با نشانه های افسردگی آشنا شوید

همه ما مواقعی را در زندگی تجربه کردیم که بیرون آمدن از رختخواب برایمان سخت بوده یا مشکلاتی که با آنها روبرو میشویم برایمان غیر قابل حل است و نمیدانیم چکار کنیم. زندگی میتواند سخت و افسردگی آور شود و احساس ناراحتی، ناتوانی، گناه یا ناامیدی پاسخ طبیعی انسان در چنین مواقعی است. پس لازم است که با نشانه های افسردگی آشنا شوید.

گاهی این نشانه ها میگویند چیز بزرگی را از دست داده اید و باید مدتی ناراحت باشید یا گاهی نشان از این هستند که باید آرامتر پیش بروید. اما گاهی این افکار و احساسات زندگی را در اختیار خود میگیرند و برای مدت زمان طولانی بر تجربیات فرد تسلط پیدا می کنند. به جای نشان دادن واکنش مناسب به وقایع، تنها قادرید جنبه های منفی تجربیات خود را ببینید و به آن واکنش نشان دهید یا اصلا نمی توانید تجربه لذت بخش، جالب یا راضی کننده ای را از فعالیت های روزانه یا روابط خود کسب کنید. چیزی که اوضاع را بدتر می کند این است که این ناراحتی، بی علاقگی، بی ارزشی و ناامیدی برای فرد واقعی تر از چیزهای شاد کننده است.

تشخیص نشانه های افسردگی

علاوه بر تعداد نشانه های افسردگی که تجربه می کنید، شدت و مدت زمان هم اهمیت دارد. اگر 5 مورد از نشانه های افسردگی یا تعداد بیشتری را تقریبا هر روز و به مدت دو هفته یا بیشتر تجربه می کنید احتمالا دچار افسردگی بالینی شده اید (که باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید).

1- از دست دادن علاقه به کارهایی که معمولا از انجام آن ها لذت می بردید.

2- احساس غم، دپرس بودن یا ناامیدی

3- فکر کردن به مرگ یا خودکشی

4- احساس بی ارزش بودن و گناه

5- مشکل در به خواب رفتن، ماندن در حالت خواب، خیلی زود بیدار شدن یا برای مدت طولانی خوابیدن

6- بالا رفتن یا پایین آمدن بی دلیل اشتها، که باعث بالا رفتن یا پایین آمدن وزن در یک ماه می شود.

7- مشکل در فکر کردن، تمرکز، به خاطر سپردن و تصمیم گیری

8- خستگی شدید یا کمبود انرژی که با قابلیت انجام کارتان و مسئولیت های روزانه تداخل دارد

9- احساس بی قراری، ناتوانی در ثابت نشستن یا به صورت غیر طبیعی آهسته حرکت کردن

افسردگی چیست؟

با نشانه های افسردگی آشنا شوید

افسردگی بالینی موقعیت پزشکی است که به انتقال دهنده های عصبی مرتبط است. انتقال دهنده های عصبی نقش های متنوعی در مغز ایفا می کنند، تنظیم خلق و خو، پاسخ به محرک، اشتها و موارد دیگر. به همین خاطر است که افسردگی حالات و نشانه های مختلفی دارد. بعضی افراد که افسردگی دارند تمایل به کم خوردن، زیاد خوابیدن و احساس خستگی دارند در حالی که دیگران تمایل به تجربه بالا رفتن اشتها، بی خوابی، پریشانی و اضطراب دارند. برخی افراد نیز تجربه های خاصی دارند، مانند درد و بیماری های فیزیکی بی دلیل.

انواع افسردگی

شدت افسردگی می تواند به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی افراد از یک فرم نسبتا خفیف اما مزمن افسردگی رنج می برند که به آن اختلال دیستایمیک می گویند که معمولا ناتوان کننده نیست اما می تواند لذت بردن از کارهای عادی را سخت کند و باعث احساس غم و اندوه و پوچی شود که ممکن است سال ها باقی بماند. دیگر افراد نیز ممکن است از افسردگی اساسی که می تواند متوسط یا شدید باشد رنج ببرند، نشانه های این افسردگی ناتوان کننده است و روی زندگی روزانه تاثیر می گذارد. افرادی که مبتلا به افسردگی اساسی هستند نشانه ها را به صورت یک دوره ی بدون توقف یا دوره ای همراه با وقفه تجربه خواهند کرد. در بیشتر موارد هر دوره خود به خود پایان می یابد ( با درمان یا بدون درمان ) اما ممکن است شش ماه طول بکشد.

همچنین غالبا جزء شناختی به افسردگی وجود دارد که معمولا به شکل یک الگوی قابل تشخیص از تفکر است که با بدبینی، کمالگرایی، انتقاد بی امان از خود، درماندگی، احساس گناه غیر منطقی و دوگانگی شدید افکار همراه است. غالبا همین الگوهای فکری نادرست هستند که باعث می شوند فرد افسردگی خود را واضح نبیند تا بتواند به خود کمک کند.

افسردگی یک وضعیت پزشکی جدی است – نتیجه یک شخصیت ضعیف یا معیوب نیست. بسیاری از مردم چون خجالت می کشند نسبت به صحبت کردن درباره مشکلاتشان یا رفتن به دنبال درمان بی میل هستند، اما چیزی نیست که از آن شرم کنید، پزشکان متخصص درباره مشکلاتی که تجربه می کنید قضاوت نمی کنند.

فکر کردن به خودکشی و آسیب به خود

فکر کردن به خودکشی و آسیب رساندن فیزیکی به خود یکی از نشانه های افسردگی است که در بین افراد با افسردگی شدید، شایع است. در این حالت، مثلا فرد با خود میگوید اگر اوضاع بهتر نشد، همیشه می توانی خودت را بکشی یا ممکن است آرزو کند که شب بخوابد و دیگر بیدار نشود. گاهی نیز قوی تر و خطرناک تر می شوند. اگر به صورت جدی در فکر این هستید که به خود آسیب برسانید، لطفا هرچه سریعتر با یک متخصص صحبت کنید و مطمئن باشید از این کار پشیمان نخواهید شد.

افسردگی چگونه درمان می شود؟

از تجویز دارو برای درمان تا ورزش منظم، گزینه های درمانی متعددی برای نجات یافتن از افسردگی وجود دارد. داروهایی که انتقال دهنده های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند (مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین) تا حد زیادی می توانند فرکانس و شدت حملات افسردگی را کاهش دهند یا به صورت کامل از بین ببرند. چهار تا شش هفته وقت لازم است تا این داروها تاثیر خود را نشان دهند. گاهی نیز دوز و نوع دارو باید آزمایش شود تا با حداقل عوارض جانبی بتوان به نتیجه رسید. تنها پزشک می تواند نسخه این داروها را تجویز کند. معمولا، یک دوره درمان با دکتر و یا درمانگر آموزش دیده میتواند در زمانی کوتاه نتایج مثبتی داشته باشد.

علاوه بر دارو درمانی یا مشاوره که اشاره شد، کارهای دیگری نیز هست که می توانید انجام دهید تا به مدیریت افسردگی کمک کنید. ثابت شده است که ورزش منظم درست مانند مشاوره میتواند افسردگی را بهبود ببخشد. مدیریت استرس موثر و شیوه های تغذیه خوب نیز میتواند در این مسیر کمک کند.
اگر خود را درگیر با افسردگی میبینید، این را به خاطر داشته باشید که همه چیز آنقدر ناامید کننده نیست که فکر می کنید. زمانی که درک می کنید دچار افسردگی هستید و کمک می خواهید، در مسیر بهبود قرار میگیرید و مطمئن باشید به زودی حالتان بهتر می شود.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments