رشد سریع موها با بذر کتان

رشد موها معمولا آرام و سخت است، علاوه بر آن برای سلامت بیشتر موها به مراقبت زیادی نیاز داریم. شاید تعجب کنید اگر بفهمید درمان‌هایی وجود دارند که روند رشد موها را افزایش می‌دهند. البته در این‌جا منظور ما سالن‌های زیبایی نیستند که با قول افزایش رشد مو هزینه‌های هنگفتی می‌گیرند و در آخر نتایج رضایت بخشی به شما نمی‌دهند. یکی از این روش‌های شگفت انگیز رشد مو که از آن صحبت کردیم، بذر کتان است. اما پیش از هر چیزی باید ببینیم که چگونه بذر کتان باعث افزایش رشد مو می‌شود، در ادامه با برنافیت همراه باشید.

رشد مو وتقویت با بذرکتان

بذر کتان چیست؟

بذر کتان به خاطر رنگ قهوه‌ای طلایی‌اش مشهور است، به دلیل ترکیب مواد مغذی کلان و ریز مغذی، یک منبع تغذیه قوی محسوب می‌شود که شامل پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستند. با وجود مواد مغذی، دانه کتان به آسانی جذب بدن نمی‌شود. به همین دلیل است که برای خوردن به شکل پودر درآورده می‌شود. روغن دانه کتان همچنین در انواع شیوه‌های مکمل سلامتی و برای درمان‌های خانگی از جمله سلامت مو استفاده می‌شود.

دانه کتان خام می‌تواند چیزی بیش از موهای سالم به شما بدهد. دانه کتان سرشار از فیبر و پروتئین است و به کاهش وزن کمک می‌کند و یبوست را کاهش می‌دهد. منیزیم موجود در این دانه خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و خواب را بهبود می‌بخشد.

یک قاشق از بذر کتان بو داده را به تنهایی مصرف کنید یا آن را روی سالاد یا سبزیجات سرخ شده بپاشید تا طعم آجیلی به آن اضافه شود. حتی می‌توانید یک قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده را به غلات صبحانه سرد یا گرم خود اضافه کنید.

چرا بذر کتان برای رشد موها مفید است؟

1. سرشار از ویتامین‌ E است

ویتامین ای یکی از بهترین ویتامین‌های موجود برای رشد مو است، چرا که حاوی آنتی اکسیدانی است که از آسیب به مو و پوست سر جلوگیری می‌کند. به علاوه گردش خون را افزایش می‌دهد. ویتامین ای از سفید شدن زود هنگام موها نیز جلوگیری می‌کند.

2. سطح PH و تولید چربی را افزایش می‌دهد

این دو فاکتور مستقیما سرعت رشد موها و سلامت آن را افزایش می‌دهد. بذر کتان التهاب پوست سر را کاهش می‌دهد و غده‌های چربی را تنظیم می‌کند تا میزان مناسبی از چربی را ترشح کنند.

3. موهای شما را تغذیه می‌کند

یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 بذر کتان است که برای سلامت و رشد مو بسیار مناسب است. از طرفی فولیکول‌ و ساقه مو را تغذیه می‌کنند و درنهایت موجب تقویت و سلامت  می‌شوند.

جادویی به نام امگا 3 و لاغری

4. موهای شما را نرم می‌کنند

بذر کتان موجب صاف و نرم شدن موهای شما می‌شود. این ماده موجب می‌شود تا رطوبت ساقه‌های مو حفظ شوند، در نتیجه از شکستگی، خشکی، فر شدن و موخوره جلوگیری می‌کند.

5. التهاب کف سر را کاهش می‌دهد

مصرف بذر کتان باعث جلوگیری از ریزش مو حاد، اگزما و شوره می‌شود. فیبرهای محلول و نامحلول یکی از منبع‌های خوب بذرکتان است. علاوه بر درمان، به شوره و سلامت موها بسیار کمک می‌کند.

6. سفیدی زودرس را متوقف می‌کند

سفید شدن زودرس موها یکی از نگرانی‌های رایج این روزها است. دانه‌های کتان سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین‌ها، مواد معدنی، ویتامین B و ویتامین E هستند. این یک غذای فوق العاده برای مو است. پوست سر را هیدراته نگه می‌دارد، از سفید شدن زودرس به همراه تعدادی دیگر از نگرانی‌های مو جلوگیری می‌کند.

7. از شوره سر و خارش پوست سر جلوگيری می‌کند

دانه کتان عفونت‌هایی مانند شوره سر، خارش پوست سر، آلوپسی سیکاتریسیال و سایر مشکلات پوست سر را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه کتان پوسته پوسته شدن پوست سر را کاهش می‌دهد، این امر محیطی سالم برای رشد تارهای موی جدید ایجاد می‌کند.

دانه‌ها همچنین برای کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد شناخته شده‌اند، بنابراین از مو و پوست سر در برابر مهاجمان خارجی محافظت می‌کنند. برای تسکین مشکلات پوست سر، می‌توانید دانه کتان را بخورید یا حتی آن را به صورت موضعی بمالید.

8. ریزش مو را کاهش می‌دهد

گاهی اوقات، احساس می‌کنید که رشد موهای شما راکد شده است. اگر در شرایط مشابهی هستید، دانه کتان می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. عوامل زیادی باعث نازک شدن موها می‌شوند، اما در خانم‌ها معمولاً عدم تعادل هورمونی و یائسگی عامل ایجاد آن است.

ماده‌ای که به وفور در دانه کتان یافت می‌شود لیگنین است، این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند که از ریزش مو و نازک شدن مو ناشی از عدم تعادل هورمونی و یائسگی جلوگیری می‌کند.

ریزش مو

9. از ریشه مو تقویت می‌شود

یک منبع عالی از فیبرهای محلول و نامحلول، خوردن دانه کتان است به خاطر این‌که به رشد مو کمک می‌کند. همین باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود و به رشد مو کمک می‌کند و از شکستن مو جلوگیری می‌کند. ژل دانه کتان برای مو اغلب برای تشویق رشد فولیکول‌های جدید مو استفاده می‌شود.

چگونه از بذر کتان برای رشد موها استفاده کنیم؟

1. روغن بذر کتان مو

مواد مورد نیاز

2 قاشق غذاخوری بذر کتان

زمان مورد نیاز

45 دقیقه

طرز تهیه

  • روغن بذر کتان را برای چند ثانیه در یک کاسه گرم کنید تا کمی گرم شود.
  • این روغن را روی موها به مدت 15 دقیق ماساژ دهید و سپس به سراسر موها بمالید.
  • پس از این‌که موها و پوست سر به خوبی آغشته شد، سر را با یک حوله داغ بپوشانید. می‌توانید حوله را در فر به خوبی گرم کنید و یا در آب داغ برو ببرید و یا با سشوار گرم کنید.
  • 30 دقیقه با حوله روی سر بمانید.
  • موها را با یک شامپوی فاقد سولفات بشویید.

چند وقت یک بار این کار را انجام دهیم؟

2 تا 3 بار در هفته

این کار چه کمکی می‌کند؟

گرمای روغن و حوله داغ موجب می‌شود تا بذر کتان به خوبی به ریشه‌ها و ساقه موی شما نفوذ کند. این ماده موها و پوست سر شما را با مواد مغذی لازم تامین می‌کند. از روغن بذر کتان به جای سس در سالاد هم می توانید استفاده کنید.

روغن بذر کتان برای تقویت و رشد مو

2. ژل سر بذر کتان

مواد لازم

یک چهارم فنجان بذر کتان

2 فنجان آب فیلتر شده

1 قاشق غذاخوری آب لیمو

زمان مورد نیاز

5 دقیقه

  • در یک ظرف، آب و بذر کتان را بجوشانید تا مایع شروع به غلیظ شدن کند.
  • یک قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنید و مایع را گرم کنید. زمانی که غلظت این مایع شبیه به ژل شد، زیر گاز را خاموش کنید. آن را کنار بگذارید تا سرد شود.
  • پس از سرد شدن، ژل را در یک شیشه بریزید.
  • از این ژل هر روز صبح برای حالت دادن به موهای خود استفاده کنید. از آن به عنوان یک درمان موضعی برای بهبود رشد موها نیز می‌توانید استفاده کنید.

چند وقت یک بار این کار را انجام دهیم؟

هر روز این کار را باید انجام دهید.

این کار چه کمکی می‌کند؟

این ژل طبیعی مو هیچ اثر شیمیایی بر روی سر نمی گذارد، به علاوه باعث رشد موها می‌شود.

چگونه بذر کتان را برای رشد سریع موها در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

هرچند درمان موضعی تا حدودی کارساز است، اما آن‌چه که می‌خورید از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای این‌که موهای قوی و سالم‌تری داشته باشید، موهای شما باید به خوبی تقویت شوند. در این‌جا روش‌های مصرف بذر کتان بیان شده است.

1. بذر کتان خام

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای افزودن بذر کتان به رژیم غذایی این است که 2 قاشق غذاخوری بذر کتان خام را به غذای خود اضافه کنید:

  • یک قاشق پر بذر کتان را روی سبزیجات پخته بریزید تا طعم و فواید سلامتی آن را افزایش دهید.
  • به علاوه می‌توانید یک قاشق غذاخوری بذر کتان به سالاد خود اضافه کنید.

2. بذر کتان و ماست

این یکی از خوشمزه‌ترین میان وعده‌ها با بذر کتان است.

  • 1 فنجان ماست کم چرب
  • نصف فنجان توت فرنگی خرد شده
  • نصف فنجان بلوبری
  • 2 قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده
  • 1 قاشق چایخوری دارچین را با هم مخلوط کرده و سپس نوش جان کنید.

ماست به همراه بذر کتان

3. بذر کتان آسیاب شده

آسیاب کردن بذر کتان، مصرف آن را آسان‌تر می‌کند. بذر کتان را آسیاب کنید و پودر آن را در یک بطری بریزید. سپس آن را در یخچال بگذارید و به دستور زیر مصرف کنید:

  • پودر بذر کتان را به سوپ یا بلغور جو دو سر خود اضافه کنید.
  • شما می‌توانید آن را به اسموتی، شیرینی، مافین یا شیر خود نیز اضافه کنید.

رشد مو نه تنها از نظر فیزیکی، بلکه از نظر روحی نیز بر روی ما تاثیر دارد. هرچند ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است، اما ریزش بیش از حد موها نگران کننده است. یکی از دلایل اصلی ریزش مو، افزایش سن است. وقتی زنان به یائسگی نزدیک می‌شوند، بدن آن‌ها استروژن و پروژسترون کمتری ترشح می‌کند.

در نتیجه موهای آن‌ها بیشتر تحت تاثیر آندروژن‌ها قرار می‌گیرند. آندروژن هورمونیست که موها را نازک می‌کند و رشد آن‌ها را کاهش می‌دهد.برای رشد مو برنافیت امروز راهکارهایی را به شما معرفی خواهد کرد.

رشد سریع موها: ماینوکسیدیل

این دارو اولین بار برای درمان بیمارانی با فشار خون بالا تجویز می‌شد. اما به تازگی اثرات آن برای درمان ریزش مو و رشد موهای جدید نیز به اثبات رسیده است. ماینوکسیدیل با افزایش جریان خون مویرگی به بخش بالایی پوست سر یعنی جایی که فولیکول‌های مو وجود دارند، موجب تقویت موها می‌شود. این دارو مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکاست.

رشد سریع  موها: مکمل‌ها

یکی از بهترین مکمل‌ها برای کاهش ریزش موها نوترافول است. یک مکمل غیر دارویی که حاوی مواد طبیعی همچون بیوتین و مواد گیاهی است. بیوتین، یک نوع ویتامین B است که در مکمل‌های پوست، مو و ناخن به کار می‌رود. مصرف روزانه‌ی این دارو موجب رشد موها می‌شود.

رشد سریع موها: رژیم غذایی متعادل

رژیم غذایی سالم علاوه بر کاهش وزن، به سلامت موها نیز کمک می‌کند. مصرف غذاهای سرشار از آمینو اسید همچون آجیل، گوشت، مرغ و بروکلی برای سلامت موها لازمند. آمینو اسید با تولید کراتین و کلاژن به سلامت و رشد موها کمک می‌کند.

این ماده، فولیکول‌ها را تقویت می‌کند و مواد مغذی برای رشد موها را فراهم می‌کند. به طور کلی، غذاهای سرشار از پروتئین، آهن، ویتامین A، ویتامین B، امگا 3، زینک و سلنیوم  را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این غذاها برای توقف ریزش موها لازم هستند.

رشد سریع موها: پرهیز از شست و شوی بیش از حد موها

هرچند شست و شوی موها به پاکسازی و سلامت آن‌ها کمک می‌کند، اما شست و شوی بیش از حد منجر به خراش‌های کوچکی می‌شود که به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. به خصوص اگر در شست وشوی سر از ناخن ها استفاده کنید. بهتر است برای سلامت بیشتر موها هر یک روز در میان موهای خود را بشویید.

شست و شوی موی سر زیاد

رشد سریع موها: دستگاه بخور

با اضافه کردن رطوبت به هوای خشک، موهای آسیب دیده را می‌توان درمان کرد. این کار در طول ماه‌های سرد سال که موها آسیب پذیر ترند، بهتر است. رطوبت حاصل از دستگاه بخور موجب می‌شود تا پوست سر چربی‌های طبیعی تولید کنند که موجب حفظ فولیکول‌های ساده مو می‌شود.

رشد سریع موها: کاهش استرس

استرس فیزیکی و روحی تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌کند که از جمله می‌توان به ریزش مو اشاره کرد. به طور معمول با استرس 80 درصد موهای ما رشد می‌کنند و مابقی در حال استراحت هستند. اما وقتی استرس رخ می‌دهد، سیکل رشد موها تغییر می‌کند.

در این حالت، به یکباره فولیکول‌های کمتری تحریک می‌شوند و رشد موها متوقف می‌شود. مدیتیشن و یوگا از ورزش‌هایی هستند که به کاهش استرس کمک می‌کنند.

چگونه به رشد موها کمک کنیم؟

رشد سریع موها به طور میانگین روزانه ۰٫۲ الی ۰٫۵ میلیمتر، ماهانه ۱ الی ۱٫۵ سانتیمتر و سالانه ۱۲ الی ۱۵ سانتی‌متر است. موها سریع‌ترین رشد را نسبت به بافت‌های دیگر بدن دارند اما گاهی اوقات رشد آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود. در ادامه روش‌هایی آمده است که به رشد و تقویت موها کمک می‌کند و با امتحان کردنشان تغییرات را در موهای خود می‌بینید.

1. استفاده هفتگی از روغن و ماسک

برای تقویت رشد سریع موها ماسک‌ها و روغن‌ها باید دائما به صورت هفتگی مصرف شود. فراموش نکنید که روغن را باید به موهای مرطوب بزنید. برای درست کردن ماسک مو هم می‌توانید موادی مثل عسل، لیمو، آووکادو، روغن زیتون، و آب پیاز را با هم ترکیب کنید و به موها بزنید.

2. از مواد مفید کمک بگیرید

استفاده از برخی مواد طبیعی برای موها بسیار مفید است. به عنوان مثال آب پیاز و سیر، سرکه سیب، شیر نارگیل و… این مواد نه تنها به رشد سریع موها بلکه به سلامت مو و کف سر نیز کمک می‌کند.

3. برای رشد موها با قیچی آشتی کنید

اگر دوست دارید موهای بلندی داشته باشید از قیچی نباید بترسید. هر چند وقت یک‌بار به طور منظم موها را قیچی کنید تا هم از موخوره‌ها و قسمت‌های خشک و آسیب دیده مو راحت می‌شوید و هم رشد سریع موها بیشتر می‌شود.

قیچی مو و احیا مو

4. موها را زیاد نشوئید

درست است که موهای تمیز رشد سریع تری دارند اما زیاد شستن آن نیز مضر است و روغن طبیعی موها را از بین می‌برد و باعث خشک شدن موها می‌شود. باید هنگام شستشو موها را به آرامی و ملایمت بشوئید و بعد از شانه بزنید.

5. هرگز نرم کننده را فراموش نکنید

این تصور غلط که نرم کننده فقط برای موهای خاصی است و استفاده دائم آن به موها آسیب می‌زند را فراموش کنید. اگر می‌خواهید موهای سالمی داشته باشید بعد از هر شستشو به موها نرم کننده بزنید . نرم کننده از شکسته شدن موها هنگام خشک کردن با حوله جلوگیر می‌کند.

بیش از یک سال می‌توانید تخم کتان را نگهداری کنید. سعی کنید پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. لازم به ذکر است که بدانید افراد سالم و بزرگ سال میزان مصرف تخم کتان برای آن‌ها هیچ محدودیتی ندارد، می‌توانید در روز یک قاشق سوپ خوری میل کنید.

نتیجه‌گیری

مصرف دانه‌های کتان یا استفاده موضعی از روغن و ژل دانه کتان می‌تواند سلامت موهای شما را بهبود ببخشد. یک بار در هفته و اضافه کردن دانه‌های کتان به سالاد به زودی متوجه رشد بهتر موها می‌شوید. امروز بذر کتان را در رژیم غذایی و مراقبت از موهای خود قرار دهید!

guest
25 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کبری

سلام من امروز از تخم کتان برا موهام استفاده کردم تا چه وقت میتونم از این ژله استفاده کرد منظورم مدت درمان تا کی هست

پشتیبان برنافیت

تا زمانی که نتیجه بگیرید دوست عزیز

کاربران ناشناس

ژل بذر کتان و اگه از شب رو موهام بزارم اشکالی نداره تا صبح

مریم ایرانفر

سلام موندنش روی ریشه مو ضرر نداره؟بمونه یا بعد سه چهار ساعت شسته بشه؟

فاطی

اگه بعنوان ژل لیفت ابرو استفاده کنیم آسیبی به ریشه موهای ابرو نمیرسونه؟ یا باعت ریزش ابرو نمیشه؟

کاربران ناشناس

ببخشیدموخوره های من زیادهستن اول موخوره هم نیست به نظرشمااین ژل خوب هست یانه

مائده

سلام ممنون از مطلب خوبتون.فقد ی سوال.اینکه ژل بذر کتان رو به کف سر هم باید بمالیم تا رشدش بیشتر بشه یا فقط ساقه مو کافیه؟؟؟

پشتیبان برنافیت

سلام وقتتون بخیر. دوست خوبم مواردی که با رشد مو در ارتباطن حتما باید با کف سر تماس داشته باشن. چون پیاز موها که موجب رشد مو می شه زیر پوست سر قرار داره

محدثه

سلام عزیزم
دوتا سئوال داشتم
اول اینکه این ژل رو کجا نگهداری کنیم
و دوم اینکه تا چه مدت میشه این ژل را نگهداری کرد؟

روشا

داخل شیشه یخچال .ب مدت یک هفته

سارا

مصرف بذر کتان باعث رشد موهای زیر چانه نمیشه ?

کاربران ناشناس

سلام من از ماسک برای صورتم استفاده میکنم ولی ترسم ازاینکه موهای زائدصورتم زیاد بشه

کاربران ناشناس

سلام من چند روش رو برای رشد موهام انجام دادم. امیدوارم نتیجه بگیرم

پشتیبان برنافیت

بسیار عالی

پشتیبان برنافیت

ممنون از اینکه تجربت رو با ما به اشتراک میذاری

کاربران ناشناس

بسیار عالی ممنون

پروین

ژل بذر کتان و اگه از شب رو موهام بزارم اشکالی نداره تا صبح

azadeh Khazaee

سلام خسته نباشید
این ژل باعث رشد دوباره مو هم میشه؟

روشا

بله خیلی من استفاده کردم

آیلین

سلام برای رزیش مو خوب حست ؟من موهام خلی رزیش داره لطفا راهنمایی کنید

فاطمه نخعی

مطالب عالی بود ممنون از شما با این مطالب که در اختیار ما میگذارید آن شا الله که موهام سریع بلند بشن

سپیده

دوستانی که از ژل استفاده کردن و موهاشون فر هست کسی تجربه موخوره داشته؟
مدت یه ماهه که دارم از ژل کتان به صورت روزانه استفاده میکردم اما حس میکنم موخوره موهام زیاد شده هرروز سر موخوره ها رو میچینم اما فردا بازم پیدا میشن فک میکنم بخاطر این ژل باشه

مرسانا

سلام منم موخوره شدید داشتم اول موخوره ها رو گرفتم بعد برنج رو پودر کردم یه قاشق ارد برنج و یه قاشق روغن نارگیل نصف لیوان شیر قاطی کردم گذاشتم رو حرارت مثل فرنی آماده شد بعدن یه قاشق عسل بهش زدم سرد شو زدم به موهام چند ساعت بود این کار رو هفته یک بار انجام دادم از حمام هم که میام بیرون از اسپری دوفاز استفاده میکنم هر روز هم کپسول زینک استفاده کردم الان رشد موهام عالی شده پر پشت وبلند دیگه یه ساله از موخوره هم خبری نیست الانم برا تقویت ریشه موهام از همون آب برنج و تخم کتان استفاده میکنم

Nnnnnn

سلام
ببخشید چند دقیقه قبل از حموم رفتن بزنم ب سرم
و هفته آیی چند بار؟؟

من برای صاف شدن موهام می‌خوام استفاده کنم
ممنونم

فاطمه سادات

سلام
من از شامپوش استفاده میکنم و هفته ای دو بار میزنم. موهام نرم شده و ویتامینه هست. از تو داروخونه راحت پیدا میشه