دیگر نگران لکه های پوستی خود نباشید

اگر شما هر روز به خاطر پوستتان مورد تعریف و تمجید قرار می گیرید ممکن است به خواندن این مطلب ادامه ندهید. اما برای بیشتر افراد که زمان زیادی زیر نور خورشید قرار دارند، دیدن لکه، قرمزی، جوش و تیرگی اصلا عجیب نیست. یک متخصص پوست به نام دونی می گوید حداقل 50 درصد افرادی که به مطب من آمده بودند دارای قرمزی و لکه های سیاه روی پوستشان بودند. اما خبر خوش اینجاست که دیگر لازم نیست پوستی با لکه های قرمز داشته باشید. با به کار بردن برخی استراتژی ها و محصولات لایه بردار مناسب می توانید همه چیز را تغییر دهید و پوستی عالی داشته باشید.

لک های تیره روی پوست

دیگر نگران لکه های پوستی خود نباشید

تکه هایی از لکه های تیره روی پوست که ممکن است به کوچکی سر سوزن و یا بزرگی یک پاک کن باشند، همه زیر مجموعه ای از لکه های تیره ی پوست هستند که لک و پیس نامیده می شوند و دلیل ایجاد آنها نور خورشید است. اشعه های فرابنفش، ملانوسیت ها را که سلول های رنگدانه ی پوست هستند تحریک می کند. افزایش اشعه های فرابنفش موجب افزایش تولید این رنگدانه ها و تولید لک روی پوست می شود.

لکه های بزرگتر که روی گونه ها، سر بینی و چانه ی شما را می پوشاند ممکن است ملاسما باشد که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ی فرابنفش و نوسانات هورمونی رخ می دهد. این موضوع نشان می دهد چرا هنگام بارداری، وقتی قرص های ضد بارداری مصرف می کنید و یا دچار یائسگی می شوید ملاسما در شما شایع می شود.

مهم نیست کدام نوع از این لکه ها را دارید، این نقاط تیره ممکن است یک شبه ظاهر شوند. دکتر دوریس می گوید: آسیب ناشی از اشعه ی خورشید تجمعی است و سالها طول می کشد تا زیر پوست ظاهر شود اما به یکباره ظاهر می شوند.

چگونه این نقاط تیره را از بین ببریم

دیگر نگران لکه های پوستی خود نباشید

درمان خانگی: چه هوا آفتابی باشد و چه نباشد از یک ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و آن را به صورت روزانه روی پوست خود بزنید. می توانید صبح ها آن را روی مرطوب کننده و زیر آرایش خود استفاده کنید. اگر دوست ندارید روی ضد آفتاب تان کرم آرایشی استفاده کنید می توانید از یک پودر استفاده کنید. به علاوه کرم ضد آفتاب دارای لیکوریس، نیاسینامید، آربوتین، رسوراترول و ویتامین C است که می تواند به مرور زمان این لکه ها را از بین ببرد. کرم ضد آفتاب گارنیر اسکین اکتیو شامل ویتامین C و E است و نقاط تیره ی روی پوست را در طول دو هفته درمان می کند.

درمان پزشکی: از یک کرم روشن کننده که حاوی 4% هیدروکینون باشد استفاده کنید. گرچه بر سر مواد تشکیل دهنده ی آن بحث هایی وجود دارد اما بیشتر متخصصان پوست معتقدند اگر زیر نظر پزشک مصرف شود بسیار مطمئن است. با احتیاط از آن استفاده کنید و تنها به نقاط تیره ی پوست بزنید، در غیر این صورت با یک پوست هاله روشن مواجه خواهید شد. راه دیگر، لیزر درمانی است. استفاده از لیزر به معنی فرستادن یک پرتو نور به پوست است که این نور توسط نقاط تیره ی پوست دریافت شده و سلول هایی که رنگدانه تولید می کند را کاملا از بین می برد. برای این کار به 6 تا 8 جلسه درمان و برای تثبیت آن سالی 1 یا 2 جلسه نیاز دارید.

پوست ناهموار

دیگر نگران لکه های پوستی خود نباشید

خال ها یا لکه هایی که بخش عظیمی از پوست را از چانه تا بالای صورت می گیرند موجب ناهمواری و بد رنگی پوست شما می شوند. مقصر اصلی این ناهمواری ها نیز خورشید است. قرار گرفتن در معرض اشعه ی فرابنفش، SPF ناکافی و ژنتیک موجب می شود ملانوسیت ها باعث اختلال در ایجاد رنگدانه ها و ناهمواری پوست شوند.

درمان پوست ناهموار

دیگر نگران لکه های پوستی خود نباشید

درمان خانگی: استفاده ی مداوم از ضد آفتاب یک ضرورت است. عناصر روشن کننده ی پوست مثل لیکوریس، ویتامین C و نیاسینامید می تواند مفید باشد. درمان سر پایی نیز که در آن لایه های سطحی پوست را برمی دارند تا پوست هموار شود نیز بسیار موثر است. زمانی که در گرمای زیاد به سر می بردید را به یاد آورید- نه تنها دوش آب داغ یا سونا- بلکه منظورم دمای زیاد آشپزخانه نیزهست. این گرمای زیاد، تولید رنگدانه ها را تحریک می کند.

درمان پزشکی: از آنجا که این لکه های ناهموار، بخش بزرگی از پوست را می پوشاند متخصصان پوست، ترکیبی از داروهای تجویزی به همراه کرم هیدروکینون را برای جلوگیری از این رنگدانه ها و التهاب تجویز می کنند. برای درمان سریع تر، پزشک ممکن است به شما داروهای لایه بردار گلیکولیک را معرفی کند.

یک متخصص پوست می تواند با توجه به نیازتان لایه برداری مناسب برایتان تجویز کند. برای رنگدانه های وخیم تر، ممکن است نیاز به لیزر تکه ای مثل فراکسل داشته باشید. در این روش، چاله های میکروسکوپی روی پوست ایجاد می شود. پس از 3، 4 روز لک ها از بین می روند، تولید کلاژن افزایش می یابد و در نهایت فرد بهبود می یابد. برای این درمان شما به 3 تا 5 جلسه با فاصله ی دو تا 4 هفته نیاز دارید.

قرمزی پوست

دیگر نگران لکه های پوستی خود نباشید

داشتن قرمزی روی پوست صورت- مهم نیست پوستتان چقدر تیره یا روشن باشد- – ممکن است برایتان خجالت آور باشد. دلیل این قرمزی دو چیز می تواند باشد: 1- روزاسه- رگ های خونی زیر پوست (روی چانه و گونه ها) وضعیت بدی پیدا می کنند 2- خورشید- اشعه های فرا بنفش موجب گشاد شدن رگ ها و ایجاد لک های قرمز روی پوست می شود (که به اشتباه به عروق شعریه معروف است- در واقع آنها واقعا شکسته نشده اند فقط گشاد شده اند).

درمان قرمزی پوست

دیگر نگران لکه های پوستی خود نباشید

درمان خانگی: مراقبت ملایم پوست به معنای استفاده از یک پاک کننده و مرطوب کننده، درمان خوبی است. برای این کار از یک مرطوب کننده ی حاوی زینک یا تیتانیوم دی اکسید استفاده کنید، عناصری که روی پوست می نشینند تا اشعه های خورشید را از بین ببرند. این کرم برای پوست های حساس بهترین گزینه است. (ضد آفتاب های شیمیایی شامل موادی چون اکسیبنزوئن و اکتوکریلن هستند که برای دفاع در برابر اشعه های فرابنفش، جذب پوست می شوند اما پوست های حساس را خراب می کنند.)

درمان پزشکی: کرم های موضعی تجویزی جدید مثل سولانترا و میرواسو، التهاب و سرخی پوست را کاهش می دهند. سولانترا به تدریج قرمزی را از بین می برد در حالیکه میرواسو، رگ های خونی را به سرعت منقبض می کند و بسیار موثر است. بعضی از متخصصان پوست، آنتی بیوتیک هایی با دوز پایین تجویز می کنند. این آنتی بیوتیک ها قرمزی پوست را برطرف می کنند چرا که روی بخش التهابی روزاسه اثر می گذارند.

رتینوئید هایی که متخصصان پوست تجویز می کنند برای بیماران روزاسه مفید است. در ابتدا ممکن است موجب خشکی پوست شود اما دارای آثار ضد التهابی نیز می باشد. برای بهبود سریع تر استفاده از لیزر موثر است. در این روش، نقاط قرمز روی پوست با استفاده از یک اشعه از بین می رود. برای بیشتر لیزرها شما به 3 تا 6 جلسه به صورت ماهانه نیاز دارید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments