راهکارهایی برای کنترل استرس

اگر می دانید استرس چیست و دلیل استرس خود را نیز به خوبی می دانید، وقت آن رسیده که در مورد راه کارهایی برای کنترل استرس صحبت کنیم. تمام اطلاعاتتان از استرس تا زمانی که به عمل نینجامیده بیهوده است. فهرست زیر ایده هایی به شما می دهد تا بتوانید به خوبی از پس استرس خود برآیید. این ایده ها همراه با نکاتی ظریف و تمرین هایی دقیق می باشد.

شناسایی دلیل استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

بسیاری از ما تنها روزها را از پی هم سپری می کنیم و با وجودی که از استرس خود آگاهیم، اما برای شناسایی منبع آن، وقت نمی گذاریم. شاید برخی از عوامل استرس زای خود را بشناسید، اما بهتر است قلم در دست بگیرید و لیست کاملی از عوامل استرس زای زندگیتان بنویسید.
لیست شما باید کامل، دقیق و شامل همه ی نکات مثل از دست دادن شغل و حتی چیزهای واضحی که موجب فشار روانی شما شده است، باشد. حتی این عوامل استرس زا ممکن است شامل پشته ای از کاغذ بر روی میز آشپزخانه تان باشد.

بررسی دلیل استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

صادقانه برنامه ی روزانه تان را بررسی کنید. از خودتان بپرسید آیا تمام کارهایی که می تواند موجب کاهش استرستان  شود را انجام داده اید یا نه؟ خوب غذا خوردن، خواب کافی و ورزش منظم اثر شگرفی بر توانایی شما برای مقابله با استرس دارد و داشتن عادت های بد در این زمینه خود ممکن است موجب ایجاد استرس شود.
زمانی را برای بررسی این نکات صرف کنید تا ببینید آیا بهبود آنها موجب کاهش استرس شما می شود یا خیر؟

حذف منابع استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

منابع استرسی را که می توانید از زندگی خود حذف کنید، بررسی کنید. ما قادر نیستیم تمام چیزهایی را که با آن روبه رو هستیم کنترل کنیم، اما مواردی هم وجود دارند که در کنترل ما هستند. هر کجا که قادر به حذف منابع استرس بودید، بدون احساس گناه یا شرم این کار را انجام دهید.

مثلا به فعل و انفعالاتی که دزد انرژی شما هستند نه بگویید. دزد انرژی اصطلاحی است که توسط جیمز ویلسون- نویسنده ی کتاب خستگی آدرنال- ابداع شده و به افراد، موقعیت ها و حتی غذاهایی برمی گردد که موجب تخلیه ی انرژی شما می شوند. مثال دیگر ممکن است مربوط به توقف یک رابطه با یک سکوی رسانه ی اجتماعی خاص باشد. حذف برخی از منابع انرژی زدا و استرس زا موجب کنترل استرس شما می شود.

اولویت بندی کارها

راهکارهایی برای کنترل استرس

یکی از عوامل استرس زا برای بسیاری از ما حجم زیاد کاری است. حجم زیاد کارهای انباشته شده موجب فلج کردن افکارمان می شود. ارزیابی ترتیب و اهمیت کارها برای رسیدن به هدف مورد نظر و انجام بهتر کارها بسیار مفید است.

یک شعار وجود دارد و آن هم این است: تو کنترل کارهایت را در دست بگیر و اجازه نده آنها تو را کنترل کنند.

تمرین رهایی از استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

یافتن راه هایی برا ی حذف استرس بسیار مفید است، ما باید فعالیت های سالم کاهش استرس را به برنامه ی روتین خود اضافه کنیم. برای خنثی کردن اثر استرس های غیر قابل کنترل، گذاشتن زمانی برای فعالیت های سرگرم کننده و آرامش بخش بسیار مفید است. این فعالیت ها شامل تمرکز حواس، یوگا و پیاده روی اندیشمندانه می باشد.

تغییر نگرش

راهکارهایی برای کنترل استرس

برخی از عوامل استرس زا، صرف نظر از بزرگی آنها وقتی با چهارچوب جدیدی از افکار درونی رو به رو شوند، به شدت کاهش می یابند. تحلیل طرز تفکر، احساسات و گفت و گوی ما با خود در هنگام مواجهه با استرس یک ابزار مفید است، به ویژه اگر گام بلندتری برداریم و این افکار را با یک گفت و گوی جدید به چالش بکشیم.

برای مثال، ملکولم گلد ویل در کتاب داوود و جالوت، خوانندگان را به شناسایی موانع زندگی به عنوان مشکلات مطلوب تشویق می کند. مشکلات مطلوب، برای توضیح شرایط نامطلوب به کار می روند و موجب آرامش فرد مضطرب می شوند. نگرش متفاوت نسبت به اطراف می تواند ابزاری برای کنترل استرس باشد.

قبول استرس

راهکارهایی برای کنترل استرس

گاهی اوقات مثبت ترین قدم برای کنترل استرس، پذیرش آن است. این پذیرش ممکن است یک روند آزار دهنده باشد، اما گاهی تنها پذیرش واقعیت یک عامل استرس زا که شما قادر به تغییر آن نیستید کمک زیادی می کند، مثل یک وضعیت خانوادگی سخت یا بیماری. در این موارد بهتر است مدام با خود درس های ارزشمندی را که می توانید از زندگی با استرس بیاموزید، مرور کنید.

تغییر شرایط

راهکارهایی برای کنترل استرس

اساسی ترین ایده را برای مرحله ی آخر بگذارید. ممکن است با وجود رعایت تمامی موارد بالا، همچنان نتوانید بر کنترل استرس خود فائق آیید و تحمل آن نیز برایتان بسیار مشکل شده باشد. اگر همین طور است، زمان آن رسیده که شرایط خود را تغییر دهید، حتی اگر این تغییر برایتان استرس زاست.

شاید شرایط شغلی شما غیر قابل تحمل شده باشد یا از مکانی که در آن زندگی می کنید راضی نباشید. شاید هم رابطه ی شما با فردی که دوستش دارید دچار مشکل شده است. با در نظر گرفتن تمام این عوامل استرس زا، بهترین راه حل تغییر سبک زندگی است. برای این کار سعی کنید از روش هایی بهره بگیرید که با کمترین آثار مخرب، بهترین نتایج را به دست دهد.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments