چرا نتوانسته اید 5 کیلو اضافه وزن خود را کاهش دهید؟!

حتما دیده اید افرادی که تنها 5، 6 کیلو اضافه وزن دارند سخت تر از دیگران، قادر به کاهش وزن خود هستند. اجازه دهید واقع گرا باشیم. افرادی که تنها 5 کیلو اضافه وزن دارند، حتما انتخاب های غذایی ناسالم کمتری دارند، اما برای کاهش وزن همین میزان نیز باید راهکارهای اساسی به کار ببریم. در ادامه به برخی از دلایلی که موجب شده نتوانید اضافه وزن خود را کاهش دهید، اشاره شده است.رژیم گروهی برنافیت برای کاهش وزن اضافی شما برنامه مفصلی دارد!

به اندازه ی کافی غذا نمی خورید

مشکل: اگر احساس می کنید برای اینکه اضافه وزن خود را سریع تر کاهش دهید، باید کمتر از 1200 کالری در روز مصرف کنید سخت در اشتباهید. عدم مصرف غذای کافی، بدن را در حالت گرسنگی قرار می دهد و به طور طبیعی میزان متابولیسم شما را کاهش می دهد. در حالت گرسنگی، بدن به تمام کالری های دریافتی متوسل می شود و از آنجا که به اندازه ی کافی مواد مغذی دریافت نمی کند، برای انرژی مورد نیاز خود شروع به سوزاندن ماهیچه ها می کند.

راه حل: با احتیاط این کار را ترک کنید. برای بیشتر زنان این کار به معنای جایگزینی غذاهای پرکالری با میوه ها و سبزیجات و مصرف 1200 تا 1800 کالری در روز است، اما در واقع میزان کالری مصرفی شما به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.

بیش از حد قندهای افزودنی مصرف می کنید

مشکل: متاسفانه، غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده حاوی قندها و فیبرهای افزودنی هستند. قندهای افزودنی موجب می شوند که تمایل شما برای مصرف قندها افزایش یابد، به علاوه اگر بدنتان به این فیبر مازاد دریافتی عادت نداشته باشد، موجب نفخ شکم می شود.

راه حل: برچسب روی مواد غذایی را مطالعه کنید تا از آنچه در غذای شماست باخبر شوید. اگر دیدید قند، یکی از سه ماده ی اولیه ی تشکیل دهنده ی آن محصول است و یا آن محصول بیش از 10 گرم قند دارد، آن را با ماده ی دیگری جایگزین کنید.

بیش از حد نمک مصرف می کنید

مشکل: مطالعه ی اخیر که در مجله ی تغذیه به چاپ رسید نشان داد که سدیم بیش از حد، با احساس سیری مداخله ایجاد می کند و موجب پرخوری شما می شود. به علاوه سدیم اضافی بدن را نیازمند آب بیشتری می کند و در نتیجه باعث ورم می شود.

راه حل: گرچه بیشتر ما بیش از 3400 میلی گرم سدیم در روز مصرف می کنیم، اما میزان مجاز سدیم مصرفی نباید بیش از 2300 میلی گرم در روز باشد. از جمله مواد غذایی که حاوی سدیم زیادی می باشد، می توان به نان، غلات، غذاهای منجمد و کنسرو شده اشاره کرد. البته این بدان معنا نیست که این غذاها را به طور کلی از زندگی خود حذف کنید، چرا که بسیاری از آنها حاوی فیبر هستند. تنها کافیست از میزان سدیم مصرفی خود آگاه باشید و در هنگام مصرف غذاهای کنسرو شده از انواع فاقد سدیم آن استفاده کنید.

به اندازه ی کافی چربی مصرف نمی کنید

مشکل: مطالعات نشان داده است که مصرف غذاهای کم چرب، اشتهای شما را افزایش می دهد. دلیلش این است که بدون چربی، کربوهیدرات ها به سرعت هضم می شوند، در نتیجه قند خون شما به یکباره بالا می رود و به سرعت هم پایین می افتد. چربی بسیار اهمیت دارد، چرا که عمل هضم را کاهش می دهد و قند را به جریان خون شما وارد می کند. در نتیجه شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می دارد.

راه حل: سعی کنید 20 تا 35 درصد از کالری خود را که معادل 40 تا 60 گرم است، از چربی ها دریافت کنید. مصرف چربی های سالم همچون سالمون، ساردین، آجیل، دانه ها و روغن زیتون را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

به اندازه ی کافی نمی خوابید

مشکل: تحقیقات نشان داده است افرادی که شب گذشته خواب کافی نداشته اند، روز بعد در حدود 385 کالری بیشتر از روزهای دیگر مصرف خواهند کرد. این موضوع به ویژه برای افرادی که تنها 5 کیلو اضافه وزن دارند، کار را دشوارتر می کند. وقتی خسته هستید، تصور می کنید که غذا خوردن شما را به حالت هوشیاری در می آورد. وقتی بدن به چیزهایی که نیاز دارد دست نمی یابد، به مصرف کالری ها روی می آورد.

راه حل: سعی کنید شب ها 7 تا 9 ساعت خواب شبانه ی با کیفیت داشته باشید. پیش از خواب، یک لیوان شیر یا تارت آب گیلاس بنوشید، چرا که موجب ترشح ملاتونین و داشتن یک خواب با کیفیت می شود.

پیش از غذا آب نمی نوشید

مشکل: گاهی اوقات ما تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیریم که این اشتباه، موجب می شود زمانی که نیاز به آب رسانی بدن دارید، به اشتباه به مصرف کالری روی بیاورید.

راه حل: مطالعه ای که در سال 2015 بر روی افراد چاق انجام شد، نشان داد افرادی که سی دقیقه پیش از غذا 425 میلی لیتر آب می نوشند، کالری کمتری از دیگران مصرف می کنند. نوشیدن آب به شما کمک می کند گرسنگی واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهید. در طول روز حداقل 8 لیوان و اگر فعالیت بدنی شما زیاد است، بیش از 8 لیوان آب بنوشید.

تنها در وعده ی شام خود از پروتئین استفاده می کنید

مشکل: به ازای هر کیلو وزنی که کاهش می دهید، دو سوم آن چربی و یک سوم آن ماهیچه است. از آنجا که ماهیچه های بدون چربی تا حدودی مسئول ذخیره ی متابولیسم شماست، از دست رفتن آن ها منجر به کند شدن کالری سوزی می شود. اگر میزان پروتئین مصرفی تان کافی باشد، بدن برای تولید انرژی از ماهیچه ها کمتر استفاده خواهد کرد. مطالعه ی اخیری که در مجله ی تغذیه ی آمریکایی ها به چاپ رسید نشان داد افرادی که در برنامه ی غذایی خود از پروتئین بیشتری مصرف می کردند، چربی بیشتری از گروه کنترل سوزاندند.

راه حل: در هر وعده ی غذایی 25 تا 30 گرم پروتئین مصرف کنید. در وعده ی صبحانه 15 گرم (یا بیشتر) پروتئین خود را از ماست یونانی، پنیر لوور، شیر و کفیر دریافت کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments