چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

وقتی که خانمی می فهمد باردار است انبوهی از سوال‎ها در ذهنش شکل می گیرد. او می خواهد بداند که در دوران بارداری ، مجاز به انجام چه کارهایی هست؟ آیا تمام فعالیت ها و غذاها را باید با احتیاط مصرف کند و یا مصرف آنها برای او و جنین مشکلی ایجاد نمی کند؟ در این مقاله به کارهایی که یک زن باردار در طول دوران بارداری می تواند انجام دهد، پرداخته شده است.

پارو کردن برف ها

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

شما می توانید این کار را انجام دهید اما تنها در طول سه ماهه ی اول دوران بارداری . پس از گذشت این مدت، این کار را باید بر عهده ی همسر و یا افراد دیگر بگذارید. در سه ماهه ی اول دوران بارداری ، پارو کردن برف ها یک فرصت فوق العاده برای انجام حرکات فیزیکی است و خطری برای جنین نیز ندارد. اما وقتی شکم شما بزرگ می شود، کانون جاذبه ی شما به سمت زمین سوق پیدا کرده و احتمال افتادن شما زیاد است.

اگر در طول سه ماهه ی دوم بارداری می خواهید در برف پیاده روی کنید و آن ها را پارو کنید، چکمه های زمستانی بپوشید و قدم های کوچک بردارید تا پایتان لیز نخورد. اما در سه ماهه ی سوم از آنجا که بدن شما هورمون ریلاکسین آزاد می کند تا برای زایمان آماده شود، کشش بر روی رباط ها و کمر بیشتر می شود، بنابراین نباید این کار را انجام داد.

واکس ناحیه ی تناسلی

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

واکس ناحیه ی تناسلی ضرری برای مادر باردار ندارد، اما از آنجا که در این دوران جریان خون به نواحی عمومی بدن افزایش می یابد، ممکن است حساسیت به درد افزایش یابد. برای کاهش درد این ناحیه و جلوگیری از عفونت می توانید قبل و بعد از واکس، مقداری نارون کوهی به این ناحیه بزنید. این کار از قرمزی و التهاب آن نیز جلوگیری می کند. اگر می خواهید پیش از زایمان واکس کنید، این کار را حداقل یک هفته قبل از زایمان انجام دهید، چرا که مواد استریلیزه که در هنگام زایمان استفاده می شوند، موجب سوزش این ناحیه می شود.

پیشنهاد برنافیت: چه کارهایی را نمی توان در دوره ی بارداری انجام داد؟

تن ماهی

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

درست است که ماهی تن حاوی جیوه است، اما مصرف 170 گرم آن برای شش بار در ماه و ماهی البکور برای 3 بار در ماه مشکلی ایجاد نمی کند. مصرف ماهی در دوران بارداری اهمیت دارد، چرا که سرشار از امگا 3 است و برای رشد سیستم عصبی جنین بسیار مفید است.برای دریافت رژیم بارداری به همراه پشتیبان اختصاصی کلیک کنید.

داروهای آسم

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

مصرف داروهای آسم در دوران بارداری نه تنها اشکالی ندارد، بلکه این عدم مصرف آنهاست که شما را به دردسر می اندازد. عدم کنترل آسم موجب مشکلاتی همچون فقر، رشد جنین و تولد زودرس می شود. برای جلوگیری از ایجاد هر گونه مشکل، در سه ماهه ی اول بارداری به پزشک خود مراجعه کنید تا داروهایتان را بررسی کند. از آنجا که شناسایی و حذف برخی از موارد موجب پیشگیری از حمله های آسم می شوند، بهتر است در این دوران از سیگار و آلرژن هایی همچون پرز موی حیوانات و کپک بپرهیزید.

کنسرت با صدای بلند

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

 

اگر یکی از طرفداران کنسرت هستید، هیچ اشکالی ندارد در دوران بارداری نیز می توانید به کنسرت بروید، اما توصیه می کنیم که صدای آن بالاتر از 65 دسیبل نباشد. جنین در حدود هفته ی 17 و 18 شروع به ساختن اندام های شنوایی می کند، اما از آنجایی که در کیسه ی آب شناور است و توسط بافت های بدن مادر احاطه شده است، همه ی صداها برای او تا 30 دسیبل کاهش می یابد. این جمله بدین معناست که موسیقی بلند ممکن نیست به شنوایی نوزاد شما آسیب برساند.

پاک کردن فرش با مواد آلی

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

اکثر اوقات موادی که برای پاک کردن فرش ها به کار می روند محلول های ارگانیک هستند که اگر بلعیده شوند و یا گاز آنها زیاد باشد، بسیار خطرناک هستند. با دیدن کلمه ی ارگانیک بر روی این محصولات گول نخورید. ارگانیک در اینجا به معنای عدم وجود کربن در آن است، نه غیر مضر و طبیعی بودن آنها. برای تهویه هوا درها و پنجره ها را باز بگذارید و پنکه روشن کنید. حتی می توانید تا زمان خشک شدن این مواد از مکان مورد نظر خارج شوید.

دوی ماراتن

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

دوران بارداری زمان مناسبی برای انجام ماراتن لاغری نیست، اما اگر پزشکتان اجازه ی چنین ورزشی را به شما می دهد می توانید آن را انجام دهید. تنها نکته ای که باید توجه داشته باشید، این است که مراقب کم آب شدن بدن خود باشید.

پوشیدن کفش پاشنه بلند

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

در هفته های اول بارداری حتی پوشیدن کفش پاشنه بلند تیز نیز اشکالی ندارد، اما در طول سه ماهه ی سوم بارداری سایز پا افزایش می یابد و ورم می کند و دیگر نمی توان از این کفش ها استفاده کرد. در این دوره سعی کنید تنها کفش های پاشنه کوتاه به پا کنید.

پنیر

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

مصرف پنیرهایی که با شیر پاستوریزه درست شده اند جای هیچ نگرانی ندارد اما مراقب مصرف پنیرهای خانگی که ممکن است با شیرهای غیر پاستوریزه درست شده باشند و موجب لستریوز شوند، باشید.

استفاده از گوشی های هوشمند

چه کارهایی را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

هیچ شواهد دقیقی دال بر اینکه استفاده از گوشی های هوشمند، تبلت و لپ تاپ برای جنین مضر باشد، وجود ندارد. اما بهتر است گوشی و یا لپ تاپ خود را 15 تا 30 سانتی متر دورتر از شکم نگه دارید و هنگام صحبت با گوشی از هدست استفاده کنید. به علاوه بهتر است برای مدت طولانی پشت مانیتور کامپیوتر خود ننشینید تا فشار کمر شما موجب تورم پاهایتان نشود. هر از چندگاهی بایستید یا قدم بزنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments