چگونه کودکان را به ورزش تشویق کنیم؟

با شروع فصل تابستان والدین به سراغ انواع و اقسام کلاس های تابستانی می روند. یکی از بهترین کلاس ها برای کودکان کلاس های ورزشی است. ورزش برای سلامت کودکان بسیار مفید است. اما از آنجا که بازی و تفریح برای کودکان بسیار مهم است، باید سعی کنید محیط ورزشی آنها را شاد و مفرح کنید. آنها باید در مورد ورزش خود حق انتخاب داشته باشند. سعی کنید از فواید ورزش با آنها صحبت کنید و به هیچ وجه از ورزش آنها انتقاد نکنید.

ورزش منظم و هدف دار فواید زیادی برای سلامت جسمی و عاطفی کودکان دارد. اما بسیاری از کودکان به دلایلی از ورزش کردن لذت نمی برند و همین موجب می شود تا این مزایا را از دست بدهند. شما نمی توانید آنها را مجبور به این کار کنید، اما می توانید زمینه هایی برایشان فراهم کنید تا به ورزش مشتاق شوند. وظیفه ی شما این است که ورزشی برای آنها پیدا کنید که برای آنها سرگرم کننده باشد.

در مورد کودک خود واقع گرا باشید

شما باید با توانایی های جسمی و عاطفی فرزند خود آشنا باشید و از آنها توقع بیش از حد نداشته باشید. مثلا یک کودک قد کوتاه گزینه ی مناسبی برای بسکتبال و یک کودک قد بلند گزینه ی خوبی برای ژیمناستیک نیست. کودکان چاق بهتر است ورزش هایی چون بیسبال را انجام دهند که به دویدن کمتری نیاز دارد. البته ممکن است گاهی کودکان قد کوتاه به بسکتبال علاقه داشته باشند و شما نباید زیاد سخت گیری به خرج دهید.

ورزش کودکان-موفقیت و انگیزه-برنافیت

به کودکان حق انتخاب دهید

هیچ وقت سعی نکنید ورزش هایی که خودتان از بچگی آرزوی آنها را داشتید به کودکتان تحمیل کنید. کودکانی که حق انتخاب بیشتری دارند، لذت بیشتری از ورزش خود می برند. بچه ها معمولا در سن 13 سالگی از ورزش هایی که انجام داده اند خسته می شوند و تمایل به تغییر آن را دارند. از تمایل کودکان خود برای امتحان ورزش های جدید استقبال کنید.

ورزش کودکان-موفقیت و انگیزه-برنافیت

استرس او را از بین ببرید

استرس گاهی مفید است و ما را مجبور به انجام کارهایی می کند که تصورش را هم نمی کردیم بتوانیم انجام دهیم. اما استرس بیش از حد، لذت و موفقیت ورزش را از بین می برد و ممکن است به زمینه های غیر ورزشی هم سرایت کند. اگر کودک شما برای نرفتن به باشگاه مدام بهانه می آورد، در طول ورزش شاد نیست و از تمام توان خود برای ورزش استفاده نمی کند، یعنی دچار استرس شده. با او صحبت کنید و از تکنیک های رفع استرس مثل نفس عمیق، آرامش عضلانی و تجسم استفاده کنید.

ورزش کودکان-موفقیت و انگیزه-برنافیت

در مورد فواید ورزش با او صحبت کنید

با کودکان خود در مورد فواید ورزش صحبت کنید. آنها باید دلیل و فواید ورزش کردن خود را بدانند. ورزش فواید زیادی از جمله انگیزه، نظم، تعهد، هماهنگی، استقامت و انعطاف پذیری به دنبال دارد. به کودک خود بگویید چگونه این فواید ورزشی در مدرسه، پیدا کردن دوست و دیگر تجربیات زندگی به آنها کمک خواهد کرد.

ورزش کودکان-موفقیت و انگیزه-برنافیت

تاثیر مثبت داشته باشید

کودکان به تشویق و انگیزه نیاز دارند. گاهی والدین از فرصت های موفقیتی که کودکان از دست می دهند، ناراحت می شوند و کودک را به باد انتقاد می گیرند. اجازه دهید کودکتان ورزش را برای خودش انجام دهد و شما تنها او را تشویق کنید. پس از پایان بازی اولین جمله ای که از دهان شما می شنود باید یک جمله ی مثبت باشد. او را از شکست نترسانید. به او بفهمانید که تلاش او مهم تر از نتیجه ایست که به دست می آورد.

ورزش کودکان-موفقیت و انگیزه-برنافیت

مطمئن شوید ورزش آنها به اندازه ی کافی مفرح است

بیشتر کودکان دوست دارند با دوستان ورزش کنند و ورزش های شاد و مفرح انجام دهند. اگر ورزش به اندازه ی کافی برای کودک جنبه ی تفریحی نداشته باشد، در برابر انجام آن مقاومت خواهد کرد. یکی از وظایف شما این است که محیط ورزشی را برای کودک خود سرگرم کننده و جالب کنید، لباس های شاد به او بپوشانید و اجازه دهید تا از ورزش خود لذت ببرد. سعی کنید در مورد نتایج ورزش با او صحبت نکنید.

ورزش کودکان-موفقیت و انگیزه-برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments