یک چرت عصرانه به بهبود عملکرد شناختی کمک می کند

وقتی سن ما افزایش می یابد، عملکرد شناختی ما به تدریج کاهش می یابد، به این معنا که در به یاد آوردن اسامی، چیزهای جدید و حتی اینکه کلید خانه را کجا گذاشته ایم، دچار مشکل خواهیم شد. مطالعات پیشین برای جلوگیری از افول عملکرد ما چه از نظر جسمی و چه روحی ورزش را پیشنهاد کرده اند، اما آیا راه های دیگری نیز وجود دارد؟! طبق مطالعات جدید، راه حل دیگر برای جلوگیری از این افول، یک چرت عصرانه ی خوب است. تحقیقات مشابه نیز از وجود یک رابطه ی مستقیم بین چرت زدن و عملکرد شناختی گزارش می دهند. افراد مسن برای بهبود عملکرد و افزایش حافظه ی خود به یک ساعت چرت عصرانه نیاز دارند.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش

پیشنهاد برنافیت: جایگزین های غذایی موثر برای بهبود سلامت مغز و حافظه

مطالعه

دانشمندان، داده های مربوط به 2974 چینی 65 ساله و پیرتر که همه بخشی از مطالعه ی طول عمر بازنشستگی و سلامت چین بودند را مورد بررسی قرار دادند. همه ی شرکت کنندگان مورد آزمایش قرار گرفتند تا دامنه ی توجه، حافظه ی اپیزودیک و توانایی های بصری- فضایی آنها با استفاده از ابزار مختلفی همچون ریاضیات، به خاطر آوردن کلمات و آزمون رسم شکل مورد بررسی قرار گیرد.

به علاوه از آنها خواسته شد تا گزارش کنند که در طول ماه گذشته، روزانه پس از نهار چه مقدار خوابیده اند. آنها بر اساس پاسخ هایشان به چهار دسته تقسیم شدند: افرادی که اصلا چرت نمی زنند (صفر دقیقه)، افرادی که کوتاه چرت می زنند (کمتر از 30 دقیقه)، افرادی که به طور متوسط چرت می زنند (30 تا 90 دقیقه) و افرادی که چرت طولانی می زنند (بیش از 90 دقیقه).

یک چرت عصرانه متوسط بزنید

از 57.7 درصد از افرادی که ادعا کردند که پس از نهار چرت می زنند، تنها افرادی که چرت متوسط می زدند عملکرد بهتری نشان دادند. در مقایسه با افرادی که کم چرت می زدند یا بیش از حد چرت می زدند، افرادی که به طور متوسط چرت می زدند، در آزمون های شناختی عملکرد بهتری نشان دادند.

در واقع کاهش توانایی ذهنی افرادی که چرت نمی زدند، کم چرت می زدند یا بیش از حد چرت می زدند، چهار یا شش برابر بیشتر از افرادی بود که به طور متوسط چرت می زدند.

نتایج نشان می دهد که یک چرت متوسط پس از نهار موجب شناخت کلی بدن می شود. افراد مسنی که چرت عصرانه نزدند یا بیش از 90 دقیقه چرت زدند، در آزمون شناخت کلی، نمره ی پایین تری نسبت به گروهی که چرت متوسط زدند کسب کردند.

البته طراحی مقطعی و خود گزارشی ها، یافته ها را محدود می کند و نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments