چرا بدون اینکه پرخوری کنم چاق می شوم؟

گلایه ی بسیاری از افراد چاق این است که بدون پرخوری دچار افزایش وزن می شوند. این مشکل نه تنها به انتخاب سبک زندگی، بلکه به دلیل وجود فاکتورهایی رخ می دهد که در کنترل شما نیستند. برخی از این فاکتورها شامل افسردگی، مصرف دارو، مشکلات روده، کمبود مواد مغذی و افزایش سن است.

نا امیدی از عدد روی ترازو و یا لباسی که پیشتر اندازه ی شما بود، کاملا قابل درک است. اما آیا می دانستید که هر چیز گرفته از عدم تعادل هورمونی تا کمبود ویتامین ها و مصرف داروها ممکن است شما را چاق و دچار افزایش وزن کند؟ این مشکلات نه تنها به انتخاب سبک زندگی، بلکه به فاکتورهایی مربوط می شوند که نمی توانید آنها را کنترل کنید. در این مقاله شما دلیل افزایش وزن بدون پرخوری را خواهید فهمید.

افسردگی

افسردگی- سبک زندگی- برنافیت

بسیاری از داروهای ضد افسردگی عامل چاقی می باشند، بنابراین اگر افسرده اید و قرص های ضد افسردگی مصرف می کنید انتظار 3 تا 8 کیلو اضافه وزن را داشته باشید. حتی اگر دارو مصرف نمی کنید، باید بدانید که باز هم افسردگی موجب افزایش وزن می شود. طبق مطالعات افرادی که احساس افسردگی و ناراحتی می کنند، چاق تر از افراد غیر افسرده هستند. چرا که این افراد تمایل بیشتری برای مصرف غذاهای پر کالری، پر چرب و فست فود دارند.

مصرف دارو

داروها- سبک زندگی- برنافیت

لیست بلندی از داروها وجود دارند که موجب افزایش وزن می شوند. اگر از قرص های ضد بارداری، هورمون بیش از حد برای هورمون درمانی، استروئید، بتا بلاکر برای بیماری های قلبی و فشار خون، داروهای ضد تشنج، داروهای سرطان سینه همچون تاموکسیفن و ضد روماتوئید آرتریت استفاده می کنید، به احتمال زیاد چاق خواهید شد. برخی از این داروها ممکن است بر روی اشتها و برخی دیگر ممکن است بر روی متابولیسم شما تاثیر بگذارند. اگر احساس می کنید دلیل چاق شدن شما داروهاییست که مصرف می کنید، بهتر است با مشورت پزشکتان یک داروی جایگزین برای آن بیابید.

مشکلات گوارشی

افسردگی- سبک زندگی- برنافیت

 

مشکلات گوارشی همچون یبوست نیز ممکن است منجر به افزایش وزن شود. به طور ایده آل روده ی شما یک تا دو ساعت پس از مصرف غذا باید کار کند. گاهی ممکن است یک تا دو روز نیز روده های شما کار نکنند که مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. اما گاهی کمبود آب در بدن، مصرف داروها، کمبود فیبر و مشکلات این چنینی موجب مشکلات گوارشی می شود. اگر تنها مشکل شما یبوست است، مصرف پروبیوتیک ها  آن را برطرف خواهد کرد. نوشیدن آب و مصرف غذاهای فیبر دار نیز بی تاثیر نیست.

کمبود برخی از مواد مغذی

مواد مغذی- سبک زندگی- برنافیت

کمبود آهن، منیزیم و فقر ویتامین D، سیستم ایمنی را نابود می کند و سطح انرژی را کاهش می دهد، حتی ممکن است متابولیسم را به گونه ای تغییر دهد که منجر به چاق شدن و افزایش وزن شود. کمبود این ویتامین ها در بدن موجب کاهش انرژی و ضعف بدن نیز می شود. شاید با مصرف گوشت قرمز و اسفناج، کمبود آهن بدن و با مصرف بادام، کمبود منیزیم را برطرف کنید، اما هر چقدر شیر بنوشید و هر قدر زیر نور آفتاب بایستید، نمی توانید کمبود ویتامین D را برطرف کنید. مدتی طول خواهد کشید تا دوز مناسب مصرف ویتامین D خود را بیابید. چرا که مصرف بیش از حد آن موجب سنگ کلیه خواهد شد. برای تعیین میزان مصرف ویتامین D توسط پزشک باید هر سه ماه یک بار آزمایش خون بدهید.

افزایش سن

افزایش سن- سبک زندگی- برنافیت

این مشکل گریز ناپذیر است و هیچ کاری در مورد آن نمی توان انجام داد. با افزایش سن متابولیسم بدن نیز کاهش می یابد. ما هیچ گاه در 40 و 50 سالگی به اندازه ی 20 سالگی کالری نمی سوزانیم. به همین دلیل با افزایش سن به تحرک بیشتر یا غذای کمتری نیاز داریم. به خاطر داشته باشید که کالری همه ی غذاها یکسان نیست. مصرف پروتئین های کم چرب به بدن شما کمک می کند تا بهتر کالری بسوزانید. از طرف دیگر کربوهیدرات ها آرام تر در بدن می سوزند و حتی بیشتر در بدن ذخیره می شوند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments