نکاتی برای رهایی از استرس

استرس خود را به یک واقعه ی لذت بخش تبدیل کنید

استرس، راهکار بدن برای محافظت از شخص است. وقتی احساس خطر می کنید، حال چه این خطر واقعی و چه خیالی باشد، بدن شما به فاز جنگ و گریز وارد می شود.  استرس به میزان کم برای بدن مفید است، اما اگر خارج از کنترل باشد، به ذهن و بدن آسیب می رساند. برای کنترل استرس، می توانید از روش هایی چون اذعان استرس، رو به رو شدن با آن با آغوش باز و استفاده از آن به نحو احسن بهره گیرید.

استرس، پاسخ بدن به هر گونه نیاز یا تهدید خارجی و داخلی است. وقتی احساس خطر می کنید، بدن شما به فاز جنگ و گریز وارد می شود. پاسخ استرس، راهکار سیستم بدنی برای محافظت از شخص است. در مواقع اورژانسی، استرس به بدن شما کمک می کند تا متمرکز، هوشیار و پر از انرژی باشید. استرس، همیشه هم بد نیست. استرس به میزان کم موجب می شود تا کمی تحت فشار و با انگیزه تر عمل کنید. اما اگر همیشه در حالت اورژانسی باشید، این ذهن و بدن شماست که باید هزینه ی آن را بپردازد. اگر همواره احساس فرسودگی دارید، زمان آن رسیده که دست به کار شوید و تعادل سیستم عصبی خود را به حالت اولیه بازگردانید. بنابراین بهتر است با راهکارهای ارائه شده در این مقاله، استرس خود را کنترل و آن را به یک موقعیت لذت بخش تبدیل کنید.

استرس خود را اذعان کنید.  

استرس- سبک زندگی- برنافیت                                         

یک لیست از کارهای بیهوده ای تهیه کنید که در مواقع فشار روحی به آن روی می آورید مثل تاخیر انداختن کارها و یا حمله به یخچال. دفعه ی بعدی که این موارد به سراغ شما می آید، این لیست به شما کمک می کند تا از وضعیت خود با خبر شوید. در این مواقع، بهتر است با بیان جملاتی چون “من استرس دارم، زیرا باید در مدت کوتاهی، یک عالمه کار را انجام دهم” استرس خود را کنترل کنید. رو به رو شدن با استرس به این شکل، فعالیت مغز شما را از مراکز اتوماتیک و احساسی مغز، همچون آمیگدال (مرکز وحشت مغز) به مناطق هوشیار همچون کورتکس پیش مغزی تغییر می دهد.

با آغوش باز از آن استقبال کنید.

استرس- سبک زندگی- برنافیت

تحقیقات نشان داده است که مقابله با استرس، اضطراب و نگرانی را افزایش می دهد. به جای اینکه با استرس مقابله کنید، این موضوع را درک کنید که هر چه بیشتر استرس داشته باشید، بیشتر مراقب اوضاع و احوال هستید و بیشتر از آنها باخبر خواهید شد. اگر استرس را به عنوان یک واقعه ی معنادار ببینید، راحت تر با آن کنار خواهید آمد. به علاوه، این موضوع به شما کمک می کند تا هوشیارانه برخی از احساسات را شکل دهی کنید. برای مثال، اگر سعی کنید استرس پیش از یک سخنرانی را بیشتر، یک هیجان تلقی کنید تا استرس، اعتماد به نفس و عملکرد شما بهبود خواهد یافت.

از استرس خود به نحو احسن استفاده کنید.

استرس- سبک زندگی- برنافیت

ببینید آیا پاسخ شما به استرس، برخلاف میل شما عمل می کند و یا به شما کمک می کند به اهدافتان برسید. اگر از دعوت نشدن به یک میهمانی ناراحت هستید، یعنی ارتباطات اجتماعی برای شما اهمیت دارد. بنابراین، به جای دوری از دوستی که شما را به میهمانی دعوت نکرده، به یکی از دوستان نزدیک خود مراجعه کنید و با او یک قرار ملاقات شام بگذارید. با آگاهی از موضوع استرس، می توانید انرژی خود را بر روی رسیدن به اهداف صرف کنید.

چگونه استرس زیبایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

استرس به طور مستقیم بر روی سلامت و ظاهر پوست و بدن تاثیر می گذارد. وقتی دچار استرس می شوید، سیستم گوارشی شما دچار اختلال و درنتیجه همه چیز در بدن شما اسیدی می شود. هضم نا متعادل، منجر به مشکلات پوستی همچون خشکی، چربی، جوش و تیره شدن رنگ پوست یا ترکیبی از همه ی این ها می شود. ایجاد چین و چروک، بد فرم شدن فک و دهان، اگزما و درماتیت نیز از جمله مشکلاتی هستند که به دلیل استرس ایجاد می شوند.

استرس به طور مستقیم بر روی سلامت و ظاهر بدن تاثیر می گذارد. امروزه با افزایش قابل توجه میزان استرس، علاوه بر کاهش سطح انرژی، شاهد آثار مخرب آن بر تمام ابعاد زیبایی از جمله تغییر وضعیت ظاهری هستیم. پوست تا حدی می تواند بار سنگین یک استرس را تحمل کند، اما از یک جایی به بعد، به شکل های گوناگون بر ظاهر شما اثرات نامطلوب ایجاد می کند. در ادامه به این اثرات و راه حل هایی در مورد آن اشاره می کنیم.

تیره شدن پوست

چگونه استرس زیبایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟ - برنافیت

استرس بر روی هضم غذا تاثیر می گذارد و موجب سوء هاضمه می شود، این سوء هاضمه به نوبه ی خود تاثیر زیادی بر روی پوست می گذارد. وقتی دچار استرس می شوید، سیستم گوارشی شما دچار اختلال می شود، چرا که خون از سیستم گوارشی دور شده و درنتیجه همه چیز در بدن شما اسیدی می شود. طبق تحقیقات، هضم نا متعادل منجر به مشکلات پوستی همچون خشکی، چربی، جوش و تیره شدن رنگ پوست یا ترکیبی از تمام این مشکلات می شود. در مواردی، استرس ممکن است موجب مشکلاتی چون اگزما و درماتیت نیز بشود.

برای بهبود این وضعیت جریان خون خود را با سه جلسه تمرین های کاردیو در هفته بهبود ببخشید. این کار به شما کمک می کند تا بهتر با استرس کنار بیایید. به رژیم غذایی تان، غذاهای قلیایی همچون سرکه ی سیب (سرکه ی سیب تنها سرکه ایست که با وجود اسیدی که دارد، در بدن به حالت قلیایی در می آید)، سبزیجات با برگ سبز و منابع پروتئین غیر دامی اضافه کنید. حتما غذای خود را خوب بجوید. مصرف پروبیوتیک ها نیز موجب تعادل محیط روده ی شما می شوند.

چین و چروک

چگونه استرس زیبایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟ - برنافیت

استرس به دو شکل، بر روی پوست چین و چروک ایجاد می کند.

1- همانطور که گفته شد، استرس موجب خشکی و مشکلات پوست می شود و همین مساله، باعث ایجاد چین و چروک می شود.

2- حالات چهره که با استرس به وجود می آیند، موجب چین و چروک های عمیقی می شوند که آثار آن تا مدت ها پس از دوره ی استرس نیز ادامه می یابند.

راهکارهایی آرامش بخش برای دوری از استرس

برای رفع این مساله می توانید از تمرین های تمرکز ذهن و مدیتیشن انجام دهید و از لحظه ای که در آن هستید، لذت ببرید. اگر در پیشانی شما اخم ظاهر شده، از محل استرس که ممکن است کامپیوتر یا تلفن باشد، دور شوید. اگر برایتان ممکن است، صورت خود را به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. نوک انگشتان خود را وسط ابروها فشار دهید و آنها را به دور استخوان های مداری بچرخانید تا ماهیچه های شما آرام شود.
سعی کنید حروف صدا دار را باشدت تا 10 بار تکرار کنید. این کار، فک شما را آرام می کند و شما را از فشار دادن دندان ها بر روی هم منع می کند. طبق تحقیقات، لبخند حتی از نوع مصنوعی آن، خلق و خو را بهبود می بخشد و باعث افزایش آرامش می شود.

بی خوابی

استرس موجب بی خوابی می شود و بی خوابی اثر مستقیمی بر روی ظاهر و پوست دارد. تنها یک شب بی خوابی کافیست تا طراوت پوست شما را از بین برود. این مشکل در صورتی که ادامه یابد، موجب اختلال در عملکرد احیای پوست، ایجاد تیرگی و خطوط تیره ی  دور چشم می شود. برای جلوگیری از بی خوابی و عوارض آن، ورزش منظم را سر لوحه ی زندگی خود قرار دهید. ورزش های شدید را در ابتدای روز و ورزش های ملایم را پیش از خواب انجام دهید. پیش از خواب، 15 تا 20 دقیقه کشش های ملایم همراه با نفس های عمیق انجام دهید تا تنش روزانه ی شما کاهش یابد. از تلفن و گوشی دور شوید و اجازه دهید هوای تازه به اتاق شما وارد شود.

نکته: از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد، کافئین مصرف نکنید تا بتوانید به موقع بخوابید.

عادت های بد

استرس موجب ایجاد عادت های بد و ناصحیحی از جمله پرخوری، مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل می شود، که این موارد تصمیم برای ورزش کردن را منحل می کنند و یک چرخه ی ناسالم را ایجاد می کنند. تمامی این عادت های ناسالم به نوبه ی خود باعث خراب شدن پوست و بروز مشکلات دیگر برای سلامتی می شوند.بهتر است پیش از اینکه به سراغ سیگار یا مواد مخدر دیگر بروید، کمی پیاده روی کنید. تمرین های مدیتیشن نیز برای جلوگیری از افتادن به دام مواد مخدر به شما کمک می کند.

بزرگ شدن فک

فشار دندان ها و یا آن ها بر روی یکدیگر، از نشانه های استرس محسوب می شود. متاسفانه، این عادت موجب می شود که ماهیچه ها یکسره کار کنند که این کار نه تنها موجب آسیب به دندان ها، بلکه بزرگ تر و سنگین تر شدن فک نیز می شود. اگر در هنگام خواب دندان قروچه می کنید، با اجازه ی دندانپزشک، از گاردهای محافظ دندان استفاده کنید.

رفع استرس با چند ترفند آسان و سریع

رفع استرس شاید در نگاه اول مشکل به نظر بیاید، اما روش های بسیار آسانی برای کنترل آن وجود دارد. یکی از آنها فعالیت جسمانی است که جریان خون را به بخش هایی از مغز که انسان را آرام می کند، افزایش می دهد. خالی کردن محیط از استرس، پیاده روی، گسترش عادت های خوب و مدیتیشن از جمله دیگر مواردیست که به کنترل استرس کمک می کند.

استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است که ممکن است خود را به هر شکلی نشان دهد. استرس زیاد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، التهاب و سرطان را افزایش می دهد. چای سبز، برای رهایی از استرس می توانید روغن اسطوخودوس، شکلات، امگا 3 و ورزش را امتحان کنید.

طبق مطالعات، ورزش های کوچک اما منظم- مثلا 10 تا 20 دقیقه در روز- موجب بهبود موقت خلق و خو و رفع استرس می شود. ورزش، میزان سروتونین را افزایش، اما ضربان قلب، قند خون و سطح استرس را کاهش می دهد. اما ورزش، تنها راه رفع استرس نیست. روش های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه ی مقاله به آنها پرداخته شده است.

استرس ممکن است خود را به هر شکلی نشان دهد و در هر موقعیتی رخ دهد. مشکلات ناشی از استرس فشار زیادی بر بدن تحمیل و آن را دچار بیماری می کند. سطوح بالای هورمون های استرس التهاب، خطر ابتلا به بیماری های حاد همچون سرطان، اختلالات خودایمنی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. اگر استرس به طور منفی بر روی احساسات، خواب و خوراک شما تاثیر می گذارد، راهکارهای زیر را امتحان کنید.

راهکارهایی برای کنترل استرس

اگر می دانید استرس چیست و دلیل استرس خود را نیز به خوبی می دانید، وقت آن رسیده که در مورد راه کارهایی برای کنترل استرس صحبت کنیم. تمام اطلاعاتتان از استرس تا زمانی که به عمل نینجامیده بیهوده است. فهرست زیر ایده هایی به شما می دهد تا بتوانید به خوبی از پس استرس خود برآیید. این ایده ها همراه با نکاتی ظریف و تمرین هایی دقیق می باشد.

شناسایی دلیل استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

بسیاری از ما تنها روزها را از پی هم سپری می کنیم و با وجودی که از استرس خود آگاهیم، اما برای شناسایی منبع آن، وقت نمی گذاریم. شاید برخی از عوامل استرس زای خود را بشناسید، اما بهتر است قلم در دست بگیرید و لیست کاملی از عوامل استرس زای زندگیتان بنویسید.
لیست شما باید کامل، دقیق و شامل همه ی نکات مثل از دست دادن شغل و حتی چیزهای واضحی که موجب فشار روانی شما شده است، باشد. حتی این عوامل استرس زا ممکن است شامل پشته ای از کاغذ بر روی میز آشپزخانه تان باشد.

بررسی دلیل استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

صادقانه برنامه ی روزانه تان را بررسی کنید. از خودتان بپرسید آیا تمام کارهایی که می تواند موجب کاهش استرستان  شود را انجام داده اید یا نه؟ خوب غذا خوردن، خواب کافی و ورزش منظم اثر شگرفی بر توانایی شما برای مقابله با استرس دارد و داشتن عادت های بد در این زمینه خود ممکن است موجب ایجاد استرس شود.
زمانی را برای بررسی این نکات صرف کنید تا ببینید آیا بهبود آنها موجب کاهش استرس شما می شود یا خیر؟

حذف منابع استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

منابع استرسی را که می توانید از زندگی خود حذف کنید، بررسی کنید. ما قادر نیستیم تمام چیزهایی را که با آن روبه رو هستیم کنترل کنیم، اما مواردی هم وجود دارند که در کنترل ما هستند. هر کجا که قادر به حذف منابع استرس بودید، بدون احساس گناه یا شرم این کار را انجام دهید.

مثلا به فعل و انفعالاتی که دزد انرژی شما هستند نه بگویید. دزد انرژی اصطلاحی است که توسط جیمز ویلسون- نویسنده ی کتاب خستگی آدرنال- ابداع شده و به افراد، موقعیت ها و حتی غذاهایی برمی گردد که موجب تخلیه ی انرژی شما می شوند. مثال دیگر ممکن است مربوط به توقف یک رابطه با یک سکوی رسانه ی اجتماعی خاص باشد. حذف برخی از منابع انرژی زدا و استرس زا موجب کنترل استرس شما می شود.

اولویت بندی کارها

راهکارهایی برای کنترل استرس

یکی از عوامل استرس زا برای بسیاری از ما حجم زیاد کاری است. حجم زیاد کارهای انباشته شده موجب فلج کردن افکارمان می شود. ارزیابی ترتیب و اهمیت کارها برای رسیدن به هدف مورد نظر و انجام بهتر کارها بسیار مفید است.

یک شعار وجود دارد و آن هم این است: تو کنترل کارهایت را در دست بگیر و اجازه نده آنها تو را کنترل کنند.

تمرین رهایی از استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

یافتن راه هایی برا ی حذف استرس بسیار مفید است، ما باید فعالیت های سالم کاهش استرس را به برنامه ی روتین خود اضافه کنیم. برای خنثی کردن اثر استرس های غیر قابل کنترل، گذاشتن زمانی برای فعالیت های سرگرم کننده و آرامش بخش بسیار مفید است. این فعالیت ها شامل تمرکز حواس، یوگا و پیاده روی اندیشمندانه می باشد.

تغییر نگرش

راهکارهایی برای کنترل استرس

برخی از عوامل استرس زا، صرف نظر از بزرگی آنها وقتی با چهارچوب جدیدی از افکار درونی رو به رو شوند، به شدت کاهش می یابند. تحلیل طرز تفکر، احساسات و گفت و گوی ما با خود در هنگام مواجهه با استرس یک ابزار مفید است، به ویژه اگر گام بلندتری برداریم و این افکار را با یک گفت و گوی جدید به چالش بکشیم.

برای مثال، ملکولم گلد ویل در کتاب داوود و جالوت، خوانندگان را به شناسایی موانع زندگی به عنوان مشکلات مطلوب تشویق می کند. مشکلات مطلوب، برای توضیح شرایط نامطلوب به کار می روند و موجب آرامش فرد مضطرب می شوند. نگرش متفاوت نسبت به اطراف می تواند ابزاری برای کنترل استرس باشد.

قبول استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

گاهی اوقات مثبت ترین قدم برای کنترل استرس، پذیرش آن است. این پذیرش ممکن است یک روند آزار دهنده باشد، اما گاهی تنها پذیرش واقعیت یک عامل استرس زا که شما قادر به تغییر آن نیستید کمک زیادی می کند، مثل یک وضعیت خانوادگی سخت یا بیماری. در این موارد بهتر است مدام با خود درس های ارزشمندی را که می توانید از زندگی با استرس بیاموزید، مرور کنید.

تغییر شرایط

راهکارهایی برای کنترل استرس

اساسی ترین ایده را برای مرحله ی آخر بگذارید. ممکن است با وجود رعایت تمامی موارد بالا، همچنان نتوانید بر کنترل استرس خود فائق آیید و تحمل آن نیز برایتان بسیار مشکل شده باشد. اگر همین طور است، زمان آن رسیده که شرایط خود را تغییر دهید، حتی اگر این تغییر برایتان استرس زاست.

شاید شرایط شغلی شما غیر قابل تحمل شده باشد یا از مکانی که در آن زندگی می کنید راضی نباشید. شاید هم رابطه ی شما با فردی که دوستش دارید دچار مشکل شده است. با در نظر گرفتن تمام این عوامل استرس زا، بهترین راه حل تغییر سبک زندگی است. برای این کار سعی کنید از روش هایی بهره بگیرید که با کمترین آثار مخرب، بهترین نتایج را به دست دهد.

این روزها، استرس به اندازه ی سرماخوردگی شایع است، اما می توان از مشکلات استرس زا به عنوان موقعیت هایی برای تغییر و پیشرفت استفاده کرد. تنها کافیست مثبت گرا باشید و دیدگاه خود را نسبت به مسائل تغییر دهید. در مواقعی که با استرس رو به رو می شوید، صحنه را ترک کنید، تا 10 بشمارید و نفس های عمیق بکشید. ماساژ ماهیچه های گردن، فشار دادن شقیقه ها، ورزش و دوش آب گرم نیز از روش های موثر، برای کاهش و کنترل استرس محسوب می شوند.

امروزه ما در فضاهای پراسترس نفس می کشیم و استرس به اندازه ای زندگی ما را تحت الشعاع قرار می دهد که دیگر قابل چشم پوشی نیست. اما شاید بتوان با استفاده از نکاتی به کنترل استرس پرداخت و از آن به نحو احسن استفاده کرد.

باید بدانید که نیازی به فرار از استرس نیست، و برای مقابله با آن به هیچ سمینارهای کنترل استرس نیاز ندارید. فقط کافیست اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید تا در مواقع لزوم بتوانید به خوبی شرایط را کنترل کنید. در این مقاله به روش هایی برای کنترل و مقابله با استرس می پردازیم.

دیدگاه خود را تغییر دهید

بدانید که اصلا مهم نیست با چه چیزی قرار است مواجه شوید، تنها چیزی که اهمیت دارد چگونگی واکنش شما به موضوع پیش آمده است. واکنش شما با چگونگی درک یک استرس خاص تعیین می شود. تغییر شیوه ی فکر کردن و تصور یک موقعیت سخت در محل کار به عنوان یک شانس، زندگی پر از استرس را، به یک زندگی پر از چالش و هیجان تبدیل می کند.

از کلمات مثبت استفاده کنید

لیستی از جملات مثبت را تهیه کنید و زمان هایی که استرس دارید، آنها را تکرار کنید. این جملات لازم نیست پیچیده باشند. فقط کافیست آنها را با خود تکرار کنید. جملات ساده ای مثل “من از پس این کار بر می آیم”، “من بیشتر از همه از این موضوع اطلاع دارم”، به شما کمک می کند تا به آسانی از شر استرس خلاص شوید.

تا 10 بشمارید

اجتناب از پاسخ سریع به استرس، موجب کاهش آن می شود. مکث و آرامش پیش از هر گونه عکس العمل در برابر موقعیت های پراسترس را، به عادت خود تبدیل کنید. هرگاه با یک مشکل استرس زا رو به رو شدید، تا 10 بشمارید و نفس های عمیق بکشید.

صحنه ی استرس زا را ترک کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توان در مقابله با استرس انجام داد، این است که از مکان یا موردی که موجب استرس شما شده است فاصله بگیرید و آن را ترک کنید.

ورزش کنید

یکی از بهترین آرام بخش های طبیعی، ورزش کردن است. ورزش، سمومی که از استرس حاصل
می شود را می سوزاند. کشش هایی که پس از ورزش انجام می شود، برای رها سازی ماهیچه های فک و شانه بسیار مفید است.

ماهیچه های هدف را ماساژ دهید

نکاتی برای کنترل استرس - برنافیت

همه ی ما دارای ماهیچه هایی هستیم که تحت فشار استرس، سفت می شوند. استرس موجب تولید آدرنالین و تنش ماهیچه ها می شود که این خود مجددا یک چرخه ی تولید آدرنالین و تنش ماهیچه ها را ایجاد می کند. برای شکستن این چرخه باید ماهیچه های هدف خود را بشناسید. این ماهیچه ها، شامل ماهیچه هایی هستند که تحت فشار زیاد سفت می شوند و در پشت گردن و بالای کمر قرار دارند. هرگاه دچار استرس شدید، چند دقیقه آنها را ماساژ دهید.

استرس موجب تولید آدرنالین و موجب تنش ماهیچه ها می شود. این ماهیچه ها، شامل ماهیچه های پشت گردن و بالای کمر هستند که تحت فشار زیاد سفت می شوند. هرگاه دچار استرس شدید، چند دقیقه آنها را ماساژ دهید.

شقیقه های خود را فشار دهید

این ترفند طب فشاری، یک تکنیک غیر مستقیم برای کنترل استرس است. ماساژ اعصاب موجود در شقیقه موجب آرامش ماهیچه های تمام نقاط بدن و کاهش فشار و تنش می شود.

فک خود را حرکت دهید

افرادی که تحت فشار هستند، اغلب دندان های خود را به هم فشار می دهند. رها کردن چانه و حرکت دادن آن موجب ریلکس شدن ماهیچه ها می شود. وقتی ماهیچه ها آرام شوند، فشار استرس نیز کاهش می یابد.

دوش آب گرم بگیرید

نکاتی برای کنترل استرس - برنافیت

وقتی تحت فشار و استرس هستیم، جریان خون در بدن ما کاهش می یابد. آب داغ، جریان خون را احیا و بدن را متقاعد می کند که زمان خوبی برای آرامش است. می توانید کمی نمک یا آب لیمو را به آب وان اضافه کنید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید. اگر زمان کافی برای حمام کردن ندارید، یک حوله ی گرم را روی دست ها، پاها و پیشانی خود قرار دهید. در این مواقع از آب سرد استفاه نکنید، چرا که آب  سرد فشار را افزایش می دهد و همانند پاسخ های استرسی عمل می کند.

آدامس بجوید

هرگاه عمل جویدن را انجام می دهید، لوب های موقتی که در جلوی مغز شما وجود دارند با مواد شیمیایی که به کنترل استرس کمک می کنند، پر می شوند. هرگاه دچار استرس شدید، آدامس بجوید.

پیشنهاد برنافیت: ترک عادت جویدن جداره دهان

موزیک گوش کنید

موسیقی های مناسب بیش از هر چیز دیگری می تواند موجب کاهش استرس شما شود. ریتم موسیقی موجب کاهش و کنترل استرس و تعادل قسمت های مختلف مغز می شود که ممکن است در طول استرس دچار هیجان شوند. موزیک به تنهایی یک کاهش دهنده ی استرس قوی محسوب می شود.

ورزش کنید

ورزش- سبک زندگی- برنافیت

 

تحقیقات نشان داده اند افرادی که ورزش می کنند، نه تنها دچار اضطراب کمتری می شوند، بلکه تا 30 دقیقه پس از ورزش نیز آن را حفظ می کنند. فعالیت جسمانی، جریان خون را به بخش هایی از مغز که شما را آرام می کند، افزایش می دهد. اما نکته ی مهم، پایداری و تداوم است. به علاوه انجام ورزش های سخت و با شدت بالا در روزهایی که به شدت استرس دارید، نه تنها کمکی به رفع استرس نمی کند، بلکه میزان آن را افزایش نیز می دهد.

پیاده روی کنید و یا آرام بدوید

ورزش- سبک زندگی- برنافیت

 

10 دقیقه پیاده روی یا دویدن آرام پیش از یک قرار کاری یا واقعه ی استرس زا به شدت به رفع استرس کمک می کند. این موضوع موجب می شود که به محیط اطراف خود با اضطراب و تهدید کمتری نگاه کنید.

محیط پیرامون خود را از استرس خالی کنید

محیط کار- سبک زندگی- برنافیت

افرادی که بیش از 40 ساعت در هفته کار می کنند و یا در محیط های پر استرس مشغول به کار هستند، بیش از دیگران در معرض چاقی می باشند. این فرضیه کاملا منطقیست، چرا که استرس موجب می شود به مصرف جانک فودها روی بیاورید. به علاوه، هورمون هایی در بدن شما ترشح شوند که منجر به ذخیره ی چربی می شوند.

از استرس سمپاتیک بپرهیزید

استرس سمپاتیک- سبک زندگی- برنافیت

طبق مطالعات، 24 درصد از مردم پس از تماشای ویدئوی افرادی که دچار استرس هستند، دچار افزایش سطح هورمون کورتیزول و پاسخ جنگ و گریز می شوند. افزایش کورتیزول در طولانی مدت خطر دیابت، افزایش وزن، مشکلات گوارشی، سرکوب سیستم ایمنی، بیماری های قلبی- عروقی و مشکلات باروری را به شدت افزایش می دهد.

پیشنهاد برنافیت : نشانه های استرس شغلی

عادت های خوب را گسترش دهید

غذاهای سالم- سبک زندگی- برنافیت

وقتی خسته و فرسوده هستید، اغلب عادت های خوب را نادیده می گیرید. طبق مطالعات، افرادی که به مقدار بیشتری غذاهای ناسالم مصرف می کنند، در مواقع ناراحتی بیش از دیگران اسیر جانک فودها می شوند. اما افرادی که سالم خورند، حتی در مواقع ناراحتی نیز عادت های سالم خود را حفظ می کنند. استرس مغز را خسته می کند، بنابراین انسان به سراغ آسان ترین روش برای تهیه ی غذا می رود. ایجاد عادت های سالم، تاثیر بسیار زیادی در رفع استرس دارد.

مدیتیشن انجام دهید

 

رفع استرس- سبک زندگس- برنافیت

افرادی که روزانه حداقل 8 دقیقه به تمرین های مدیتیشن می پردازند، تمایلات و استرس خود را راحت تر کنترل می کنند و کمتر دچار پرخوری عاطفی می شوند. این تمرین به آنها کمک می کند تا راحت تر با خستگی کنار بیایند و کمتر دچار پرخوری عاطفی شوند.

آسان ترین راه برای کاهش سطح استرس

باید بدانید که افکار منفی دارای تاثیر دومینو هستند، بدین معنا که یک تفکر منفی موجب ایجاد یک توالی از تفکرات منفی دیگر می شود. اما تحقیقات جدید نشان داده است که به یاد آوردن خاطرات شاد، به سرعت احساسات منفی را از بین می برد. تنها یک خاطره ی شیرین ساده می تواند تاثیر زیادی بر روی پاسخ استرس فیزیولوژیکی بدن داشته باشد و شدت آن را کاهش دهد.

زمانی که مسائلی همچون ترافیک، دیر شدن قرار کاری و عوامل دیگر موجب استرس شما می شوند، آیا می دانستید که در این زمان، به تمام عوامل استرس زا فکر می کنید؟ پیش از هر چیز باید بدانید که افکار منفی دارای تاثیر دومینو هستند. آنها به شما می گویند که روزتان تا چه اندازه می تواند بد باشد، زیرا پاسخ استرس بدن، بخشی از ذهن شما را تشکیل می دهد که با عواطف سر و کار دارند.

تحقیقات جدید نشان داده است که به یاد آوردن خاطرات شاد، به سرعت احساسات منفی را از بین می برد.

در این مطالعه، محققان از 134 داوطلب سالم خواستند تا دستان خود را در آب یخ فرو ببرند، سپس از برخی از آنها خواسته شد تا خاطره های خوب و از برخی دیگر خواسته شد تا خاطره های خنثی را به یاد بیاورند. پس از آن مغز این افراد با دستگاه های MRI اسکن شد و نتایج نشان داد افرادی که به خاطرات خوب گذشته فکر می کردند، احساس بهتری داشتند و سطح کورتیزول آنها تا 15 درصد کاهش یافت. به علاوه، میزان فعالیت قشر جلویی مغز این افراد که با تنظیم احساسات سر و کار دارد، افزایش یافت. قشر جلویی مغز، بخشی است که در زمان استرس از کار می افتد.

به نظر می رسد تنها یک خاطره ی شیرین ساده می تواند تاثیر زیادی بر روی پاسخ استرس فیزیولوژیک بدن داشته باشد. بنابراین، از این به بعد اگر در برابر هجوم عوامل استرس زا قرار گرفتید، چشمان خود را ببندید و خاطرات خوش گذشته را به یاد آورید. این خاطره ها شما را به زمان خوب گذشته می برند و از حالت استرس زا دور می کنند.

پیشنهاد برنافیت: استرس نوروزی

برای رهایی از استرس چای سبز بنوشید

رهایی از استرس - چای سبز - برنافیت

چای سبز از بدن شما در برابر مشکلات مربوط به استرس همچون بیماری های قلبی- عروقی، چاقی، سرطان و دیابت نوع 2 محافظت می کند. چای سبز به دلیل وجود ال تیانین- آمینو اسیدی که اضطراب و فشار خون را کاهش می دهد- به بهبود خلق و خو کمک می کند.

برای رهایی از استرس ورزش کنید

رهایی از استرس - ورزش - برنافیت

ورزش کردن یک روش فوق العاده برای بهبود خلق و خو در عرض چند دقیقه است. تحقیقات نشان داده است افرادی که دو تا سه بار در هفته ورزش می کنند، میزان استرس، افسردگی و عصبانیتشان بسیار کمتر از افرادیست که ورزش نمی کنند. ورزش های قدرتی و اینتروال با شدت بالا، در عرض چند دقیقه به شما انرژی کافی می دهند.

برای رهایی از استرس شکلات بخورید

رهایی از استرس - شکلات - برنافیت

آنتی اکسیدان های موجود در شکلات که فلاونول نام دارند، عملکرد مغز را بهبود می بخشند و میزان استرس را کاهش می دهند. این کاهش استرس موجب بهبود تمرکز و افزایش آرامش خواهد شد. برای اینکه به طور طبیعی با استرس مقابله کنید، روزانه 55 تا 85 گرم شکلات تلخ بالای 75 درصد بخورید.

برای رهایی از استرس اسطوخودوس را تجربه کنید

رهایی از استرس - اسطوخودوس- برنافیت

من فواید بی شمار اسطوخودوس را زمانی متوجه شدم که پسرم در بیمارستان در حال ریکاوری از یک تصادف بود. حتی زمانی که او در کما بود، مالیدن روغن اسطوخودوس به کف پایش موجب کاهش فشار خون و ضربان قلب او شد. بسیاری از مطالعات نیز اثبات کرده اند که اسطوخودوس، یک ضد افسردگی طبیعیست که خلق و خوی شما را تنظیم می کند، دردتان را تسکین می دهد و از تشنج و میگرن جلوگیری می کند. هرگاه به استرس دچار شدید، چند قطره روغن اسطوخودوس در وان حمام بریزید و با آن خود را بشویید.

برای رهایی از استرس امگا 3 مصرف کنید

رهایی از استرس - امگا3 - برنافیت

امگا 3 دارای فواید بسیاری می باشد. اسیدهای چرب امگا 3، سلامت مغز را افزایش و التهاب را کاهش می دهد و به چربی سوزی و ماهیچه سازی کمک می کند. مطالعات اخیر نشان داده است که امگا 3 در کاهش اختلالات رفتاری و خلق و خو و درمان صدمات ناشی از ضربه ی مغزی موثر است. اگر به منابع امگا 3 همچون سالمون، تن ماهی و بذر کتان دسترسی ندارید، از مکمل روغن ماهی استفاده کنید.

برای رهایی از استرس بخندید

رهایی از استرس - خندیدن - برنافیت

یک نیروی شفا بخش در خنده وجود دارد. یک خنده ی دلچسب، ماهیچه های شکم را شل می کند و موجب آزاد شدن اندروفین ها می شود. اندروفین ها، مواد شیمیایی هستند که موجب احساسات خوبی در بدن می شوند، استرس را کاهش می دهند و حتی درد را از بین می برند. تحقیقات نشان داده است افرادی که زیاد می خندند، بیشتر از دیگران عمر می کنند.

شایع ترین دلایل استرس

افرادی که استرس مزمن را تجربه کرده اند، از آثار منفی آن کاملا آگاهند. افراد وقتی نمی توانند با استرس خود کنار بیایند، تحملشان را از دست می دهند. فشار فیزیکی و ذهنی که در یک استرس به فرد وارد می شود، سطح کورتیزول و آدرنالین را افزایش می دهد، در نتیجه بدن شما عملکرد مغز و ماهیچه را بر عمل هضم، بازفرآوری و ایمنی اولویت می دهد. در مواقع خطر چنین چیزی بسیار مفید است، اما اگر چنین روندی ادامه یابد، بدن شما دچار عدم تعادل می شود و دیگر سیستم های بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

واضح است که گاهی اوقات بیشتر دچار استرس می شویم. باید توجه داشته باشیم که این تنها خود واقعه نیست که استرس زاست بلکه طرز واکنش ما به آن است که استرس تولید می کند.

گرچه ما در کنترل بخشی از این عوامل استرس زا هستیم (مثل مراقبت از خود، عقاید و افکار و یا رژیم غذایی) اما برخی از عوامل استرس زا هستند که ما هیچ کنترلی بر روی آنها نداریم.

نکته این نیست که باید تمام عوامل استرس زا را از زندگی خود حذف کنیم بلکه باید واکنشمان را نسبت به عوامل استرس زایی که در اختیار ما نیست، کنترل کنیم. استرس، همواره بخشی از زندگی روزمره ی ماست.

پیشنهاد برنافیت: دلایل احساس بی کفایتی

در اینجا شایع ترین عوامل استرس زا مشخص شده اند:

وقایع پیش بینی نشده ی زندگی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

این وقایع شامل مرگ یکی از افراد خانواده، تصادف، آسیب جدی و یا بیماری می باشد که بدون هشدار قبلی به سراغ شما می آیند.

برنامه ی غذایی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

در بسیاری از مواقع برنامه ی غذایی شما ممکن است یک عامل استرس زای اساسی به شمار آید. شیرینی جات، سموم، کافئین، الکل، حساسیت های غذایی، آلرژی ها و سوء تغذیه می توانند از عوامل استرس زا محسوب شوند.

مشکلات مزمن سلامتی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

منظور از مشکلات مزمن سلامتی، آنهایی هستند که با دارو و عمل جراحی درمان نمی شوند و برای مدت های طولانی در بدن باقی می مانند: مثل بیماری های یا عفونت های مزمن.

قرار گرفتن در معرض سموم محیطی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

محیط کار، خانه، آب و وسایل شخصی ما ممکن است آلوده باشد و همه ی این موارد موجب استرس ما شود.

ورزش

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

 ورزش کردن کم یا زیاد می تواند یک عامل اساسی در ایجاد استرس محسوب شود.

آلرژی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

آلرژی های محیطی به مرور زمان علاوه بر تاثیر بر زندگی روزانه ی افراد، بر سیستم ایمنی آنها نیز موثر است.

عدم کنترل استرس

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

اگر نمی دانید و یا نمی توانید استرس خود را کنترل کنید، به دلیل کم خوابی، عدم استراحت و عدم توجه به خودتان است.

پیشنهاد برنافیت: غلبه بر ترس

استرس خانوادگی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

هر گونه مسائل مربوط به خانواده، دوستان، ازدواج، طلاق، تغییر در خانواده ومشکل با خانواده ی همسر از عوامل استرس زا محسوب می شوند.

مسائل مالی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

هر گونه مسائل مربوط به قرض، وام، ورشکستگی و غیره می تواند استرس زیادی بر افراد تحمیل کند.

مشکلات قانونی و حقوقی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

دامنه ی این مشکلات می تواند از دریافت بلیط ترافیک تا درگیر شدن در طرح دعوی و یا زندانی شدن باشد و می تواند استرس زیادی ایجاد کند.

مشکلات عاطفی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

طرز برخورد شما با مسائل زندگی و مشکلات و مسائل عاطفی می تواند یکی از عوامل اصلی استرس در زندگی افراد باشد.

تغییر اساسی عادات

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

هرگونه ایجاد تغییر در عادت های زندگی مثل ترک سیگار یا استفاده از یک رژیم غذایی جدید می تواند استرس های زیادی در شما به وجود آورد.

داروهای تجویزی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

داروهای تجویزی دارای عوارض جانبی هستند و ممکن است استرس زیادی به شما وارد کنند.

اشتغال

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

تغییرات شغلی مثل انتخاب یک شغل جدید، پایان یک شغل، ترفیع یا تنزیل درجه، مشکلات محیط کار و تغییر در ساعات کار همگی از مواردی هستند که می توانند ایجاد استرس کنند.

تحصیلات

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

تغییر در مدرسه یا تحصیلات مثل شروع یا پایان تحصیلات رسمی و یا تغییر محل تحصیل می تواند برای افراد استرس زا باشد.

تغییر در شرایط زندگی

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

تغییر منزل یا تغییر محیط و شرایط زندگی مثل اثاث کشی، تغییر مدل خانه و یا نداشتن یک محیط ثابت برای زندگی ممکن است بسیار استرس زا باشد

ترس

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

هر دلهره و نگرانی که وارد زندگی افراد شود می تواند موجب ایجاد استرس مزمن شود.

گرایش ها و عقاید

شایع ترین دلایل استرس کدامند؟ ، برنافیت

طرز نگرش شما نسبت به زندگی، می تواند در زندگی شما استرس ایجاد کند.

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حمیدی

خیلی عالی بود وکارساز