همه چیز درباره ی روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن ضروری است که از بوته ی این گیاه استخراج می شود. این گیاه خواص ضد باکتریایی قوی ای دارد که آن را تبدیل به یک داروی معروف برای درمان پوست سر و صورت کرده است. این ماده اغلب در لوازم بهداشتی همچون شامپو و نرم کننده برای از بین بردن شوره و آکنه به کار برده می شود.

چگونه روغن درخت چای، رشد موها را افزایش می دهد؟

روغن درخت چای، جریان خون را بهبود می بخشد، سموم را از بدن خارج می کند و فولیکول های پنهان مو را تحریک می کند. خواص ضدعفونی کننده، ضد قارچ، ضد باکتری، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی روغن درخت چای موجب تمیزی و سلامت موهای شما می شود. سلامت پوست سر موجب می شود فولیکول ها مواد غذایی بیشتری دریافت کنند و از منافذ بسته نشده ی آن موهای بیشتری رشد کند.

آیا روغن درخت چای برای موهای چرب مناسب است؟

بله. این روغن های ضروری از بسته شدن منافذ و تحریک غدد سباسه جلوگیری می کند. به طور کلی، ریزش موها نتیجه ی مستقیم فولیکول های بسته شده و پوست سر ملتهب است. این روغن با داشتن خواص ضد میکروبی خود سلامت پوست سر را افزایش می دهد.

چگونه از روغن درخت چای برای رشد موها استفاده کنیم؟

روغن درخت چای برای رشد انواع موهای خشک و چرب مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه ی یک محلول فوق العاده  برای رشد مو می توانید مواد زیادی به این روغن ضروری اضافه کنید. یکی از بهترین راه های استفاده از آن، ترکیبش با روغن های حامل است. در ادامه طرز استفاده از این روغن بیان شده است.

ترکیب روغن درخت چای با یک روغن حامل

روغن درخت چای باید پیش از مصرف رقیق شود. با ترکیب چند قطره از آن با روغن موی معمولی خود می توانید محلولی بسازید که موجب افزایش سلامت پوست سر شما می شود. در این محلول روغن درخت چای موجب تحریک رشد موهای جدید و روغن حامل موجب تغذیه ی فولیکول ها می شود. در ادامه به برخی از روغن های مناسب برای انواع موها اشاره شده است.

مواد مورد نیاز

  • 2 قاشق غذا خوری از هر روغن حاملی
  • 10 قطره روغن درخت چای
  • یک عدد کاسه برای مخلوط کردن
  • حوله ی داغ

طرز استفاده

  1. روغن حامل را با روغن درخت چای در یک کاسه ترکیب کنید.
  2. این محلول را روی گاز بگذارید تا کمی گرم شود. برای گرم کردن از مایکروویو استفاده نکنید چرا که ممکن است موجب از بین رفتن مواد مغذی آن شود. به جای آن می توانید کاسه ی حاوی مخلوط روغن را در یک کاسه ی بزرگتر حاوی آب قرار دهید.
  3. فرق موهای خود را باز کنید و این روغن گرم را بر روی پوست سر و ساقه ی مو بزنید.
  4. وقتی کل پوست سرتان به روغن آغشته شد، آن را ده دقیقه ماساژ دهید.
  5. یک حوله ی مرطوب داغ را دور سرتان قرار دهید. این محیط گرم به باز شدن منافذ بسته ی فولیکول ها کمک می کند.
  6. 20 دقیقه بگذارید حوله روی سر شما بماند، سپس از شامپو و نرم کننده استفاده کنید.
  7. می توانید این روغن را از شب تا صبح بر روی پوست سرتان بگذارید.

چند وقت یک بار؟

از آنجا که شستن بیش از حد موها مضر است، توصیه می شود این کار بیشتر از سه بار در هفته انجام نشود. افرادی که موهای چرب دارند، می توانند از روغن های سبک تر همچون روغن جوجوبا یا زیتون استفاده کنند.

هشدار

  • روغن را بیش از حد گرم نکنید، چرا که مواد مغذی آن از بین می رود و خطر سوختگی پوست سر افزایش می یابد.
  • البته کمی سوزش پوست سر، قبل و بعد از استفاده از این محلول کاملا طبیعی است.

ترکیب روغن درخت چای با دیگر مواد برای افزایش رشد مو

از آنجا که موها با هم متفاوت است، ممکن است درمانی که برای یک فرد مناسب باشد برای فرد دیگر مفید نباشد. هر چند، انتخاب یک روغن حامل که مخصوص موهای شما باشد بسیار ساده است. روغن های زیادی وجود دارند که هر یک برای نوع خاصی از موها به کار می روند. در اینجا به فهرستی از این روغن ها اشاره شده که ترکیب آن با روغن درخت چای موجب افزایش حجم موهایتان می شود.

ترکیب روغن درخت چای با روغن زیتون

روغن زیتون یک مرطوب کننده ی طبیعی است که موجب افزایش سلامت موها می شود و از شکستگی آنها جلوگیری می کند. این روغن سبک است، موجب پایین افتادن موهای شما نمی شود و برای انواع موها نیز مناسب است. روغن زیتون به تنهایی موجب افزایش رشد موها می شود. ترکیب روغن درخت چای با روغن زیتون برای رطوبت رسانی به موها بسیار مناسب است و به موها احساس نرمی و لطافت می دهد.

ترکیب روغن درخت چای با روغن جوجوبا

روغن جوجوبا بسیار شبیه به روغن های طبیعی موجود در پوست سر شماست. به طور کلی دلیل چرب شدن موهایتان این است که غده های سباسه به دلیل شرایط خشک پوست سر بیش از حد فعالیت می کنند. استفاده از روغن جوجوبا موجب کاهش آسیب به موها، تقویت و افزایش رشد آنها می شود. این روغن آسیب ایجاد شده توسط وسایل گرمایشی (همچون سشوار و اتوی مو) به مو را کاهش می دهد و موجب نرمی و درخشندگی آن می شود.

از آنجا که این روغن بسیار سبک است برای انواع موها مناسب می باشد. استفاده ی منظم از آن موجب کاهش چربی و ریزش موها می شود.

ترکیب روغن درخت چای و روغن کرچک 

روغن کرچک یک محلول فوق العاده برای جلوگیری از ریزش مو است. این روغن، فولیکول های مو را با اسیدهای چرب امگا 9 تقویت کرده و موهای خشک را مرطوب می کند. به دلیل حجم و غلظت این روغن، بهتر است آن را در ترکیب با روغن های حامل سبکی چون روغن نارگیل یا زیتون به کار برید. این ترکیب نه تنها موجب افزایش رشد موها می شود، بلکه زمان رشد آن را نیز تسریع می کند.

این روغن برای موهای خشک و آسیب دیده بسیار مناسب است. برای استفاده از آن، یک برابر از آن را با دو برابر از یک روغن حامل و 10 قطره روغن درخت چای مخلوط کرده، به پوست سر بمالید.

ترکیب روغن درخت چای و روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن های معروف و نافذ مو است. بدین معنا که به لایه ی بیرونی پوست شما نفوذ کرده و ریشه ی موهایتان را با اسیدهای چرب غنی تقویت می کند. این روغن، مانع از دست رفتن پروتئین موهایتان می شود و به سلامت و تقویت آنها کمک می کند.

روغن نارگیل اگر به خوبی شسته نشود موجب افتادگی موها می شود، بنابراین برای موهای چرب توصیه نمی شود و بهترین استفاده ی آن برای موهای نرمال و خشک است.

ترکیب روغن بادام با روغن درخت چای

روغن بادام به ریشه ی مو آب رسانی می کند و موجب افزایش رشد آن می شود. سبک است و باعث افتادگی موهای شما به سمت پایین نمی شود. با باز کردن فولیکول ها و افزایش جریان خون به رشد موها کمک می کند. این روغن به صافی و درخشندگی موهایتان نیز کمک می کند.

ترکیب روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضدمیکروبی است که به سلامت پوست سر کمک می کند. ریزش مو یکی از عوارض اصلی استرس است. ترکیب روغن اسطوخودوس با روغن درخت چای برای درمان استرس و افسردگی در بو درمانی استفاده می شود. در هنگام استفاده از این ترکیب، آن را با روغن های حامل مناسب با نوع موی خود مخلوط کرده و استفاده کنید.

دو تا سه قطره روغن اسطوخودوس را با 10 قطره روغن درخت چای و دو قاشق غذا خوری روغن حامل ترکیب کرده، بر روی پوست سر ماساژ دهید.

روغن رزماری و روغن درخت چای

روغن رزماری به تنهایی به عنوان یک ماده ی افزایش دهنده ی رشد مو استفاده می شود، چرا که جریان خون در سر را بهبود می بخشد. این روغن موجب افزایش حجم موها و صافی آن می شود. این روغن نیز باید با یک روغن حامل رقیق شود. دو سه قطره روغن رزماری را با روغن درخت چای و یک روغن حامل ترکیب کرده، مورد استفاده قرار دهید.

ترکیب روغن درخت چای با سرکه سیب

ترکیب و شستشوی سر با روغن درخت چای و سرکه سیب برای سلامت موها و پوست سر بسیار مفید است. این ترکیب موجب از بین رفتن آلودگی ها و باز شدن فولیکول ها و بدین ترتیب موجب رشد موهای شما می شود.

مواد مورد نیاز

  • 2- 3 قاشق غذا خوری سرکه سیب
  • 5 قطره روغن درخت چای
  • 2 فنجان آب

طریقه ی مصرف

  1. همه ی مواد را در یک ظرف می ریزیم.
  2. موهای خود را مثل همیشه شسته و نرم کننده می زنیم.
  3. محلول را روی سر خود می ریزیم.
  4. می گذاریم خشک شود.

ترکیب روغن درخت چای با شامپو

افزودن روغن درخت چای به شامپو یکی ازروش های آسان برای افزایش رشد موهاست. برای این کار باید ده قطره روغن درخت چای را با 250 میلی لیتر شامپو مخلوط کنید. برای تهیه ی یک محلول قوی تر می توانید مقدار بیشتری روغن بریزید، اما به یاد داشته باشید بیشتر از 25 قطره موجب التهاب پوست سر می شود.

هشدار و نکته ها

  • در هنگام اضافه کردن این روغن به شامپو زیاده روی نکنید. افراط در هر کاری موجب زیان می شود.
  • اگر آن را با یک روغن حامل ترکیب نکرده اید، اجازه ندهید بیش از یک ساعت بر روی پوست سرتان بماند.
  • گرم کردن موها پس از استفاده از این ترکیب موجب باز شدن منافذ بسته ی پوست سر می شود.
  • روغن را به خوبی از روی موهایتان بشویید.

مزایای دیگر استفاده از روغن درخت چای

  • روغن درخت چای یک درمان فوق العاده برای شوره و شپش است. اگر دچار شپش هستید، استفاده از شامپوی درخت چای بسیار مناسب و آسان است.
  • این روغن برای انواع موهای خشک و چرب مناسب است و موجب تعادل PH پوست سر شما می شود.
  • این روغن از خارش و التهاب پوست سر نیز جلوگیری می کند.

آیا می توان روغن درخت چای را مستقیم بر روی موها استفاده کرد؟

گرچه می توان چند قطره از این ماده را مستقیما بر روی سر ریخت، اما این کار موجب هدر دادن آن می شود. تنها کمی از این روغن کافیست. بنابراین توصیه می شود پیش از استعمال بر روی سر، آن را با روغن های حامل دیگر رقیق کنید.

روغن درخت چای را برای چه مدتی می توان روی سر گذاشت؟

اگر روغن درخت چای به میزان کم و در ترکیب با روغن های دیگر استفاده شود، می تواند یک شب تا صبح بر روی سر باقی بماند، اما اگر می خواهید از آن به تنهایی استفاده کنید، باید پس از یک ساعت آن را بشویید تا موجب التهاب پوست سر نشود.

به خاطر داشته باشید که ریزش مو، پایان دنیا نیست. راه های زیادی برای درمان آن وجود دارد. یکی از این درمان ها، استفاده از روغن درخت چای است.

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
طراحی پاستل

سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

richest.mind

سلام من روغن درخت چایم رو داخل یه ظرف تیره ک قطره چکان پلاستیکی داخلش داره ریختم ولی حس میکنم کمی کدر شده.چرا؟ظرفشو عوض کنم؟