لازانیا، جوجه و دامپلینگ و انواع آن دارند.

کربوهیدرات ها، گیرنده های شادی مغز را شکار می کنند، اما در همان حال ممکن است موجب رخوت شما شوند. سعی کنید در برنامه ی غذایی خود از میوه ها و سبزیجات ارگانیک بیشتری مصرف کنید و با استفاده از سبزی های زمستان و میوه های یخ زده یک اسموتی تهیه کرده، پس از انجام ورزش نوش جان کنید. یک رستوران با منوی سالم بیابید. در زمستان افراد سعی می کنند بیشتر بیرون از منزل غذا بخورند، اما غذاهای چرب و چیل رستوران ها موجب افزایش وزن و افسردگی آنها بیشتر می شود.

4- ورزش کنید.

راه های مقابله با افسردگی در سردترین روزهای سال

اصلا جای تعجب نیست، اما ورزش یک پادزهر برای وحشت زمستان به شمار می آید. وقتی هوا سرد است، انگیزه ای برای ورزش کردن بیرون خانه نیز نیست. اما می توانید به یک پیاده روی سریع یا ورزش اسکی بپردازید. حتی ورزش کردن در باشگاه بهتر از انجام ندادن هیچ ورزشی است.

اگر این کار برای شما سخت است با دوستان خود به تفریح بروید. تحقیقات نشان داده است که انگیزه برای حفظ ظاهر در فصل زمستان بیشتر از انگیزه برای کاهش وزن به شما کمک می کند. بنابراین بهتر است کارهایتان را کنار بگذارید و برای تقویت روحیه ی خود به باشگاه بروید.

5- زندگی خود را روشن تر کنید.

راه های مقابله با افسردگی در سردترین روزهای سال

نور درمانی یکی از روش هایی است که برای درمان اختلال عاطفی فصلی به کار برده می شود و برای رهایی از این احساس غم انگیز بسیار مفید است. اگر در اداره هستید، چراغ های بیشتری روشن کنید، پرده های اتاق خود را بالا بکشید و در بین روز بیرون بروید، به خصوص اگر صبح زود سر کار می روید و دیر وقت از سر کار باز می گردید. سعی کنید 1000 IU (واحد بین المللی) مکمل ویتامین D مصرف کنید. مصرف ویتامین D نه تنها نیاز افراد به این ویتامین را در فصلی از سال که آفتاب کمتری وجود دارد تامین می کند، بلکه طبق مطالعات یکی از دلایل افسردگی، کمبود ویتامین D است.

6- تصمیماتی که زندگی شما را تغییر می دهد نگیرید.

راه های مقابله با افسردگی در سردترین روزهای سال

گرچه ممکن است گاهی تصور کنید افسردگی شما به دلیل شغل، محل زندگی یا مشکلات ارتباطی است، اما تا زمانی که خوب فکر نکرده اید هیچ تصمیمی در این موارد نگیرید. اگر دچار وحشت زمستانی شده اید، بدون سبک و سنگین کردن شرایط به هیچ وجه تصمیم های آنی نگیرید. گاهی حل مشکل شما به آن سادگی ها که فکر می کنید، نیست. قبل از گرفتن هر تصمیم بهتر است یک ماه صبر کنید تا ببینید آیا احساس شما نسبت به آن مشکل تغییری کرده یا نه. اگر این احساس تغییر کرد، بدانید که دلیل آن افسردگی و وحشت زمستانی بوده، در غیر این صورت شاید مشکل شما جدی تر باشد.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments