چگونه در هنگام مطالعه با خواب آلودگی بجنگیم؟

آمادگی برای یک امتحان بزرگ، اتفاقی است که  برای دانش آموزان رخ می دهد و این آمادگی گاهی نیازمند بیدار ماندن های شبانه است. اغلب دانش آموزان در طول مطالعه دچار خواب آلودگی می شوند. اما راه مقابله با خواب آلودگی در حین مطالعه چیست؟ در این مقاله به برخی از این راهکارها اشاره شده است.

1- آب کافی بنوشید.

با اینکه آب نوشیدن کار بسیار آسانی است، اما بیشتر افراد از این کار صرف نظر می کنند. نوشیدن آب در طول روز بسیار اهمیت دارد. آب، دمای بدن را تنظیم کرده و میزان متابولیسم آن را افزایش می دهد. عدم آب رسانی به بدن موجب خستگی می شود. شب ها در هنگام مطالعه، آب را کنارتان قرار دهید و مدام از آن بنوشید. در هنگام مطالعه، نوشیدن آب از نوشیدنی های کافئین دار بسیار کارسازتر است. نوشیدنی های کافئین دار، بدنتان را با کم آبی مواجه میکند و شما دوباره با خستگی و بی حالی اولیه مواجه می سازد. اگر می خواهید شب را تا دیر وقت بیدار بمانید و مطالعه کنید، بهتر است صبح قهوه بنوشید. این کار موجب می شود بدنتان به آرامی شروع به کار کند و انرژی کافی برای ادامه ی روز و بیدار ماندن در شب را داشته باشد.

2- صبحانه ی کامل بخورید.

اگر احساس می کنید صبحانه ای که در ابتدای روز مصرف می کنید، هیچ ارتباطی با احساستان در شب ندارد، کاملا در اشتباهید. دریافت مواد غذایی ضروری، به عملکرد درست بدن در ادامه ی روز کمک می کند. بدین ترتیب وقتی در شب به انرژی بیشتری نیاز دارید، بدنتان با شما همکاری خواهد کرد. از آنجا که سوخت کافی به بدنتان رسیده، بهتر و بیشتر می توانید فکر کنید.

پیشنهاد برنافیت: وعده ی صبحانه باید سنگین باشد یا سبک؟!

3- به اندازه ی کافی ورزش کنید.

ورزش را فراموش نکنید. ورزش برای بدن بسیار ضروری است. متابولیسم را تنظیم و به تفکر بهتر مغز کمک می کند.

حداقل پنج بار در هفته ورزش کنید و در روزهایی که باید مطالعه کنید، ورزشتان را کوتاه و سبک انجام دهید. در شب هایی که قصد مطالعه دارید، اما احساس خواب آلودگی می کنید، از جایتان بلند شوید، حرکات پروانه، درجا و یا حرکات شنا را انجام دهید. ورزش هم بدن و هم ذهن شما را برای مطالعه آماده می سازد.

با این دو حرکت ورزشی میتوانید کالری سوزی را افزایش دهید.

4- اندکی بخوابید.

گرچه عجیب است برای خواب آلودگی، خواب را تجویز کنیم. اما خواب کافی پیش از مطالعه بسیار اهمیت دارد. این کار موجب می شود که با خستگی پیش از شب امتحان مقابله کنیم. شب های قبل از امتحان را زودتر از همیشه بخوابید تا انرژی بیشتری داشته باشید.

پیشنهاد برنافیت: کارهایی که قبل از خواب موجب آرامش می شوند

5- به موسیقی گوش دهید.

گوش دادن به موسیقی، اثر مثبتی بر روی انرژیتان گذاشته و شما را هوشیار می کند. کافیست تنها به موسیقی های آرامش بخش گوش دهید و اگر معلم به شما اجازه داد می توانید سر جلسه ی امتحان نیز به همان موسیقی گوش دهید. طبق تحقیقات، این کار به شما کمک می کند که در جلسه ی امتحان همه چیز را به خاطر بیاورید و عملکرد بهتری در امتحان داشته باشید.

6- یوگا کار کنید.

هرگاه در طول مطالعه احساس خستگی و یا استرس کردید، کمی تمرین یوگا انجام دهید. تمرکز بر تنفس در طول تمرین های یوگا، اکسیژن بیشتری به مغز می رساند و بدن را هوشیار می کند. به علاوه به پاکسازی ذهن و مطالعه ی بهتر نیز کمک می کند.

7- دوش آب سرد بگیرید.

اگر در خانه و به تنهایی در حال مطالعه هستید، زمانی را برای دوش گرفتن در نظر بگیرید. اگر می توانید با آب خنک دوش بگیرید، این کار به شدت شما را به هیجان می آورد. این کار به باز شدن چشمتان نیز کمک می کند و به راحتی می توانید به ادامه ی مطالعه ی خود بپردازید.

8- غذاهای مناسب مصرف کنید.

مصرف غذای مناسب در هنگام خواب بسیار اهمیت دارد. اغلب افراد در هنگام مطالعه نیاز به مصرف میان وعده دارند. این میان وعده ها می تواند دارای آثار مثبت یا منفی بر روی روند مطالعه ی شما باشد. مصرف غذاهای سالم سرشار از امگا و فیبر، ذهن را هوشیار و تمرکز را افزایش می دهد.
جانک فودهای حاوی قند یا کربوهیدرات های ساده، مثل نان شما را خواب آلودگی شما را بیشتر می کند. بنابراین مراقب غذاهایی که می خورید باشید.

نتیجه گیری

کارهای زیادی وجود دارد که با انجام آنها می توانید ذهن و بدنتان را در هنگام مطالعه بیدار کنید و با روش ها و ابزارهای گوناگون و بدون احساس خستگی می توانید به مطالعه بپردازید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments