از دلایل خمیازه کشیدن بدانیم

شب خوب نخوابیده اید، جلسه ی شما خسته کننده بوده و یا کودکتان سر میز شام خمیازه می کشد. همه ی اینها موجب خمیازه کشیدن شما می شود. وقتی خمیازه می کشید، تصور می کنید دلیلش را می دانید. اما ابعاد علمی، جنبه های دیگری از این موضوع را به ما نشان می دهند. برخلاف تصور عمومی که خمیازه به دلیل کمبود اکسیژن رخ می دهد، هیچ ارتباطی بین خمیازه و نفس کشیدن وجود ندارد.

محققان معتقدند که این دو با مکانسیم های جداگانه ای در مغز و بدن کنترل می شوند. گرچه اغلب افراد هنگاهی که خسته و خواب آلوده هستند خمیازه می کشند، اما برخی از آنها همچون ورزشکاران نیز قبل از مسابقات المپیک ممکن است خمیازه بکشند. حتی ممکن است در هنگام خواندن این مطلب نیز خمیازه به سراغ شما بیاید. اما معنی این خمیازه ها چیست؟ در اینجا نکاتی که خمیازه ها می خواهند به شما یادآوری کنند، بیان شده است.

شخصی که خمیازه می کشد را از ته دل دوست دارید

از دلایل خمیازه کشیدن بدانیم

خمیازه واقعا مسری است. کارشناسان معتقدند افراد ممکن است برای نشان دادن همدلی به یکدیگر و عمیق تر کردن روابط اجتماعی، به دنبال آنها شروع به خمیازه کشیدن کنند. بر اساس تحقیقات، هرچه احساس صمیمیت بیشتری با فردی که خمیازه می کشد بکنید، احتمال خمیازه کشیدن در شما نیز بیشتر خواهد شد. بر اساس مطالعات سال 2012، خمیازه ابتدا در میان افراد خانواده و سپس در میان دوستان مسری تر است و چنین اتفاقی کمتر در مورد غریبه ها رخ می دهد. اما اگر افراد غریبه خمیازه بکشند، خمیازه ی آنها برای بار دوم حتی بیشتر از افراد خانواده و دوستان طول می کشد.

مغز شما نیاز به سرد شدن دارد

از دلایل خمیازه کشیدن بدانیم

در جستجوی یک دلیل علمی برای خمیازه کشیدن ، آخرین فرضیه ای که به ذهن می آید، این است که خمیازه موجب ورود هوای تازه به مغز و خنک شدن آن می گردد. یکی از مطالعاتی که این فرضیه را حمایت می کند، این است که افراد در طول ماه های سرد سال بیشتر و در فصول گرم، کمتر خمیازه می کشند. وقتی یک خمیازه ی بزرگ می کشیم، مغزمان خنک می شود. این خنک شدن موجب تولید انرژی اضافی در بدن می شود. از آنجا که عدم خواب کافی دمای مغز را افزایش می دهد، هنگامی که خواب آلوده هستیم برای سردتر کردن بیشتر مغز، بیشتر خمیازه می کشیم.

مغز شما بزرگ است

از دلایل خمیازه کشیدن بدانیم

طبق مطالعات جدید چاپ شده در مجله ی بیولوژی لترز، افرادی که بیشتر خمیازه می کشند، دارای مغز بزرگ تری هستند. تحقیقات نشان داده، پستاندارانی که خمیازه های بزرگ و طولانی می کشند، مغز سنگین تر و سلول های مغزی بزرگ تری دارند. اگر تصور کنیم خمیازه مغز را سرد می کند تا به آن انرژی دهد، مغزهای بزرگ با نورون های بیشتر به اکسیژن بیشتری نیاز دارند، در نتیجه بیشتر خمیازه می کشند.

خمیازه ممکن است نشانه ی حمله ی قلبی باشد

از دلایل خمیازه کشیدن بدانیم

گاهی اوقات خمیازه ممکن است نشانه ی حمله ی قلبی، تومور و یا سکته ی قلبی باشد. اما نگران نباشید تنها خمیازه های بیش از حد، نشانه ی این بیماری های دردناک قلبی است. حمله ی قلبی ممکن است عصب واگ را که از مغز تا شکم ادامه دارد، تحریک کند و موجب خمیازه های بیش از حد شود. محققان برای تعیین مکان تومور و انسدادهای مغز از MRI استفاده می کنند، اما سوال همچنان باقیست که این مسیرها چگونه مختل می شوند که نیاز به خمیازه دارند. این عوارض (مثل سردرد میگرنی و حتی اضطراب) مربوط به مشکلاتی می شوند که دمای مغز را تنظیم می کنند، بنابراین خمیازه ی بیش از حد تلاش برای کمک به بدن است.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments