واکس گوش درباره ی سلامتی شما چه می گوید؟

شاید بی ادبی باشد، اما چیزهایی که بدنتان تولید می کند از آنچه در بدنتان می گذرد حکایت می کند. رنگ و قوام ادرار، مدفوع، بزاق و مخاط با سلامتی شما در ارتباط هستند. همین مطلب در مورد واکس هایی که گوش شما تولید می کنند نیز صدق می کند. گرچه متخصصان همچنان عقیده دارند واکس گوش به آن اندازه که مردم تصور می کنند، حاوی اطلاعات کافی نیست.

واکس گوش از داخل شدن باکتری ها و آلودگی ها به اعماق گوش جلوگیری می کند. نگرانی مردم در مورد این موضوع زیاد است و مدام در مورد رنگ و اینکه آیا گوش آنها زیاد واکس تولید می کند یا کم سوال می کنند. اما واکس گوش بر خلاف آب بینی، اطلاعات زیادی نمی تواند به شما بدهد. با این وجود واکس گوش ما نشان دهنده ی علائمی است که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

1- اگر آبکی است و رنگ مایل به سبز دارد

اگر عرق کرده باشید، ترشحات آبکی گوش شما در نتیجه ی دانه های عرق به گوشتان چکه کرده و با واکس گوش مخلوط می شود. اما اگر عرق نکرده باشید، اما واکس گوش شما آبکی و سبز یا زرد تیره است، نشان دهنده ی عفونت گوشتان می باشد.

2- اگر چسبنده یا خشک است

واکس گوش همه ی ما چسبنده و یا خشک است و به اصل و نسب ژنتیکی ما برمی گردد. مطالعه ای در مجله ی ژنتیک طبیعت نشان داد که بیشتر مردم آسیا دارای واکس گوش خشک هستند اما مردم آفریقا و اروپا دارای واکس گوش چسبنده می باشند. دانشمندان معتقدند که این موضوع به دلیل آب و هوایی است که نیاکان ما در آن زندگی می کردند.

3- اگر بوی تندی دارد

ممکن است گوش میانی شما دچار عفونت و یا آسیب دیدگی باشد، این موضوع منجر به نشانه هایی می شود که پزشکان آن را “عفونت چرکی مزمن گوش” می نامند. یکی از نشانه های آن بوی بد گوش است. اگر گوش میانی شما دچار مشکل شود، تعادلتان به هم می خورد، صدای زنگ در گوش خود می شنوید و یا حس می کنید گوشتان پر و یا بسته شده است.

4- اگر ترشح می کند

عفونت یا پارگی پرده ی گوش موجب رشد غیرطبیعی پوست می شود که کلستئاتوم نام دارد. این عارضه یک ساختار کیست مانند است که جرم هایی در گوش تولید می کند و موجب بسته شدن کانال گوش می شود. این عارضه همچنین چرک قابل توجهی در گوش ایجاد می کند. درد و فشار گوش نیز از نشانه های کلستئاتوم می باشد.

5- اگر هیچ ترشحی ندارد

اگر واکس گوش شما ناپدید شده و حس می کنید که دیگر واکس تولید نمی کند، احتمالا دچار یک عارضه ی ناشناخته و نادر به نام کراتوزیس گوش شده اید. اگر دچار این عارضه شده باشید، به جای اینکه این واکس ها به خودی خود از گوشتان بیرون آید، آنقدر در داخل گوش تشکیل می شود تا یک توده ی چرکین ایجاد کند. این عارضه احتمالا علائم دیگری چون درد و پری گوش را به همراه دارد.

6- اگر ورقه ورقه شده است

این عارضه نشانه ی بیماری نیست بلکه نشانه ی پیر شدن شماست. وقتی افراد سنشان بالا می رود، واکس گوش آنها حالات ورقه ورقه به خود می گیرد. لازم نیست بترسید. وقتی پیر می شویم غده ها به طور کلی تمایل دارند خشک شوند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments